قبل از انتشار تریلر بازی جیتیای ۶ امیدها و انتظارهایی مبنی بر این وجود داشت که این بازی ممکن است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود؛ اتفاقی که اکنون مطمئن هستیم به وقوع نمیپیوندد.
- ۸۸ نکتهی مهم و جذاب تریلر جیتیای ۶ که از دست دادهاید
انتشار بازی بعدی جیتیای و عرضهی احتمالی کنسول بعدی نینتندو در سال آینده میتوانست هیجان و رشد قابلتوجهی را به بازار بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۴ بیاورد و نسبت به سال ۲۰۲۲ که شاهد کاهش زیادی در بازار بودیم (حداقل نسبت به سالهای قبل از آن که در بحبوحهی کرونا قرار داشتیم) و سال ۲۰۲۳ که رشد اندکی را در بازار دیدیم، نتایج مثبت و به مراتب بهتری را به همراه داشته باشد.
اما همانطور که چند هفته پیش مطلع شدیم، بازی GTA 6 تا سال ۲۰۲۵ روی پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس و اس عرضه نخواهد شد. البته این موضوع باعث نشده تا انتظارات از عملکرد خوب این بازی بلاک باستر راکاستار در زمان عرضه نهایی کاهش پیدا کند.
مَت پیسکاتِلا (Mat Piscatella)، مدیر اجرایی و تحلیلگر صنعت بازیهای ویدئویی در سیرکانا (سابقاً NPD) در گفتوگو با سایت GameIndustry.biz دربارهی این موضوع میگوید: «این پتانسیل که قطعاً وجود دارد، تنها سؤال این است که سقف آن چقدر است.»
جورج جیجیاشویلی (George Jijiashvili)، تحلیلگر ارشد مؤسسه Omdia با این موضوع موافق است و میگوید: «واضح است که راکاستار گیمز آماده برآوردهکردن انتظارات بالایی است که از این دنباله مورد انتظار میرود… با وجود انتظارات عظیم طرفداران و همچنین سابقه راکاستار انتظار داریم جیتیای ۶ پس از انتشار در سال ۲۰۲۵ عملکرد فوقالعاده خوبی داشته باشد و احتمالاً به یکی از پرفروشترین بازیهای این دهه تبدیل شود.»
جیجیاشویلی تأکید میکند که انتظار تا سال ۲۰۲۵ تأثیر منفی روی فروش بازی GTA VI نخواهد داشت و اگر بخواهد تأثیری هم داشته باشد، تأثیر مثبتی میگذارد. او بیان میکند: «به لطف عرضه کنسول میان نسلی در سال ۲۰۲۴ و اینکه کنسولهای نسل نهمی بیشتری در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت، Omdia پیشبینی میکند که جامعه دارندگان کنسولهای نسل فعلی پلیاستیشن و ایکسباکس تا پایان سال ۲۰۲۵ به رقم ۱۴۲ میلیون خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۴ حدود ۲۶ درصد افزایش خواهد داشت.»
با فروش ۱۹۰ میلیون نسخهای جیتیای ۵ در سراسر جهان، تنها کافی است نگاهی به عملکرد آن بازی بیندازیم تا ببینیم جانشین بسیار مورد انتظار آن تا چه حد خوب عمل خواهد کرد.
تنها با نگاهی به بازار بریتانیا، فروش نزدیک به ۹ میلیون نسخهای جیتیای ۵ به طور قابلتوجهی بیش از ۲ برابر از فروش فیزیکی هر بازی دیگری است. این بازی همچنین رکورد بیشترین فروش هفته اول را در اختیار دارد و تنها در پنج روز در سال ۲۰۱۳ توانست ۹۴ میلیون دلار فروش داشته باشد؛ یعنی همان مقداری که جیتیای ۴ در کل چرخه عمر خود توانسته بود به آن دست پیدا کند.
این آمار توسط دوریان بلوخ (Dorian Bloch)، مدیر ارشد بینش بازار در گروه GfK، اعلام شده است. او بیان میکند: «شرکت تیک-تو پتانسیل به حداکثر رساندن فروش در پلتفرمهای فعلی را دارد و تا زمانی که جیتیای ۶ عرضه شود، شاهد گسترش دارندگان پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری خواهیم بود. علاوه بر آن، در زمان انتشار احتمال عرضهی باندلهای مخصوص این بازی هم وجود دارد.»
او در ادامه اضافه میکند: «من انتظار دارم که GTA 6 بهراحتی رکوردهای ثبت شده توسط GTA 5 را با ترکیبی از فروش مستقیم دیجیتال (دادههایی که به آنها دسترسی ندارم) و البته فروش فیزیکی پشت سر بگذارد؛ اما حتی فروش فیزیکی بازی هم چشمگیر خواهد بود و باید بتواند از هر عنوان دیگری که طی چند سال گذشته منتشر شده، بیشتر باشد.»
او همچنین بیان میکند که محیط وایس سیتی در این زمینه کمک خواهد کرد زیرا بازی اصلی پلیاستیشن ۲ هنوز هم سومین بازی پرفروش در این سری است که تنها توسط نسخههای ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ بازی جیتیای ۵ شکست خورده است.
نکته جالبتری که از معرفی جیتیای ۶ و بهخصوص بازهی زمانی عرضهای که راک استار به دنبال آن است، دریافت میکنیم، تأثیر احتمالی جیتیای ۶ روی بقیه بازار بازی های ویدیویی است. عناوین کمی میتوانند با تغییر از یک سال به سال دیگر، مستقیماً بر عملکرد کل صنعت تأثیر بگذارند، اما مجموعه بازی جیتیای به طور غیرقابلانکاری یکی از این همین اندک آثار است.
جیجیاشویلی تأیید میکند که گروه Omdia انتظار داشت که GTA 6 در سال ۲۰۲۴ از راه برسد و عرضه آن در سال ۲۰۲۵ تأثیر منفی بر درآمدهای بازار کنسولهای خانگی در سال آینده خواهد گذاشت.
برخی دیگر از تاریخ عرضهی بازی کمتر متعجب شدند. برای نمونه، تحلیلگران گروه Newzoo به آن ۸ میلیارد دلار درآمد احتمالی اشاره میکنند که تیک-تو در اوایل سال جاری برای سال مالی ۲۰۲۵ بینی کرده بود. آنها میگویند: «این موضوع باعث شد بسیاری فکر کنند که بازی جیتیای ۶ در سال مالی ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد، اما سال مالی ۲۰۲۵ شرکت تیک-تو از آوریل ۲۰۲۴ آغاز میشود و در مارس ۲۰۲۵ به پایان میرسد؛ بنابراین از همین موضوع هم نشانههایی وجود داشت که به تاریخ عرضه در سال ۲۰۲۵ اشاره میکرد.»
دیوید کول (David Cole)، مدیرعامل DFC Intelligence اضافه میکند: «راک استار خود را مطمئن میسازد زمان کافی برای اینکه بازیهایش به بهترین شکل ساخته شوند، سپری شود. به همین دلیل اطمینان بیشتری داریم که در زمان عرضهاش کیفیت بالایی خواهد داشت. من فکر میکنم برخی از سرمایهگذاران ناامید شدهاند؛ اما این حرکت درستی است که زمان بیشتری را اختصاص داد تا یک محصول در بهترین حالت منتشر شود.»
بنابراین بدون بازی جدید جیتیای که میلیونها فروش در سال ۲۰۲۴ داشته باشد، چشمانداز بازار بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟ بدیهی است که فهرست بازیهای سال ۲۰۲۴ در حال حاضر کامل نباشد و فقط از عرضهی بعضی از بازیهای سالیانه مثل کال آو دیوتی و EA Sports FC و برخی از بازیهای دیگری که در مراسم گیم اواردز معرفی شدند و بیشتر به اوایل سال ۲۰۲۴ مربوط میشوند، آگاهی داشته باشیم. با این اوصاف، در حال حاضر فهرست بازیهای سال ۲۰۲۴ (بهخصوص نسبت به سال ۲۰۲۳) تا حدی خلوت است.
او دربارهی این موضوع میگوید: «ناشرهای بزرگی مانند الکترونیک آرتس، اکتیویژن و مایکروسافت بیشتر روی آپدیتهای سالیانه از محصولات فعلی خود متمرکز هستند. این موضوع باعث میشود تا میان ناشران بزرگ فقط برخی از ناشران ژاپنی و ناشران غربی مانند یوبیسافت باقی بمانند. باید ببینیم که آیا یوبیسافت میتواند عناوین شاهزاده پارسی و جنگ ستارگان خود را عرضه کند یا خیر. البته، از دیدن اخبار بزرگ نینتندو هم دربارهی محصولات جدید چندان متعجب نخواهیم شد.»
پری گرشام (Perry Gresham)، تحلیلگر میدیا ریسرچ (Midia Research) اضافه میکند: «برای سال ۲۰۲۴ از نظر عرضهی بازی دشوار خواهد بود که عملکرد بهتری نسبت به سال شگفتانگیز ۲۰۲۳ داشته باشد. هنوز هم در سال ۲۰۲۴ شاهد فروش خوب برخی از عناوین مهم سال ۲۰۲۳ مانند مدرن وارفر ۳، EA Sports FC و … در کنار برخی از بازیهای جدید و مهمی مانند فاینال فانتزی ۷، تنها در تاریکی (Alone in the Dark)، استاکر ۲ (Stalker 2) و «شبیهساز مایکروسافت ۲۰۲۴» خواهیم بود.»
بلوخ اشاره میکند که در حال حاضر بسیاری از فرنچایزهای بزرگ در فهرست آثاری قرار میگیرند که قرار است در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۴ عرضه شوند و این مسئله سنجش کامل میزان قدرت فهرست بازیهای سال ۲۰۲۴ را سختتر میکند. او علاوه بر بازیهای کال آو دیوتی و EA Sports FC، بازی های Star Wars Outlaws و احتمالاً Dragon Age: Dreadwolf را بهعنوان عناوینی امیدوارکننده معرفی میکند و امیدوار است که در صورت عرضه سوییچ ۲ در سال آینده، شاهد عرضه یک ماریو کارت جدید و ماریوی سهبعدی و احتمالاً پوکمون باشیم که میتوانند تحرک بسیاری را در بازار ایجاد کنند.
پیرز هاردینگ رولز، تحلیلگر و محقق بازیها در گروه Ampere Analysis، اشاره میکند که بازی جیتیای حتی بدون عرضه یک عنوان جدید نقشی قابلتوجه در درآمد صنعت و بازار بازیهای ویدیویی خواهد گذاشت. او میگوید: «فراموش نکنیم که GTA Online همچنان ادامه دارد و به طور منظم حدود ۲۰ میلیون بازیکن ماهانه برای جیتیای ۵/جیتیای آنلاین در کنسولهای پلیاستیشن و ایکسباکس وجود دارد. در حالی که بخشی از گیمرهای کنسول ممکن است تا زمان عرضه جیتیای ۶ در هزینههای خود صرفهجویی کنند، بسیاری از آنها خوشحال خواهند شد که پولهای خود را برای بازیهای دیگری که در سال ۲۰۲۴ عرضه میشوند یا حتی در بازیهای لایو سرویس موردعلاقه خود خرج کنند. شکی نیست که بازی جیتیای ۶ یک محرک عالی برای فروش سختافزار و افزایش فروش کامل بازیها خواهد بود اما نگرش من نسبت به با بازار کنسولها در سال آینده همچنان مثبت است.»
جیجیاشویلی اضافه میکند که عرضه کنسول نینتندو، به همراه عرضهی احتمالی کنسولهای میان نسلی برای پلیاستیشن و ایکسباکس و همچنین «بازگشت احتمالی فورتنایت به موبایل»، همگی باعث افزایش هزینههای مصرفکنندگان خواهد شد. او بیان میکند: «حتی با عدم حضور جیتیای ۶، احتمالاً همچنان شاهد ارائه تبلیغات بر روی سختافزار پلیاستیشن ۵ خواهیم بود چرا که سونی امیدوار است نفوذ پلیاستیشن ۵ را در بازارهایی که تا به حال عملکرد ضعیفتری نسبت به نسل قبل داشتهاند، بهبود دهد. ما انتظار داریم پلیاستیشن ۵ پرو در اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه شود و با اینکه امسال اولین سال کامل فروش پلیاستیشن ۵ اسلیم است، سونی به طور بالقوه فضای بیشتری برای تخفیف برای فروش و ارتقا خواهد داشت.»
او به این موضوع اذعان میکند که در حال حاضر کمبود قابلتوجه عناوین بزرگی برای سال ۲۰۲۴ وجود دارد که بتوانند تضمین فروش بالای ده میلیون را داشته باشند. «بازیهایی مثل Everywhere از استودیو مستقل Build a Rocket Boy، بازی Wukong Black Myth از استودیو چینی Game Science و بازیهای لایو سرویسی که سونی برای ۲۰۲۴ در نظر گرفته است، پتانسیل این را دارند که از آن موارد غیرمنتظره بازار باشند. با این حال، باید این را در نظر بگیریم که حتی این بازیها هم در بهترین سناریو نمیتوانند تأثیر عظیمی در افزایش رشد بازار صنعت بازیهای ویدیویی در ۲۰۲۴ بگذارند.»
«رایس الیوت»، تحلیلگر بازار بازی های ویدیویی از گروه Newzoo تأکید ویژهای روی سوییچ ۲ (یا هر کنسولی که قرار است جانشین سوییچ باشد) دارد و میگوید این کنسول «نعمتی برای درآمدهای سختافزارهای بازی در سال ۲۰۲۴» خواهد بود.
او اذعان دارد: «بازیکنان معمولاً بازی میخرند تا روی سختافزارهای جدید خود آنها را تجربه کنند. کنسولهای نینتندو بهصورت خاص معمولاً با عرضهی قدرتمندی همراه هستند و فرنچایزهای بزرگی نظیر زلدا و ماریو در زمان عرضهی کنسول برای جذب بیشتر بازیکنان به آن پلتفرم عرضه خواهند شد و ما همین اتفاق را برای کنسول بعدی نینتندو انتظار داریم. نینتندو در نسل سوییچ طرفداران زیادی پیدا کرده و فیلم ماریو قدرت بزرگترین عنوان نینتندو را تثبیت کرده است. جانشین سوییچ در مسیر موفقیت قرار دارد و به نظر میرسد نینتندو در پر کردن شکاف بین نسلهای کنسولهای خود بیش از هر زمان دیگری جدی است.»
هاردینگ-رولز اضافه میکند که اگر سوییچ ۲ در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، عملکرد بازار را تا پایان سال شکل خواهد داد. او اضافه میکند: «عرضهی جیتیای ۶ بهصورت واضح یک لحظهی فرهنگی عظیم است اما آمدن کنسول جدید نینتندو در بازار آن را به یک سطح دیگری میبرد.»
با این حال، برخی نگران هستند که حتی عرضه کنسول جدید نینتندو هم برای بالابردن عملکرد بازار سال ۲۰۲۴ کافی نباشد و مت پیسکاتلا از Cirana اشاره میکند که کنسول بعدی باید بیشتر تلاش کند تا بازار کنسول را در سطح فعلی یا نزدیک به آن نگه دارد. او بیان میکند: «با توجه به تعداد زیاد بازیهای جدید بزرگی که در سال ۲۰۲۳ دیدیم، حتی با ورود سختافزار جدید نینتندو به بازار رقابت با سال ۲۰۲۳ ممکن است سخت باشد. اگر سختافزار جدید نینتندو را در سال ۲۰۲۴ نبینیم، میتوانیم حتی شاهد کاهش درصد دورقمی برای بازار کنسولها باشیم و پس از آن در سال ۲۰۲۵ افزایش دورقمی را ببینیم.»
پیسکاتلا اضافه میکند: «ما میتوانیم در چند سال آینده شاهد یک ترن هوایی کامل در بازار کنسولها باشیم. بازار کنسولها هر چند وقت یکبار شاهد این افت بوده است اما سال ۲۰۲۴ پتانسیل این را دارد که یکی از سالهای بزرگتر در این زمینه باشد.»
کارول سِوِرین (Karol Severin)، تحلیلگر ارشد بازیها و معاون دادهها در گروه Midia در همین راستا اضافه میکند: «اگر فرض کنیم که جیتیای ۶ حداقل بهخوبی جیتیای ۵ عمل خواهد کرد و جیتیای ۵ در سال اول خود چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است، انتشار آن در سال ۲۰۲۵ میتواند آمار جهانی خرید بازیها در سال ۲۰۲۴ (بدون در نظر گرفتن خرید درون برنامهای) را کاهش دهد. با این حال، لازم به ذکر است که درآمد جهانی نرمافزار بازیها (خرید بازیها، خریدهای درون برنامهای و تبلیغات) هنوز هم رشد خواهد داشت، هرچند با شیب کمتر – البته به هر حال کمتر از نرخ تورم خواهد بود.»
گروه Midia در حال حاضر در حال بررسی پیشبینی بازار بازیها در سال ۲۰۲۴ است و انتظار میرود در روزهای آینده بهروزرسانی خود را منتشر کند.
پیشبینیهای کنونی Newzoo هم بدون اثر است. با این حال تام ویجمن، تحلیلگر ارشد بازیها در این مؤسسه توضیح میدهد که این موضوع تا حد زیادی به خاطر این واقعیت است بدون در نظر گرفتن تاریخ عرضه بازیها این شرکت نمیتواند دادههای خود را بهصورت دقیق اعلام کند. با این حال، او میگوید در نبود جیتیای ۶، Newzoo انتظار دارد که بازیهای لایو سرویس (سرویسمحور)، بهویژه مجموعههای درحالرشد سونی و مایکروسافت، در سال ۲۰۲۴ افزایش درآمد داشته باشند.
ویجمن میگوید: «ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که در سالهای ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ شاهد عرضه محتوای باکیفیت باشیم. بازار کنسول تا حدی بهخاطر این استراتژیها با خطر اشباع بیش از حد مواجه است. این ریسکها روی فرصتهای ناشران و توسعهدهندگان تأثیر منفی میگذارند اما همچنان انتظار داریم بازار کلی بازیهای کنسولی به همین دلیل رشد کند. به هر حال، برترین بازیهای لایو سرویس بهخوبی درآمدزایی میکنند و با افزایش رقابت، استراتژیهای تهاجمیتری از سوی ناشران برتر اتخاذ میشود.»
او همچنین اشاره میکند که در انتهای نسلهای کنسولی، شاهد انتشار انبوهی از بازیهای بزرگ هستیم، هرچند شاید خیلی زود باشد که بخواهیم دربارهی انتهای نسل فعلی صحبت کنیم. ویجمن اشاره میکند که سال ۲۰۲۶ مصادف با ۶ سال پس از عرضهی کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس/ اس خواهد بود. این همان سالی است که Newzoo انتظار دارد که جامعهی دارندگان این کنسولها، محتوا و سرویسهای اشتراکی آنها به اوج خود برسد اما جیتیای ۶ پتانسیل تغییر آن را دارد.
او در پایان صحبت توضیح میدهد: «وقتی جیتیای ۶ در سال ۲۰۲۵ منتشر شود، بدون شک موج جدیدی از افزایش خرید کنسولها را شاهد خواهیم بود زیرا یک بازی جدید جیتیای از همان عرضههای استثنایی و شگفتانگیزی است که میتواند مردم را به خرید کنسولهای جدید ترغیب کند. همین موضوع ممکن است رشد تعداد دارندگان کنسول را برای این نسل تسریع کند و بازار را در مسیری قرار دهد که کمی زودتر، مثلاً در تعطیلات ۲۰۲۵ به جای سال ۲۰۲۶ به اوج خود نزدیک شود.»
منبع: GameIndustry.biz
مشاهده همه