ظهور هوش مصنوعی در صنایعی از جمله صنعت بازیهای ویدیویی و توسعهی پروژههای مختلف در یکی دو سال اخیر برجسته بوده است، اما شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)، خالق ماریو (Mario) و زلدا (Zelda)، به نظر میرسد که در حال حاضر به این فناوری علاقهی زیادی ندارد.
نیویورک تایمز چند اظهار نظر از میاموتو که در یک رویداد مرتبط با موزهی نینتندو در ژاپن حضور داشته را بازگو کرده است. درهای این موزه به طور رسمی در کیوتو (Kyoto) از ۲ اکتبر (۱۱ مهر) باز خواهند شد. این نظرها تا آنجا که به هوش مصنوعی مربوط میشود، حول محور این بود که نینتندو قصد ندارد از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کند. در حالی که شرکتهای بیشتری به سمت این فناوریها حرکت میکنند، ظاهرا نینتندو ترجیح میدهد در مسیری متفاوت حرکت کند. سخنان کامل میاموتو به شرح زیر است:
ممکن است اینطور به نظر برسد که ما بدون هیچ دلیل خاصی در جهت مخالف بقیه حرکت میکنیم، اما ما واقعا در تلاش هستیم تا چیزی که نینتندو را خاص میکند، پیدا کنیم. به عنوان مثال در مورد هوش مصنوعی صحبتهای زیادی وجود دارد. وقتی این اتفاق میافتد، همه شروع به رفتن به یک جهت خاص میکنند، اما اینجاست که نینتندو ترجیح میدهد در جهت دیگری برود.
البته این اولین باری نیست که نینتندو در مورد هوش مصنوعی نظر میدهد. در طول تابستان جاری، رئیس شرکت نینتندو یعنی شانتارو فوروکاوا (Shuntaro Furukawa)، خاطر نشان کرد که میتوان از هوش مصنوعی به روشهای خلاقانه استفاده کرد، اما این ممکن است مشکلاتی در مورد حقوق مالکیت معنوی نیز ایجاد کند.
- شیگرو میاموتو؛ پدر بازیهای ویدیویی (بازیسازان سرشناس)
در پایان میتوان گفت که این روزها هوش مصنوعی به شدت موضوعی محبوب است و وجود ابزارهای مختلف با محوریت آن، کار را برای برخی از توسعهدهندگان آسانتر کرده است. به عنوان مثال برخی از بازیسازان از صداهای ساخته شده با هوش مصنوعی برای صداگذاری شخصیتهای بازیهای خود استفاده میکنند و برخی برای طراحی محیطهای بازیهای خود به آن روی میآورند. این موضوع البته صدای هنرمندان را نیز درآورده است.
منبع: Nintendo Everything