لگو داستان طولانی در جهان بازیهای ویدئویی با کاتالوگ عظیمی که بعضی از بزرگترین ناشران را در سایهٔ خود قرار میدهد. از عناوین کلاسیکی مثل Lego Star Wars تا بازیهای اخیر که بهتنهایی بر اساس برند لگو ساخته شدهاند مثل Lego 2K Drive، طیف تنوع واقعاً شگفتانگیز است و اکثر این بازیها با بازخورد مثبت روبهرو شدهاند. اما اکنون استراتژی لگو در حال تغییر است. پس از اینکه کمپانی مادر گروه لگو Kirkbi در سال ۲۰۲۲ یک میلیارد دلار در اپیک گیمز سرمایه گذاری کرد، فورتنایت به محل اصلی جدید تمرکز آنها تبدیل شده است. حال پس از گذشت نزدیک به دو سال از همکاری دو کمپانی، ثمرات این معامله کم کم خودشان را نشان میدهند. لگو فورتنایت سال گذشته ارائه شد و از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار شد و حتی موفق شد از تعداد بازیکنان فعال در بتل رویال بازی پیشی بگیرد. اکنون این دو کمپانی Lego Islands را در فورتنایت عرضه کردهاند. پلتفرمی که به هر بازیکن اجازه میدهد از منابع لگو استفاده کند و در Fortnite Creative بازی بسازد.
رئیس بخش Play & Creator Growth در لگو گیم، کاری وینتر نیلسن: «چشم اندازه دو کمپانی بسیار شبیه به هم است. به نظرم وقتی صحبت از بازی دیجیتال میشود اپیک گیمز حرف اول را میزند و در حیطهٔ بازی فیزیکی لگو در این جایگاه قرار دارد. در نتیجه ما بهخوبی از تواناییهای یکدیگر بهره میبریم.»
شروع فعالیتهای لگو در فورتنایت حاکی از فرارسیدن عصر جدیدی برای پورتفولیوی بازیهای ویدئویی کمپانی است. امید این است که بعضی از بازیهای لگو محور ساخته شده توسط جامعه فورتنایت بتوانند تجربیاتی کاملاً جدید در جهان لگو را عرضه کنند که تا پیشازاین سابقه نداشتهاند و یا در سیستم پیشین لگو ساخت آنها ممکن نبوده است.
وینتر نیلسن: «ما مشتاقیم ببینیم سازندگان با ابزارهای ارائه شده از جانب لگو چه میکنند زیرا آنها میتوانند کارهایی را انجام دهند که به فکر ما نرسیده است. اگر به جوامع ما نگاه کنید میبینید که آنها در بهرهبرداری از تواناییهای ذهنی عالی عمل میکنند و از سیستم موجود برای خلق فرصتهای بیشمار استفاده خواهند کرد. من میخواهم این اتفاق رخ دهد و شک ندارم چیزهایی را خواهم دید که حتی فکرش هم را نمیکردم. قصد و هدف این مشارکت همین است، اینکه یاد بگیریم در درون فورتنایت چه میشود کرد و از آنجا پیشرفت کنیم.»
در اختیار قراردادن برند دیجیتال لگو برای استفادهٔ همگان، طیف بازیهای ارائه شده توسط لگو را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد و امید این است که این تجربیات بتوانند بر روی برونداد بازیهای لگو در سالهای آتی تأثیر بگذارند. البته Lego Islands در فورتنایت در صورت موفقیت بهخودیخود منبع درآمدی برای کمپانی است اما هدف اصلی این است که جامعهٔ بازیکنان بتوانند آزادانه در این بخش ایدههای کاملاً جدیدی را عملی کنند که در آینده به بخشهای مهمی از کاتالوگ لگو تبدیل شوند.
وینتر نیلسن: «ما بیشتر به دنبال این هستیم که ببینیم چه فرصتهایی برایمان وجود دارد، چطور میتوانیم فضای بازی دیجیتال را با برند لگو دچار تحول کنیم. البته به داشتن یک فرصت پایدار در اینجا نیاز هست ولی مأموریت اصلی ما این نیست. هدف اصلی این است که تواناییها و فرصتهای درون پلتفرم فورتنایت را دگرگون کنیم و حضور برندمان در فضای دیجیتال را تقویت کنیم تا بتوانیم بازیهای مختلفی را ارائه کرده و بازیکردن را برای انواع و اقسام بازیکنان دسترسیپذیر کنیم.»
خیلی دورازذهن نیست که یکی از محتویات ساخته شده از طریق لگو فورتنایت به محبوبترین بازی لگو تبدیل شود و در این حالت میتوانیم انتظار داشته باشیم که لگو به دنبال راههایی برای حمایت از بازی و پرورش بیشتر آن بگردد.
وینتر نیلسن: «در لگو فورتنایت آنچه که بیشتر از هر چیزی برایم مایه افتخار بهحساب میآید Lego Obby Fun است زیرا اولین بازی که بود خودمان طراحی و ساختیم. ساخت این بازی سه ماه طول کشید و در مجموع ما چهار نفر بودیم که بر روی این پروژه کار میکردیم تا آن را آماده کنیم. من واقعاً از نتیجهای که به دست آمد راضیام زیرا بازی سرگرمکننده و غیرقابلپیشبینی است و بازی است که میتواند در مسیرهای متفاوتی تکامل پیدا کند.»
اضافهشدن استاروارز به لگو فورتنایت احتمال کراس اور برندهای دیگر را افزایش میدهد. تمرکز بر روی فورتنایت، منابع زیادی از لگو را درگیر خودش کرده است و کمپانی امید دارد این اکوسیستم باز که به همه اجازه میدهد از برندشان برای ساخت بازی استفاده کنند به خلق طیف وسیعتری از محتویات برای بازیکنان شود اما این بدین معنا نیست که بازیهای سنتیتر لگو که با آنها آشنایی داریم یا به آنها علاقه داریم کنار گذاشته خواهند شد.
وینتر نیلسن: «ما هنوز به دنبال این هستیم که گیمپلی متنوعی را به جهان و بازیکنان ارائه دهیم و این مأموریت کلیدی ماست. برای تحول و دگرگونی در این دست بازیها فرصتهای زیادی وجود دارند اما اولویت اصلی ما در حال حاضر همکاریمان با اپیک گیمز است و نتایجی که این شراکت به دنبال خواهد داشت. پس شما قطعاً شاهد بازیهای مستقل و بازیهای مرتبط با فورتنایت در آینده خواهید بود.»
از طرف دیگر فرصت آن وجود دارد تا کراس اورهای لگو را که بسیاری با آنها آشنایی دارند به جهان فورتنایت آورد خصوصاً با درنظرگرفتن همکاریهایی که اپیک گیمز مرتباً با برندهای مختلف انجام میدهد. اولین نمونهٔ این کار آوردن شخصیتهای استاروارز به لگو فورتنایت بود که دنبالهٔ یکی از شناختهشدهترین سری بازیهای لگو بهحساب میآید.
ساکس پرسون، EVP اکوسیستم فورتنایت: «هیچ محدودیت طبیعی بر آنچه که ما میتوانیم انجام دهیم وجود ندارد. اگر به اکوسیستم فورتنایت نگاه کلی کنید میبینید که در پیداکردن و برنامهریزی برای انجام کراس اورهای هیجانانگیز مشکلی وجود ندارد. ما سعی داریم دری را به روی خودمان نبندیم زیرا هر همکاری و مشارکت جدید ایدههای جدید و تازهای با خود به همراه میآورد.»
منبع: Gameindustry