شاید عجیب باشد که بخواهیم دو کنسول از دو نسل مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم اما بحث ایکسباکس وان ایکس (Xbox One X) بسیار عجیب است. به دلیل اینکه این دستگاه به عنوان یک دستگاه میان نسلی بسیار قدرتمند ساخته شد و یک طراحی بسیار عجیب داشت. از طرفی این دستگاه یک کنسول نسل هشتمی بود در نتیجه نباید برخی از ویژگیهای کلیدی نسل نهم مثل حافظه جامد (SSD) را میداشت. با این حال مایکروسافت یک پردازنده به شدت قدرتمند را در آن قرار داد که حتی از کنسول نسل نهمی ایکسباکس سری اس هم قویتر است!
به نظر میرسد که دیگر زمان مقایسه بین دو نسل کنسول به اتمام رسیده است ولی برخی از بازیها همچنان برای کنسولهای نسل هشتمی هم عرضه میشوند. این موضوع باعث شده تا همچنان قیاس میان کنسولهای مختلف وجود داشته باشد و یک مقایسهی جالب میان دستگاه ایکسباکس وان ایکس و ایکس باکس سری اس مایکروسافت است. اگر شما ۲ سال پیش این مقایسه را انجام میدادید، نتایج عجیبی پیدا میکردید. به این شکل که برخی اوقات وان ایکس از سری اس عملکرد بهتری داشت. حال با گذشت زمان و طراحی بازیها برای کنسولهای نسل نهمی وضعیت تغییر کرده است و به طور خلاصه سری اس عملکرد بهترین نسبت به وان ایکس دارد.
مقایسه میان ایکسباکس وان ایکس و ایکسباکس سری اس
عملکرد دیابلو ۴ روی کنسول وان ایکس و سری اس
بگذارید تا مقایسه را با بازی دیابلو ۴ (Diablo 4) آغاز کنیم. عنوانی به شدت مورد انتظار که در سبک نقش آفرینی بوده و برای کنسولهای هر دو نسل سال گذشته عرضه شد. این بازی گرافیک به شدت خوبی داشته و از لحاظ گیمپلی نیز یک گیمپلی متنوع و زیبا دارد. اگر شما فقط از لحاظ بصری نسخههای این دو کنسول را با یکدیگر مقایسه کنید، تفاوت چندانی پیدا نخواهید کرد. با این حال محیط کلی بازی و دنیای دیابلو ۴ کمی در وان ایکdiabس جزئیات کمتری دارند. برای مثال مسیرها کمی سادهتر طراحی شده و زوایای کمتری دارند ولی در کل از لحاظ بصری این دو بازی به شدت شبیه به هم هستند.
هر دو کنسول بازی را با رزولوشن ۸۴۶p رندر کرده و پس از آن با سیستم ارتقاء تصویر FSR 2 آن را با رزولوشن ۱۴۴۰p نشان میدهند. اگر شما این بازی را روی یک صفحه نمایش ۴K اجرا کنید، کمی ضعیف نمایان میشود ولی اگر از دور به آن نگاه کنید، متوجه آن نخواهید شد. در کل هر دو کنسول از لحاظ بصری عملکرد خوبی دارند.
.وقتی بحث به عملکرد بازی میرسد، کنسول وان ایکس بازی را با نرخ فریم ۳۰ اجرا میکند. از طرفی در برخی مواقع هم پرش تصویر وجود داشته و کرکتر امکان دارد برای چند ثانیه در یک مکان ثابت بماند. اگر شما این ایرادات را کنار بگذارید برای یک کنسول نسل هشتمی، وان ایکس عملکرد خوبی را در کل نشان میدهد.
بحث در مورد کنسول نسل نهمی سری اس به طور کامل متفاوت است. این کنسول به راحتی دیابلو ۴ را با نرخ فریم ۳۰ اجرا کرده و هیچ محدودیتی برای نرخ فریم پایینتر ندارد. به همین دلیل تجربه دیابلو ۴ روی این کنسول به مراتب بهتر است کنسول وان ایکس است. قطعاً این دستگاه هم بدون مشکل دیابلو را اجرا نمیکند و امکان دارد باگهای مختلفی در بازی وجود داشته باشد. با این حال روند کلی بازی نرخ فریم ۶۰ بوده و دستگاه تلاشی برای اجرای آن در نرخ فریم پایینتر نمیکند.
این که بازی دیابلو ۴ روی سری اس با کیفیت بصری بالاتر و نرخ فریم دو برابر وان ایکس اجرا میشود یک اختلاف بزرگ را نشان میدهد. نکته اینجاست که بلیزارد به طور مشهود از قدرت وان ایکس در طراحی بازی خود استفاده نکرده است. از طرفی رسیدن به نرخ فریم ۶۰ با پردازنده قدیمی Jaguar وان ایکس به شدت دشوار است. حتی با وجود اینکه بسیاری از سازندگان در تلاش هستند تا این کار را انجام بدهند.
عملکرد بازی اساسینز کرید میراژ روی دو کنسول نسل هشتمی و نهمی
عنوان بعدی که بررسی خواهیم کرد بازی اساسینز کرید میراژ (Assassin’s Creed Mirage) سال گذشته یوبیسافت تصمیم گرفته تا به ریشههای خود باز گشته و یک بازی اساسینز کرید اصیل طراحی کند. اگر شما عملکرد این بازی را روی کنسول وان ایکس بررسی کنید متوجه خواهید شد که در اینجا هم کمی ضعف وجود ندارد. برای مثال در کل کیفیت سطوح بازی افت زیادی داشته است و نورپردازی بازی هم سادهسازی شده است. نکته جالب اینجاست که وان ایکس از لحاظ رزولوشن سایه و رزلوشن رندر عملکرد بهتری نسبت به سری اس داشته و بازی میراژ را با رزولوشن ۱۷۲۸p رندر میکند. این در صورتی است که دستگاه سری اس این بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p رندر میکند.
وقتی بحث به عملکرد میرسد، سری اس توانایی اجرای بازی با نرخ فریم ۶۰ را دارد. با این حال امکان دارد که در برخی مواقع به طور ناگهانی شاهد افت فریم محسوس در بازی باشیم. بخشهای کات سین هم با نرخ فریم ۳۰ اجرا شده که چیز چندان عجیبی نیست ولی در کل کنسول سری اس یک تجربه بسیار خوب را از لحاظ عملکردی به کاربران ارائه میدهد.
همانطور که انتظار میرود کنسول وان ایکس اینگونه عمل نمیکند. به این شکل که نرخ فریم بازی نصف نرخ فریم سری اس است و امکان دارد که شاهد افت فریم در برخی مواقع بازی باشیم. در کل اگر بخواهیم بین سری اس و وان ایکس مقایسه کنیم، بیشتر بین عملکرد دو کنسول و کیفیت تصویر شاهد تفاوت خواهیم بود. نرخ فریم بازیهای روی کنسول نسل نهمی اکثراً ۶۰ بوده ولی روی کنسول نسل هشتمی به طور کامل ۳۰ است.
بررسی بازی پرسونا ۳ ریلود
بازی بعدی که به آن میپردازیم، بازی پرسونا ۳ ریلود (Persona 3 Reload) است. از همین اول به بحث عملکردی میرسیم، که عملکرد این بازی روی کنسول وان ایکس اصلاً مناسب نیست. ریلود با نرخ فریم ۳۰ روی کنسول وان ایکس اجرا شده ولی زمانبندی فریمها اصلاً مناسب نبوده که باعث شده یک تجربه بسیار نابرار را به کاربران ارائه دهد. در این بازی موشن بلر (Motion Blur) وجود ندارد که وضعیت را بهتر کند و از طرفی ارائه فریم هم چندان خوب نیست.
کنسول سری اس در این بازی عملکرد به شدت بهتری داشته و به راحتی بازی را با نرخ فریم ۶۰ اجرا میکند. نکته اینجاست که در این نرخ فریم هرگونه مشکلات ارائه فریم قابل چشم پوشی است و به همین دلیل تجربه بازی روی سری اس به مراتب بهتر از وان ایکس است. همینطور اینکه افت فریم در این کنسول به ندرت مشاهده شده و این کنسول کوچک نسل نهمی عملکرد خیلی بهتری نسبت به کنسول نسل قبلی مایکروسافت دارد.
از لحاظ ظاهری سری اس سیستم ری تریسینگی که در بازی ریلود وجود دارد را ندارد. به همین دلیل از لحاظ بازتاب و نورپردازی وان ایکس و سری اس در یک حالت و سطح قرار دارند. موارد دیگر گرافیکی نیز در هر دو کنسول مشابه به یکدیگر است اما نکته جالب اینجاست که وان ایکس بازی را در رزولوشن ۱۴۴۰p رندر میکند. این در صورتی است که کنسول سری اس بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p رندر کرده ولی از لحاظ عملکردی واقعاً پیشنهاد نسخه وان ایکس این بازی دشوار است.
مقایسه از نوع اژدها!
مجموعه بعدی که مقایسه میکنیم، مجموعه مثل یک اژدها (Like a Dragon) است. بازی مثل یک اژدها: ایشین (Ishin) با استفاده از موتور انیمیشن سازی آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) ساخته شده است. بحث اینجاست که مانند بازی پرسونا ۳ ریلود که آن هم با استفاده از موتور آنریل انجین ۴ ساخته شده بود، مشکلات عملکردی زیادی روی وان ایکس دارد. نکته جالب اینجاست که این بازی از نظر پایداری بدتر از بازی پرسونا ۳ عمل کرده و همین موضوع باعث ده که تجربه آن روی وان ایکس اصلاً جالب نباشد.
روی دستگاه سری اس هدف این بازی نرخ فریم ۶۰ است و به راحتی به آن دست پیدا میکند. ممکن است که در برخی مواقع افت فریم مشاهده شود و حتی امکان دارد که در کات سینها افت فریم زیادی مشاهده شود ولی در کل نرخ فریم بازی ۶۰ بوده و تجربه بسیار روانی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
چیزی که اینجا قابل توجه است، جلوه بصری بازی است. بازی مثل اژدها: ایشین از لحاظ ظاهری روی هر دو کنسول سری اس و وان ایکس مانند بازی دیابلو ۴ از لحاظ ظاهری مشابه بوده و تفاوت چندانی ندارند. رزولوشن هر دو نسخه از بازی ۱۰۸۰p بوده و تنها کمی از لحاظ نورپردازی این دو نسخه از بازی با هم تفاوت دارند. نکته جالب اینجاست که نسخه حالت Ambient Occlusion روی سری اس قویتر بوده که باعث شده از لحاظ بصری برتری نسبت به وان ایکس داشته باشد. در اصل میتوان اینجا متوجه شد که شرکت سازنده توجه کمتری به نسخه وان ایکس کرده است.
اگر به سراغ یک عنوان دیگر از این مجموعه یعنی مثل اژدها: ثروت بینهایت (Infinite Wealth) برویم کمی وضعیت متفاوت است. برای مثال تفاوت بصری میان دو کنسول بیشتر بوده و این بیشتر در بحث رندر است. در نگاه اول دو کنسول شباهت زیادی دارند ولی وقتی دقت کنید، کنسول وان ایکس بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p رندر میکند. این در صورتی است که سری اس این بازی را با رزولوشن ۷۲۰p رندر کرده و در نتیجه از لحاظ بصری وان ایکس بهتر است.
از لحاظ جزئیات هر دو بازی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و این نشان میدهد که سیستم ارتقاء تصویر عملکرد بهتری روی سری اس دارد. بحث اصلی اینجاست که کنسول سری اس در حرکت نمیتواند این کیفیت تصویر را نگه دارد. این در صورتی است که کنسول وان ایکس توانایی حفظ کیفیت را در هر حالتی دارد ولی نرخ فریم آن روی ۳۰ قفل است.
این بازی مثل اژدها برخلاف عنوان قبلی مشکلی در زمینه نرخ فریم و افت فریم ندارد. درست است که در برخی مواقع ما شاهد افت فریم هستیم ولی در کل نرخ فریم ثابت بوده و در نتیجه مشکل افت عملکردی بیشتر مربوط به بازی و شرکت سازنده است تا قدرت این دو کنسول. در زمینه نرخ فریم هم که مثل همیشه سری اس نرخ فریم ۶۰ را به کاربران ارائه داده و این در صورتی است که وان ایکس به همان ۳۰ رضایت داده است. سری اس نیز به راحتی این نرخ فریم ۶۰ را حفظ کرده و در نتیجه تجربه خوبی را به کاربران ارائه میدهد.
بازی وو لانگ: فالن داینستی تفاوت میان نسلی را نشان میدهد
دلیل اینکه بازی آخر وو لانگ: فالن داینستی (Wo Long: Fallen Dynasty) است این است که این بازی تفاوت بیشتری از میان عناوین قبلی نشان میدهد. مشکلاتی که در این بازی وجود دارد بیشتر به خاطر عملکرد نامناسب شرکت تیم نینجا (Team Ninja) بوده و کنسولها کمتر در این بخش نقش دارند.
نسخه وان ایکس این بازی از لحاظ نرخ فریم به سدت مشکل دارد. به حدی که میتوان گفت از لحاظ زمانبندی نرخ فریم جزو بدترین عناوین موجود است. کنسول سری اس میتواند آن را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند ولی برای حفظ این نرخ فریم مشکلات بسیار زیادی دارد. قسمت جالب ماجرا این است که این نرخ فریم به طور دائم افت داشته و حتی برخی اوقات یک فریم را جا میاندازد. به احتمال زیاد مشکلات این بازی به دلیل استفاده از موتور کاتانا (Katana Engine) است که در عناوین قبلیای که از این موتور استفاده کردند هم این مشکلات وجود داشت.
نسخه وان ایکس وو لانگ به شدت از لحاظ بصری افت پیدا کرده است. به این شکل که جزئیات آن نسبت به قبل افت زیادی داشته و همین موضوع باعث شده که کیفیت پایینتری را به کاربران ارائه دهد. نکته جالب اینجاست که وان ایکس مموری و پهنای باند مموری بیشتری نسبت به سری اس دارد ولی با این حال از لحاظ کیفیت به شدت ضعیفتر است. از لحاظ باقی تنظیمات این دو نسخه از بازی شباهت زیادی به یکدیگری دارند. برای مثال سری اس بازی را با رزولوشن ۹۰۰p رندر کرده و وان ایکس هم این کار را با رزولوشن ۱۰۸۰p انجام میدهد.
تفاوتهای نسل نهم در میان دو کنسول مشهود است
کنسول سری اس و وان ایکس از لحاظ حافظه تفاوت بسیار زیادی با یکدیگری دارند. سری اس از یک حافظه جامد قدرتمند و سریع استفاده کرده و تواناییهای پردازنده زن ۲ (Zen 2) را برای باز کردن فایلها دارد. از طرفی کنسول وان ایکس دارای یک هارد با سرعت ۵۴۰۰ RPM بوده و پردازنده آن نیز ضعیفتر است. زمانی که شما این دو بازی را از لحاظ اجرا کردن مقایسه میکنید، تفاوت به شدت مشهود است. برای مثال بازی ثروت بی نهایت حدود ۵ ثانیه طول میکشد تا در سری اس اجرا شود. این در صورتی است که وان ایکس حدود ۳۳ ثانیه طول میکشد تا بازی را اجرا کند. در وو لانگ سری اس ۱۹ ثانیه این کار را انجام داده ولی وان ایکس در ۷۰ ثانیه بازی را اجرا میکند. این تفاوت به شدت زیاد بوده و در اصل دلیل خرید یک کنسول نسل نهمی هم میتواند همین موضوع باشد.
نکته جالب اینجاست که بسیاری از بازیها هنوز از تمام تواناییهای سری اس برای اجرا شدن استفاده نمیکنند. مگرنه سرعت اجرا از این هم بالاتر میبود. نکته اینجاست که اگر یک بازی بر اساس سخت افزارهای جدید ساخته شده باشد، خیلی سریعتر از رم استفاده کرده و بازی را روی آن اجرا کرده و از روی آن برمیدارد. همین موضوع باعث میشود که تجربه بازی روی پلتفرمهای مختلف متفاوت باشد.
در میان عناوینی که تا الان بررسی کردیم، شما یک روند ثابت پیدا خواهید کرد. اینکه پردازنده ارتقاء یافته سری اس تفاوت مشخصی در اجرای بازیهای مختلف ایجاد میکند. تقریباً میتوان گفت که سری اس تمامی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کرده و تجربه روانی را به کاربران ارائه میدهد که کنسولهای نسل گذشته توانایی آن را ندارند. دو فاکتور اصلی سری اس، پردازنده با هستههای زِن ۲ و حافظه جامد است که باعث شدند این دستگاه نسبت به نسل قبلی قدرت بیشتری داشته باشد. حتی با وجود اینکه وان ایکس از لحاظ گرافیکی قدرتمندتر است.
مورد دیگر این است که بازیهای اخیری که برای کنسول وان ایکس عرضه شدند، به این کنسول به عنوان یک مزاحم نگاه میکنند. اکثر بازیها یک تجربه معمولی و حتی زیر معمولی ارائه داده و این در حالتی است که کنسول سری اس یک تجربه به مراتب بهتر با نرخ فریم بالاتر به کاربران ارائه میدهد. این موضوع از این نظر عجیب است که از لحاظ گرافیکی کنسول وان ایکس قدرت بیشتری دارد. این مشکل اصلاً کاری به سخت افزار دستگاه ندارد و بیشتر به عدم توجه شرکتهای سازنده بازی به قدرت گرافیکی ۶ ترافلاپسی وان ایکس است.
این عدم توجه تنها برای کنسول وان ایکس نیست و در کل برای نسل قبلی صدق میکند. فروش اصلی بازیها در حال حاضر برای کنسولهای نسل نهمی بوده و اکثر افراد به دستگاههای جدید روی آوردند. به همین دلیل شرکتهای سازنده نیز به این موضوع بیشتر اهمیت داده و تمرکز خود را روی کنسولهای نسل نهم و کامپیوتر میگذارند. نکته دیگر این است که اگر شرکتی قصد داشته باشد یک بازی برای کنسولهای نسل هشتمی مایکروسافت طراحی کند باید کنسول وان اس را نیز در نظر بگیرد. وان اس هیچ سیستم ارتقاء یافتهای نسبت به کنسول اولیه مایکروسافت ندارد و تنها از لحاظ طراحی بهتر شده است. در نتیجه یک سازنده از این نظر نمیتواند به طور کامل به وان ایکس توجه کند که باید به کنسول وان اس هم بپردازد.
اگر شما این مقایسه را سال گذشته انجام میدادید، وضعیت به طرز عجیبی متفاوت بود. در گذشته بازیها همچنان به کنسولهای نسل هشتمی اهمیت میدادند و در نتیجه عملکرد وان ایکس به مراتب بهتر از وضعیت حال حاضر آن بود. حتی در آن زمان برخی از بازیها عملکرد بهتری روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت داشتند و در نتیجه در این یک سال اولویت شرکتها تغییر کرده است.
حال اگر شما به تریلر بازیهای اخیر نگاه بیاندازید، متوجه خواهید شد که کنسول وان ایکس تا حد خوبی کنار گذاشته شده است. اکثر بازیهایی که در این مدت عرضه شده و در دسترس طرفداران قرار گرفتند، عملکرد بهتری روی سری اس داشته و مشخص است که این بازیها از پتانسیل کامل وان ایکس استفاده نمیکنند. مخصوصاً اینکه زمان اجرای بازیها بسیار زیاد بوده و اگر از لحاظ گرافیکی سنگینتر بشوند این مشکل هم بدتر خواهد شد.
نسل هشتم به پایان راه خود رسیده است
اگر شما به بازیهایی که اخیراً عرضه شده نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که نسل هشتم دیگر به پایان راه خود رسیده است. بسیاری از بازیهای موفق ایکسباکس مثل هلبلید ۲ (Hellblade 2)، جمجمه و استخوانها (Skull and Bones) و موارد دیگر همگی دیگر به نسل هشتم توجه نکرده و بیشتر نسخه نسل هشتم برای بازیهای ریمستر شده و مهم از لحاظ تبلیغاتی در دسترس است.
از طرفی اکثر بازیهای جدید از قابلیتهای کنسولهای نسل نهم مثل ری تریسینگ و توانایی بیشتر پردازنده اصلی بهره میبرند. همین موضوع باعث شده که تجربه بازیها به شکلی باشد که اصلاً با کنسولهای نسل هشتمی امکان پذیر نیست. اینکه کارت گرافیکی سری اس نسبت به وان ایکس ضعیفتر است اصلاً اهمیت ندارد به دلیل اینکه این کارت گرافیکی ضعیف مدرن بوده و مواردی که برای تجربه یک بازی در نسل نهم نیاز است را در خود دارد.
در نتیجه دستگاه ایکسباکس سری اس تجربه بهتری را در سال ۲۰۲۴ به کاربران ارائه میدهد. شاید این دستگاه قویترین دستگاه بازی در بازار نباشد ولی از لحاظ عملکرد به شدت بهتر است کنسول وان ایکس عمل میکند. قطعاً این مقایسه به صورت یک جانبه بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارد. حتی امکان دارد در آینده برای کنسولهای سونی هم اعمال بشود ولی در کل اگر شما قصد خرید یک کنسول در حال حاضر را دارید بهتر است دیگر سمت نسل هشتم نروید و به فکر کنسولهای نسل نهمی باشید.
منبع: Eurogamer