در مصاحبهی جدیدی که فیل اسپنسر با والاستریت ژورنال انجام داده است، رئیس بخش بازیهای ویدئویی مایکروسافت دربارهی احتمال افزایش قیمت کنسولها، بازیها یا سرویس گیمپس در آینده صحبت کرده است.
اسپنسر در جریان این گفتوگو اذعان میکند: «ما قیمت کنسولهای خود را نگه داشتهایم، قیمت بازیها و اشتراک خود را حفظ کردهایم. فکر نمیکنم بتوانیم برای همیشه این کار را انجام دهیم. فکر میکنم بالاخره یکزمان ممکن است در شرایطی باشیم که باید قیمت بعضی چیزهای مشخص را افزایش دهیم.»
البته، اسپنسر بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد که این تغییرات این فصل تعطیلات زمستانی را در برنخواهد گرفت و شامل آن نمیشود و مایکروسافت میخواهد که قیمتهای فعلی را در حال حاضر نگه دارد.
افزایش قیمت برای سرویس گیمپس غیرمنتظره نیست. سرویسهای اشتراکی مشابه در صنعت سرگرمی مانند نتفلیکس یا دیزنی پلاس اخیراً همگی نرخ قیمت تعرفهی سرویس ماهیانه آنها افزایش داشته است که دلیل آن را هم افزایش هزینهی حفظ کاربران و البته رکود جهانی بیان کردهاند. با این حال، اظهارنظر اسپنسر زمانی اعلام شده است که او از رشد باورنکردنی سرویس گیمپس در کامپیوترهای شخصی خبر داده است. آخرین گزارش سهماهه مایکروسافت نشان میدهد که مشترکین گیمپس در کامپیوتر نسبت به سال گذشته ۱۵۹ درصد رشد داشته است.
البته، از سوی دیگر اسپنسر بیان میکند که رشد مخاطبان گیمپس روی کنسولهای ایکسباکس روند آهستهای را دنبال میکند. این از طرفی میتواند به جامعهی آماری مخاطبان ایکسباکس ربط داشته باشد و از طرف دیگر عملکرد سوتوکور استودیوهای داخلی ایکسباکس در سال ۲۰۲۲ و تأخیر خوردن عرضهی دو بازی استارفیلد و ردفال میتواند در این امر دخیل باشد.
همچنین اسپنسر برای چندمین بار سخنان خود را دربارهی برنامههای مایکروسافت برای کال آو دیوتی پس از نهایی شدن و تأیید خرید اکتیویژن بلیزارد تکرار کرد: «کال آو دیوتی همچنان روی پلیاستیشن باقی خواهد ماند. من دوست دارم آن را روی سوییچ هم ببینم. هدف و خواستهی ما این است که با کال آو دیوتی همچون ماینکرفت عمل کنیم.»
این صحبتها در شرایطی که نهادهای نظارتی مختلف از جمله نهاد نظارتی انگلستان در حال تحقیق روی این خرید بزرگ هستند، بسیار مهم است.
در حالی که به نظر میرسد اسپنسر با سازندگان کنسولهای رقیب رفتار خوبی دارد، اما به نظر میرسد نسبت به غولهای بزرگ دیگر تکنولوژی مثل گوگل و اپل رویکرد خجالتی ندارد. او دربارهی این موضوع گفت: «این قطعاً درست است که امروزه بزرگترین پلتفرم بازیها، گوشیهای همراه هستند که توسط دو شرکت کنترل میشوند: گوگل و اپل. ما باید این دوگانهای را که تنها دو ویترین موجود در بزرگترین پلتفرمهای بازی را در اختیار دارد، بشکنیم.»
مایکروسافت قبلاً از اپیک گیمز در مبارزه خود برای حفظ فورتنایت در ویترین فروشگاههای تلفن همراه پشتیبانی کرده بود. از آن زمان به بعد، فورتنایت دوباره روی گوشیهای هوشمند و پلتفرم استیم دِک از طریق فناوری استریمینگ مایکروسافت قابلاجرا شد. اپل در حال حاضر اجازه نمیدهد که فروشگاههای دیجیتال رقیب در دستگاههای خود باشد اما استریم میتواند راهی برای حل این مشکل باشد. به عنوان مثال، بسیاری از عناوین گیمپس در حال حاضر از طریق ایکسباکس کلاود گیمینگ بر روی گوشیهای هوشمند قابلاجرا هستند.
به هر حال به نظر نمیرسد که در این چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت در کنسولها، بازیها یا سرویس ایکسباکس گیمپس باشیم. با این حال، با توجه به چیزی که فیل اسپنسر به آن اشاره کرده است، افزایش قیمت در بعضی از محصولات ایکسباکس ممکن است در سالهای آتی اجتنابناپذیر باشد.
منبع: Rock Paper Shotgun