عبارتی که این روزها در صنعت بازیهای ویدیویی بسیار به گوش میرسد، «بقا تا سال ۲۰۲۵» است. به عبارتی امید و انتظار بسیاری این است که در سال آینده پس از دو سال فروش نه چندان خوب کنسولها و تعدیل نیرو، شاهد بازگشت کسب و کار بازی به شرایط ایدهآل باشیم.
چند دلیل برای این انتظار وجود دارد. اول از همه، این باور وجود دارد که ما شاهد ادامه بهبود اقتصادی و کاهش نرخ تورم خواهیم بود که ظبیعتا باید منجر به افزایش هزینهها و سرمایهگذاری از سوی مصرفکننده شود. دوم، عرضه یک کنسول جدید از سوی نینتندو (Nintendo) باید باعث افزایش توجه گیمرها و فروش بازیهای جدید شود و در نهایت جدیدترین نسخه از سری جیتیای (GTA) وجود دارد که بدون شک بمبی در سراسر صنعت منفجر خواهد کرد. این اثر نقطه عطف مهمی برای تاریخ بازیهای ویدیویی خواهد بود و اگر همه چیز به خوبی پیش رود، شاید شاهد بزرگترین عرضه تاریخ سرگرمی باشیم که به نوبه خود، توجهات را به سمت صنعت معطوف خواهد کرد و باعث افزایش درآمد آن خواهد شد.
البته این موضوع به طور کامل به نفع همه نخواهد بود زیرا پس از عرضه جیتیای ۶، حداقل شش هفته بلکه چند ماه همه نگاهها به آن خواهد بود و بسیاری از ناشران و توسعهدهندگان بدون شک نمیتوانند بازی خود را در اطراف آن منتشر کنند زیرا در غیر این صورت، اثر آنها با فروش نه چندان مورد انتظاری مواجه خواهد شد. در همین حال، بازیهای لایو سرویس نیز باید خود را برای کاهش شدید میانگین بازیکنان همزمان و ساعات تجربه آماده کنند. با این حال، یکی از مسائلی که برخی امیدوارند با ورود بازی جدید راکاستار (Rockstar) حل شود، چسبیدن بسیاری از بازیکنان به پلیاستیشن ۴ است.
جالب است بدانید که درآمد پلیاستیشن ۵ در مقایسه با پلیاستیشن ۴ به طور قابل توجهی افزایش یافته است اما مهم از این، از نظر کاربران درگیر، اعداد چندان به نفع کنسول جدید سونی نیستند زیرا بسیاری از این کاربران درگیر در پلیاستیشن همچنان روی پلیاستیشن ۴ هستند. اینکه آیا این یک مشکل است یا نه جای بحث زیادی دارد. در ماه می، سونی فاش کرد که ۵۰ درصد از مخاطبانش حتی با نزدیک شدن به چهارمین سالگرد عرضه پلیاستیشن ۶، همچنان با دستگاه قدیمیتر خود بازی میکنند. البته این غیرعادی نیست که سیستمهای قدیمی سالها پس از رسیدن جایگزینهایشان به کار خود ادامه دهند، اما این بار تا حدودی به دلیل محبوبیت آثار لایو سرویس، اوضاع متفاوت است. آخرین نمودارهای بازی منتشر شده از Newzoo نشان میدهد که محبوبترین بازیهای پلیاستیشن در دو ماه گذشته از نظر زمان بازی، Fortnite ،Call of Duty، EA Sports FC 24 ،GTA 5 ،Roblox ،Minecraft ،Rocket League ،XDefiant ،Rainbow Six: Siege و NBA 2K24 بودهاند که تنها یکی از این بازیها یعنی XDefiant روی پلیاستیشن ۴ وجود ندارد. در همین حال، تحلیلگران بازار Ampere میگویند که از بین ۲۰ میلیون کاربر فعال GTA Online، فعالترین پلتفرم این بازی با فاصله کمی نسبت به رقبا، پلیاستیشن ۴ است. به عبارت دیگر، تقریبا محبوبترین بازیهای پلیاستیشن در حال حاضر روی پلیاستیشن ۴ نیز اجرا میشود و این نیاز مصرفکننده برای ارتقای سختافزارشان را کم میکند به خصوص اینکه در زمان بیثباتی اقتصادی هستیم و هزینههای زندگی بالا رفته است.
هرچند سونی همچنان معتقد است که پلیاستیشن ۵ پلتفرم بزرگتری از پلیاستیشن ۴ خواهد بود، زیرا میداند که بالاخره وقتی سختافزار پلیاستیشن ۴ شروع به قدیمی شدن، کند شدن یا از کار افتادن کند، بازیکنان به ناچار به سیستم جدید روی میآورند. البته، سونی باید محتاط باشد که این گیمرها در اکوسیستم پلیاستیشن باقی بمانند، به خصوص با توجه به اینکه ایکسباکس بازیهای زیادی در راه دارد، نینتندو سختافزار جدید خود را معرفی میکند، بازیهای رایانه شخصی همچنان به عملکرد قوی خود ادامه میدهد و حتی موبایل و تبلتها پتانسیل اجرای بازیهای پیشرفته را به نمایش میگذارند. اینجاست که اهمیت جیتیای ۶ مشخص میشود. در حال حاضر، توسعهدهندگان بین پیشبرد آخرین سختافزار و حفظ پشتیبانی از سختافزار قدیمی گیر کردهاند و این چیزی است که راکاستار باید با آن مبارزه کند.
پیرس هاردینگ رولز (Piers Harding-Rolls)، تحلیلگر Ampere، نظر جالبی در این باره دارد:
تا زمانی که جیتیای ۶ عرضه شود، گیمرهای بیشتری از GTA Online به جدیدترین کنسولها منتقل خواهند شد. با این حال، احتمالا هنوز سهم قابل توجهی از بازیکنان در دستگاههای قدیمیتر و رایانههای شخصی وجود خواهد داشت. به این ترتیب، انتظار میرود که راکاستار به پشتیبانی از GTA Online در آیندهای قابلپیشبینی ادامه دهد، اما این به معنای حفظ چندین پایگاه کاربری است. راکاستار قبلا هرگز با چنین چالشی روبهرو نبوده است، اگرچه شرکت مادر آن، تیکتو (Take-Two) به طور گستردهتر دارای تجربه زیادی در سریهای ورزشی لایو سرویس خود است که به طور مرتب مخاطبان را به نسخههای جدید سالانه سوق میدهد. به طور کلی اهمیت تجاری مستمر مجموعه جیتیای، فرصت بسیار کمی برای خطا در انتقال و حمایت از مخاطبان وفادار خود با عرضه بازی جدید باقی میگذارد.
در هر صورت اگر یک بازی وجود داشته باشد که بتواند بازیکنان را به ارتقای سختافزارشان سوق دهد، آن بازی جیتیای است و اگر سونی و مایکروسافت برنامههایی برای عرضه نسخههای ارتقا یافته و دستی آخرین دستگاههای خود داشته باشند، همانطور که گزارشها نشان میدهند، سال ۲۰۲۵ میتواند سال بسیار مهمی برای آینده کنسولهای بازی باشد. البته، این وضعیت یک سوال گستردهتر را مطرح میکند و آن هم این است که پلیاستیشن ۶ چگونه باید باشد؟ از بسیاری جهات، ایکسباکس سری ایکس و اس ادامهای بر ایکسباکس وان با عملکردی سریعتر، قدرتمندتر اما با رابط کاربری یکسان، کنترلرهای یکسان بودند که حتی بازیهای انحصاری آن میان نسلی بودهاند. در مقابل، سونی پلیاستیشن ۵ را با یک رابط کاربری جدید، یک کنترلر جدید، لوازم جانبی جدید عرضه کرد و حداقل برخی از آثار انحصاری خود را تنها برای پلیاستیشن ۵ در دسترس قرار داد.
با توجه به اینکه گیمرها برای انتقال از نسلی به نسل دیگر پنج سال یا بیشتر صبر میکند و ساخت بازیهای AAA چهار یا پنج سال طول میکشد، سوالی که پیش میآید این است که آیا چرخه نسل هفت ساله هنوز هم کارایی کافی دارد؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت که تا زمانی که مهندسان و تیمهای سختافزاری سونی نتوانند محصولی ایجاد کنند که تغییر قابل توجهی در ظاهر و اجرای بازیها ایجاد کند، این موضوع بعید است.
منبع: GamesIndustry