تاد هاوارد؛ از عشق به بتسدا تا بازی‌های نقش‌آفرینی (بازی‌سازان سرشناس)

تاد هاوارد (Todd Howard) طراح، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی بازی‌های ویدیویی اهل آمریکا است که در کمپانی بتسدا (Bethesda) فعالیت کرده و توسعه سری‌های مشهوری نظیر Fallout و The Elder Scrolls را برعهده داشته است.

زندگی شخصی؛ عشق به بتسدا

تاد هاوارد در سال ۱۹۷۰ ایالت پنسیلوانیای آمریکا متولد شد. او در سنین جوانی به کامپیوتر و به ویژه بازی‌های ویدیویی علاقه مند شد. او از بازی‌های نقش‌آفرینی دهه‌ی ۸۰ نظیر Wizardry و Ultima III: Exodus به عنوان الهام‌بخش بازی‌های خود نام می‌برد. هاوارد در سال ۱۹۹۳، علی‌رغم تمایلش به ساخت بازی‌های ویدیویی، از کالجی در ویرجینیا در رشته‌ی تجارت فارغ‌التحصیل شد و در عین حال در کلاس‌های کامپیوتر نیز شرکت کرد.

هاوارد در خلال تعطیلات سال آخرش در کالج، نسخه‌ای از بازی Wayne Gretzky Hockey (1988) محصول بتسدا را بدست آورد. او که هر روز در رفت و آمد به مدرسه از دفتر بتسدا عبور می‌کرد، تصمیم گرفت که درخواستی برای این شرکت برای کار بفرستند اما این درخواست رد شد و به هاوارد گفته شد که باید ابتدا مدرسه‌اش را به اتمام برساند. پس از فارغ التحصیلی، او برای کار به بتسدا بازگشت اما به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی در آن زمان، درخواست او دوباره رد شد. در عوض، هاوارد شروع به کار برای یک شرکت بازی‌سازی کوچک‌تر در ویرجینیا کرد که به او امکان داد تا از چندین نمایشگاه بازی بازدید کند. او در این میان به درخواست کار برای بتسدا ادامه می‌داد.

تاد هاوارد

زندگی کاری؛ از الدر اسکرولز تا فال‌اوت

هاوارد سرانجام در سال ۱۹۹۴ توسط بتسدا در ابتدا به عنوان تهیه‌کننده استخدام شد. اولین بازی او به عنوان تهیه‌کننده اثری به نام The Terminator: Future Shock (1995) بود. این یکی از اولین بازی‌ها در ژانر تیراندازی اول شخص بود که دارای محیط‌ها و دشمنان سه بعدی بوده و پیشگام در استفاده از ماوس برای کنترل دوربین بود. هاوارد در ادامه به عنوان طراح روی دنباله‌ی بازی ذکر شده با نام SkyNET و بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall که هر دو در سال ۱۹۹۶ منتشر شدند، کار کرد. او برای اولین بار در بازی The Elder Scrolls Adventures: Redguard که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، رهبری یک پروژه را در دست گرفت. این بازی تنها نسخه‌ی سری الدر اسکرولز بود که شخصیت آن از پیش تعیین شده بود و زاویه‌ی دید سوم شخص آن غیرقابل تغییر و منحصربه‌فرد بود.

بخوانید  باشگاه پرسپولیس: با نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل ۴ میلیارد از تعهدات‌مان کم شده است

در سال ۲۰۰۰، هاوارد به عنوان رهبر و طراح پروژه روی بازی The Elder Scrolls III: Morrowind و نسخه‌های بعدی منصوب شد. این بازی در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و یک موفقیت هنری و تجاری بود و برنده چندین جایزه‌ی بهترین بازی سال از محافل مختلف شد. او سپس در توسعه‌ی The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) به عنوان تهیه‌کننده اجرایی نقش‌آفرینی کرد. این بازی نیز به موفقیت زیادی دست پیدا کرد و بازیکنان آن را به خاطر جلوه‌های بصری چشمگیر، جهانی باز و گسترده در کنار شخصیت‌های غیرقابل بازی متنوع و جذاب تحسین کردند. پس از این، او به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی بازی موفق فال‌اوت ۳ را توسعه داد.

فال‌اوت 3

Fallout 3 (2008)

فال‌اوت ۳ اولین بازی این سری بود که توسط بتسدا ساخته می‌شد و دو بازی قبلی را استودیوی Interplay Entertainment ساخته بود. این بازی با استفاده از گرافیک سه‌بعدی و مبارزات ریل تایم، جایگزین گرافیک دوبعدی و ایزومتریک و مبارزات نوبتی نسخه‌های قبلی سری شد و تغییرات عمده‌ای را رقم زد. تغییراتی که البته با تحسین منتقدان و بازیکنان مواجه شد. هاوارد پس از فال‌اوت ۳ به سری الدر اسکرولز بازگشت تا به عنوان کارگردان خلاقیت قسمت پنجم آن یعنی The Elder Scrolls V: Skyrim که در نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد، ایفای نقش کند. داستان این بازی ۲۰۰ سال پس از وقایع Oblivion می‌گذرد و در اسکایریم به عنوان شمالی‌ترین استان تامریل اتفاق می‌افتد.

بخوانید  دستگردی از لیگ برتر خداحافظی کرد؛ هوادار به شهر قدس می‌رود

انتشار اسکایریم از طریق چندین نسخه در طول سال‌های اخیر، میراث و محبوبیت آن را در بین نسل‌های مختلف بازیکنان حفظ کرده است. این بازی مبارزات اکشن محور، جهان‌های باز عظیم و مفهوم جدیدی را در روایت داستان در بازی‌ها معرفی کرد. تاثیر نسخه‌ی پنجم الدر اسکرولز به حدی است که تا به امروز نسخه‌های اخیر اساسینز کرید و حتی The Legend of Zelda: Breath of the Wild مسیر این بازی را در ساخت یک جهان باز دنبال کرده‌اند. در واقع اسکایریم ثابت کرد که یک بازی می‌تواند دنیای بزرگ و مستقلی را شبیه‌سازی کند که هم بتواند با تصمیمات بازیکن ساخته شود و هم بدون آن نیز به کار خود ادامه دهد.

اسکایریم

هاوارد در ادامه فال‌اوت ۴ را کارگردانی کرد که در نوامبر ۲۰۱۵ منتشر شد. این بازی نیز موفق شد مانند نسخه‌ی سوم نظر بازیکنان و منتقدان را جلب کند و جهانی عظیم با تنوع بالا را ارائه کرد که با حجم زیاد محتوا و آزادی عمل بالا همراه شده بود. البته بازی بی نقص نبود و جلوه‌های بصری منسوخ شده‌ی آن به دلیل موتور بازی‌سازی نسبتا قدیمی‌ای که داشت، مذاق عده‌ای خوش نیامد. هاوارد در ادامه فال‌اوت ۷۶ را نیز کارگردانی کرد. بتسدا اولین بازی آنلاین و چند نفره‌ی این سری را با استفاده از نسخه‌ی اصلاح شده‌ی موتور Creation Engine خود توسعه داد که امکان تطبیق گیم‌پلی چند نفره و دنیای بازی با جزئیات بیشتری را نسبت به بازی‌های قبلی فراهم می‌کرد. با این حال بازی پس از انتشار در نوامبر ۲۰۱۸ مورد انتقاد قرار گرفت.

بخوانید  تصاویری از هادی چوپان، درک لانسفورد و سامسون داودا در مستر المپیا

هرچند فال‌اوت ۷۶ در زمینه‌ی طراحی هنری و موسیقی عملکرد خوبی داشت اما نه داستان آن جذاب بود و نه المان‌های چند نفره‌ی درگیرکننده‌ای داشت و مهم‌تر از همه عدم وجود شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) که به نوعی یکی از ستون‌های اصلی این سری بودند، باعث شده بود تا فال‌اوت ۷۶ تبدیل به ناامیدی بزرگی شود. گفتنی است که در این میان مشکلات فنی نیز وجود داشتند.

بازی Fallout 76

Fallout 76 (2018)

زندگی در دنیایی دیگر

هاوارد بیان کرده که فلسفه‌ی بتسدا برای ساخت بازی‌های الدر اسکرولز همواره این است که به بازیکنان اجازه دهد تا زندگی دیگری را در دنیایی دیگر تجربه کنند. او در سال ۲۰۱۲ نیز بیان کرد که طرفدار مادها در بازی‌های ویدیویی است و مدعی شد که نمی‌داند چرا بسیاری از توسعه‌دهندگان به بازیکنان اجازه نمی‌دهند تا مادهای مورد علاقه‌ی خود را بسازند. هاوارد همچنین سخنران مکرر در رویدادها و کنفرانس‌های مختلف بازی بوده و آثار او اغلب مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفته است.

هاوارد شانزدهمین دریافت کننده‌ی جایزه یک عمر دستاورد هنری در کنفرانس توسعه دهندگان بازی است و مجله‌ی GamePro او را در بین ۲۰ فرد تاثیرگذار صنعت بازی در ۲۰ سال گذشته معرفی کرده است. او در سال ۲۰۱۷ وارد تالار مشاهیر آکادمی علوم و هنرهای تعاملی شد. او در حال حاضر به ساخت بازی مورد انتظار استارفیلد و نسخه‌ی جدید الدر اسکرولز مشغول است. از طرفی او به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی روی پروژه‌ای جدید از مجموعه‌ی ایندیانا جونز مشغول است. هرچند خبرهایی از فال‌اوت ۵ نیز به گوش می‌رسد اما تا عرضه‌ی آن فاصله‌ی بسیار زیادی مانده است.

آثار مهم تاد هاوارد در صنعت بازی

سال عرضه عنوان بازی نقش
۱۹۹۵ The Terminator: Future Shock تهیه‌کننده
۱۹۹۶ Skynet تهیه‌کننده
۱۹۹۸ The Elder Scrolls Adventures: Redguard رهبر پروژه، طراح و نویسنده
۲۰۰۲ The Elder Scrolls III: Morrowind رهبر پروژه
۲۰۰۶ The Elder Scrolls IV: Oblivion تهیه‌کننده‌ی اجرایی
۲۰۰۸ Fallout 3 کارگردان
۲۰۱۱ The Elder Scrolls V: Skyrim کارگردان
۲۰۱۵ Fallout 4 کارگردان
۲۰۱۸ Fallout 76 تهیه‌کننده‌ی اجرایی

منبع: PeoplePill

منبع

مطالب مرتبط

مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *