شرکت سامسونگ که امروزه به یکی از غولهای فناوری تبدیل شده است از رؤیاهای کودکی کرهای شکل گرفت که تلاش خود را در زمینههای گوناگون آزمود و جسارت نوآوری برای موفقیت را به نسلهای پس از خود هم منتقل کرد.
«لی بیونگ-چول» (Lee Byung-chul) بنیانگذار سامسونگ شناخته میشود که در سال ۱۹۱۰ بهعنوان عضوی از یک خانوادهی یانگبان یا اشراف کره متولد شد.
دوران کودکی و جوانی او با جنگ در کره همراه بود اما پس از بازگشت از دانشگاه که آن را نیمهکاره رها کرد، به فعالیت تجاری پرداخت و در همین زمان یعنی سال ۱۹۳۰ میلادی سامسونگ را پایهگذاری کرد. شرکتی که در ابتدا به کار تجارت خواروبار ازجمله نودل میپرداخت و کمکم دامنهی محصولات خود را گسترش داد.
پس از مدتی با افزایش تولیدات و تغییرات مدیریتی، این شرکت به چند شاخه شامل گروه هیوسانگ، گروه سامسونگ و لاستیک هانکوک تقسیم شد.
سامسونگ بهتدریج دامنهی نفوذ و قدرت اقتصادی خود را افزایش داد و سرانجام در سال ۱۹۶۹ فعالیت خود در صنعت الکترونیک را با شرکتهای سامسونگ کورنینگ، صنایع نیمههادی و مخابرات سامسونگ، سامسونگ الکترومکانیک و دستگاههای الکترونیکی سامسونگ آغاز کرد.
عملکرد بسیار خوب سامسونگ در این زمینه باعث موفقیتهای چشمگیر شرکت بهویژه در کره شد. مسیری که با ورود به دنیای موبایل توسط فرزند بیونگ-چول یعنی «لی کون-هی» (Lee Kun-Hee) توسعه هم یافت و قدرتمند به صنعت گوشیهای هوشمند رسید.
حالا سامسونگ به یکی از غولهای فناوری در جهان تبدیل شده است و محصولات این شرکت کرهای، بخش گستردهای از بازار صنایع الکترونیکی را در اختیار دارند.
در سالهای اخیر با درگذشت هون-کی، فرزند او «لی جائه جونگ» (Lee Jae Jong) ریاست این شرکت را برعهده دارد و با توجه به چالشهای پیشِ رو، قرار است این شرکت با تمرکز بر هوش مصنوعی دوباره به یکی از رویکردهای آزموده شده و موفقیتآمیز خود بازگردد: حرکت در لبهی فناوری.
Business Stories در این ویدیو به بررسی دلایل موفقیت سامسونگ میپردازد.
- ۶ دلیل موفقیت سامسونگ در بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۱
- راهنمای خرید محصولات سامسونگ؛ هر آنچه باید بدانید
عکس کاور: ساختمان سامسونگ
Credit: Sinetica Industries