فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ در اکران تابستانی سال ۲۰۲۳ با جابهجا کردن رکورد فروش نفسی تازه در سینمای بحرانزده پساکرونای هالیوود دمید. متل کمپانی خالق عروسک باربی با تمام قدرت پشت این فیلم ایستاد، تبلیغات بسیار گستردهای برایش تدارک دید و بعد در یک اقدام بازاریابی هوشمندانه یعنی اکران همزمان با فیلم کریس نولان «اوپنهایمر» گیشه را به آتش کشید و به یکی از جنجالیترین، اگر نه جنجالیترین، فیلمهای سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. گرچه بعضیها به آن توپیدند و آکادمی اسکار هم به جز ترانههایش وقعی به آن ننهاد. با این حال، طبیعی است که با وجود چنین موفقیتی در گیشه صرفنظر از تمام انتقادات وارد و ناوارد به این فیلم، سازندگانش بخواهند دنباله فیلم «باربی» را بسازند. اما نه لزوماً دنباله لایواکشن.
اینطور که در گزارشها آمده است متل در حال مذاکره با کمپانی ایلومینیشن برای ساخت انیمیشن «باربی» است. گرتا گرویگ و ستاره درخشنده فیلم «باربی» مارگو رابی که ظاهراً در این پروژه نقشی ندارند و گفته میشود که علاقهای به این ایده هم ندارند. با توجه به دستاوردهای اخیر کمپانی ایلومینیشن در تولید انیمیشن و استقبال خوب از «باربی» در سال ۲۰۲۳، مسلماً از نگاه کمپانی صاحب امتیاز فیلم «باربی» یک دنباله انیمیشنی نوید موفقیتی دوباره در گیشه را میدهد. چون از اساس عروسکها را تبدیل به فیلم انیمیشنی میکنند و دلیل موفقیت فیلم «باربی» هم در این بود که گرویگ و همکارانش موفق شدند جهانی واقعی از یک جهان عروسکی بسازند. بدیهی است که حالا این جهان باید گستردهتر شود و ما در آینده شاهد نسخههای انیمیشنی و لایو اکشن دیگری از جهان عروسک باربی خواهیم بود، چه گرویگ و رابی در آن نقش داشته یا نداشته باشند. چه بسا شاهد فیلمی چند جهانی با حضور باربی و دیگر عروسکهای معروف دنیا باشیم.
و کمپانی ایلومینیشن خالق مینیونها و مجموعه موفق «من نفرتانگیز» (Despicable Me) که قسمت چهارمش جزو فیلمهای اکران تابستان ۲۰۲۴ بود، ظاهراً از نگاه متل گزینه مناسبی برای ساخت جهان انیمیشنی باربی است. البته متل همچنان مالک حقوق انیمیشن «باربی» خواهد بود، به این معنی که اگر مذاکرات نتیجهای مثبت در برداشته باشد، فقط با کمپانی ایلومینیشن انیمیشن «باربی» را خواهند ساخت، بی آنکه روی برنامههای آیندهشان با کمپانی برادران وارنر در رابطه با آینده لایو اکشن این فرنچایز تأثیر بگذارد. بر اساس این گزارش، رابی و گرویگ هر دو از مذاکرات متل و ایلومینیشن برای ساخت انیمیشن باربی آگاه هستند اما نسبت به این ایده «هیجانزده نیستند».
- آیا موفقیت فیلم باربی در دیگر فیلمهای عروسکمحور تکرار میشود؟
آیا ساخت انیمیشن «باربی» اجتنابناپذیر است؟
منتقدان و تماشاگران تقریباً به یک اندازه «باربی» را تحسین کردندو این فیلم در نهایت همانطور که میدانیم در باکس آفیس غوغا کرد. «باریی» با بودجه تخمینی ۱۴۵ میلیون دلار ساخته شد و در نهایت به فروش جهانی ۱.۴۴۶ میلیارد دلاری دست یافت. از هر زاویهای بخواهیم به این فیلم نگاه کنیم، یک موفقیت مطلق بود و بدیهی است که متل به این نتیجه برسد که جهان برای فیلمهای باربیمحور دیگری، چه انیمیشن چه لایو اکشن، آماده است.
موفقیت «باربی» تا حدی مدیون پدیده «باربنهایمر» هم هست که در نتیجه اکران همزمان فیلم گرویگ و «اوپنهایمر» کریستوفر نولان اتفاق افتاد. آنچه در واقع در ابتدا به ظاهر به عنوان رقابتی میان این دو فیلم که هیچ ربطی از هیچ لحاظ به هم ندارند و کاملاً متضاد هم هستند، شروع شد، در نهایت ترفند تبلیغاتیای بود که به نفع هر دو فیلم تمام شد. البته در گیشه. چون «اوپنهایمر» جوایز را درو کرد و «باربی» تقریباً در فصل جوایز بایکوت شد. البته یک جایزه دستاورد تجاری من درآوردی برایش در نظر گرفته شد.
با این تفاصیل، بدیهی بود که «باربی ۲» دوباره به کارگردانی گرویگ و بازی رابی با توجه به استقبال مثبت از دیدگاه خلاقانه آنها برای عروسک و شخصیت باربی در دستور کار کمپانی سازنده فیلم قرار بگیرد. همینطور ساخت یک اسپینآف برای شخصیت کن با بازی رایان گاسلینگ نیز محتمل است. با این حال، سوق دادن این فرنچایز به سمت انیمیشنهای بلند، راهی دیگر برای تولید محتوای بیشتر درباره باربی و البته پولسازی است که به طور بالقوه آسیبی به ایدههایی که ممکن است گرویگ برای ساخت یک لایو اکشن باربی دیگر در ذهن داشته باشد، وارد نخواهد کرد. کمپانی ایلومینیشن هم با توجه به موفقیتهای زیادی که در سالهای اخیر در حوزه انیمیشن داشته است، شریک مناسیبی برای متل خواهد بود.
کمپانی ایلومینیشن به جز «من نفرتانگیز» و «مینیونها» فیلم «سوپر ماریو» بر اساس بازی ویدیوی به همین نام را هم در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد که بهرغم نقدهای نه چندان پراشتیاق منتقدان، موفقیت بزرگی در بین تماشاگران داشت و به فروش ۱.۳۶۲ میلیارد دلاری در سراسر جهان دست یافت. در واقع بسیاری از فیلمهای کمپانی ایلومینیشن روند مشابهی را طی کرده و واکنشهای میانهای را از منتقدان دریافت میکنند، اما در میان مخاطبان خانوادگی خود بسیار پرطرفدارند. این را از فروش فیلمهای این کمپانی میتوان فهمید. البته با توجه به اینکه گرویگ و رابی علاقهای به ایده ساخت انیمیشن «باربی» ندارند شاید همکاری ایلومینیشن با متل تصمیمی انتقادبرانگیز و در عین حال سرنوشتساز باشد، اما از منظر تجاری این همکاری بسیار منطقی و تا حد زیادی اجتنابناپذیر است.
منبع: screenrant