وقتی به برندهای معروفی مثل کسلوانیا فکر میکنید، وسوسه میشوید صندوق گنجی را تصور کنید که اژدهایان (بخوانید سران یک کمپانی طماع) دورش را شلوغ کردهاند و آمادهاند تا هر بیگانهای که هوس کند به نام این بازی نزدیک شود یا صدمهای به آن برساند را به تل خاکستر تبدیل کنند. پس دسترسی به این صندوق، یا برعهدهی احمقهاست یا شجاعترین ماجراجویان، و تلاش برای اقدام هم دستکمی از یک روایت حماسی ندارد. وسوسهانگیز است که اینطور فکر کنیم… واقعی لزوما اینطور نیست.
میان بیشمار بازیای که در گیم اواردز ۲۰۲۲ معرفی شد، متوجه بازگشت سری کسلوانیا شدیم — بهجز اینکه دیگر کونامی مسئول کامل آن نبود. در عوض، این بازیای که مدتها انتظارش کشیده میشد، بستهی الحاقیای برای بازی دد سلز/Dead Cells به نام بازگشت کسلوانیا/Return of Castlevania است. همکاری جذابی است، و حتی، اگر به این دقت کنیم که دد سلز خود را در بازار با شعار «روگوانیا» شناساند، غافلگیرکننده. و جلوههای بصری فانتزی تاریکش هم ارجاع واضحی به آثار کلاسیک کونامی است.
و، ظاهرا، تیم سازندهی بازی یعنی اویل امپایر/Evil Empire برای جوش دادن این همکاری هیچ اژدهایی را از دم تیغ نگذرانده. بن لالن/Ben Laulan، همموسس و مدیر ارشد عملیاتی اویل امپایر، در این مورد میگوید «بعضی وقتها فقط کافیه یه سوال کنی. فقط سوالی که واقعا میخوای رو بکن، و میبینی گاهی چقدر سادهست و چه جواب غافلگیرکنندهای میتونی بگیری.»
با عرضهی دد سلز: بازگشت کسلوانیا در ششم مارس، ما هم با لالن و آرتور دیکمپ/Arthur Decamp، گیم دیزاینر و کارگردان دد سلز، به گفتوگو نشستیم تا ببینیم چطور این معامله جوش خورد.
وقتی قرارداد امضا و کار رسما شروع شد، آن اژدها هم بیش از پیش به حاشیه رفته بود. لالن میگوید «به ما اختیار تام داده بودن.» از روز اول، تیم آزاد بود تا هر طور که دوست داشت ایدههایش را پیاده کند و کونامی علیرغم نظارتهایش ولی دخالت خاصی نمیکرد. لالن میگوید بیشتر سر مسائل ظاهری حساس بودند تا مطمئن شوند بازی با دنیا و فضای کسلوانیا جور درمیآید، اما طراحی گیمپلی و سایر موارد کاملا در اختیار اویل امپایر بود.
قضیه به سال ۲۰۱۹ برمیگردد. لالن برای تدارکات عرضهی نسخهی فیزیکی دد سلز در کیوتوی ژاپن و همایش بیتسامت/BitSummit بود. آن زمان، کونامی در فهرست کمپانیهایی بود که پتانسیل نشر بازی را داشتند؛ ولی هیچ برنامهای برای اینکه سر کسلوانیا با هم همکاری کنند وجود نداشت. وقتی اویل امپایر و کونامی مکالمات را آغاز کردند، ورق برگشت. لالن میگوید «به نظر میرسید خیلی از این ایدهی عرضهی نسخههای فیزیکی دد سلز تو ژاپن کیف برده باشن. پس، به این فکر کردم که… ‘میدونی از این جالبتر چیه؟’»
ببینید: تریلر رونمایی Dead Cells: Return to Castlevania
سری کسلوانیا یکی از اصلیترین منابع الهام دد سلز از همان آغاز کار بود. هدف کلیدی این بود — و هنوز هست — که بازی «ادای احترام بزرگ، خیلی بزرگی به کسلوانیا: سمفونی شب/Castlevania: Symphony of the Night باشه.» اما، همانطور که لالن میگوید «خاطرهای که آدمها از تجربهی کسلوانیا دارن با چیزی که کسلوانیا عینا بود فرق داره. بنابراین ما میخواستیم بازیکنا زمان بازی کردن دد سلز اون خاطرهای که از کسلوانیا در ذهن داشتن به یادشون بیاد، و نه اینکه عینا خود کسلوانیا رو بسازیم.»
با در نظر داشتن پیوند معنوی بین این دو بازی، لالن از خود پرسید «مشکلی ندارن اگر ازشون بپرسم، مثلا، ‘هی، میتوانیم یه لباس یا سلاح از روی Alucard [از شخصیتهای کسلوانیا] بسازیم؟’». نخست این ایده را بهخاطر اینکه «کمی دیوانگی» داشت بیخیال شد، ولی همزمان یادش بود بههرحال چیزی هم برای از دست دادن ندارد. پس پرسید.
لالن میگوید «اونها هم گفتن آره، باشه، حتما، چراکه نه؟ و من هم با خودم گفتم ‘چرا فقط دربارهی یه لباس و یه سلاح ازشون درخواست کنم؟’ بهتره یه دیالسی کامل رو پیشنهاد بدیم و این کاریه که بیشتر دوست داریم.»
بنابراین او ایده را با خود به اویل امپایر، واقع در شهر بوردوی فرانسه برد، و برنامهای برای این ایده چیدند. دو طرح مفهومی از دو بیوم کشیدند (که هیچیک در نسخهی نهایی استفاده نشد)، با تعدادی سلاح و چندتا دشمن. در این فاصله، بحثهای دیگری هم انجام شد، و تیم به کار روی بستهی الحاقیای که برایش برنامهریزی کرده بود ادامه داد، که شامل The Bad Seed و Rise of the Giant میشد. خیلی طولی نکشید تا بالاخره پیچ دکشان [= Pitch Deck به معنای ارائهی پاورپوینت یا اسلایدی از ایدهای است تا سرمایهگذار را راغب به تامین مالی پروژه کند] حاضر شد و دوباره سروقت کونامی رفتند.
توضیح دادند که ایدهشان برای یک ایستر اگ کوچک را کنار گذاشتهاند و سراغ پروژهای جاهطلبانهتر رفتهاند و میخواهند بزرگترین بستهی الحاقی دد سلز تاکنون را بسازند؛ با دو محیط جدید، چهارده سلاح نوین، و مقدار زیادی لباس و موسیقی تازه.
لالن میگوید «همون موقع و خیلی مستقیم گفتن ‘آره، خوبه، بیایم انجامش بدیم’. نه سوال دیگهای کردن، نه هیچی. همینقدر راحت زدن قدش.»
فرآیند نوشتن قراردادها و ملاقاتها بیش از اینها طول کشید، و لالن خطوط زمانی کاری این دوره را «خیلی بد» توصیف میکند. بستهی الحاقی The Queen and the Sea، سومین بستهی الحاقی بزرگ برای دد سلز، در ژانویهی ۲۰۲۲ منتشر شد. توانست بخشی از سوالات داستانی بازی را جمع کند. پس فرصتی استثنایی ایجاد شده بود تا سراغ یک داستان فرعی بروند، اما تیم وقتی میخواست سراغ برنامهی بعدیاش برود هنوز چندان با کونامی جفتوجور نشده بود. دیکمپ میگوید «پس، رفتیم سراغ یه چیز دیگه.» و زمانی که سر ریزهکاریها با کونامی به توافق رسیدیم و چراغ سبز دادن، تصمیم گرفتیم اون چیزی که روش کار میکردیم رو متوقف کنیم و روی بستهی الحاقی کسلوانیایی کار کنیم.»
آوردن کسلوانیا به دنیای دد سلز
وقتی قرارداد امضا و کار رسما شروع شد، آن اژدها هم بیش از پیش به حاشیه رفته بود. لالن میگوید «به ما اختیار تام داده بودن.» از روز اول، تیم آزاد بود تا هر طور که دوست داشت ایدههایش را پیاده کند و کونامی علیرغم نظارتهایش ولی دخالت خاصی نمیکرد. لالن میگوید بیشتر سر مسائل ظاهری حساس بودند تا مطمئن شوند بازی با دنیا و فضای کسلوانیا جور درمیآید، اما طراحی گیمپلی و سایر موارد کاملا در اختیار اویل امپایر بود.
دیکمپ گفت این اعتماد ناشی از اتیکت کاریای بود که تیم نشان داده بود. «وقتی یه کمپانی بزرگ رو در نظر میگیرم که یکی از محصولاتشو به دیگران وام میده، طبعا نگران بودم که سر این قضیه خیلی حساس باشن. اما کاملا خودمونی و ریلکس بودن، چون میدیدن چطور داشتیم کارمونو انجام میدادیم. چطور ویکی بازی رو مدام چک میکردیم. و تمام بازیهای کسلوانیا که بهش رفرنس میدادیم رو بازی میکردیم. پس خیلی سریع متوجه شدن ما با دنیای کسلوانیا آشناییم.»
حس ایمان مطلق و اعتماد از چیزهایی بود که، به باور دیکمپ، آنها را «نیرو داد تا بتونیم بزرگترین محتوایی که از دستمون برمیاومد رو بسازیم.» یک دلیل دیگرش هم محدودیتهایی بود که تیم بر خودش اعمال میکرد. یکی از اصول اساسی این کراساور این بود که کسلوانیا را به دنیای دد سلز بیاورند، عوض اینکه پایهی بازی اصلی را طوری پیچوتاب دهند که به هیچیک از این دو شبیه نشود. بعضی وقتها، این به این معنی بود که باید روی چیزهایی که همیشه کار میدادند تغییرات جدی اعمال میکردند.
«خاطرهای که آدمها از تجربهی کسلوانیا دارن با چیزی که کسلوانیا عینا بود فرق داره. بنابراین ما میخواستیم بازیکنا زمان بازی کردن دد سلز اون خاطرهای که از کسلوانیا در ذهن داشتن به یادشون بیاد، و نه اینکه عینا خود کسلوانیا رو بسازیم.»
دیکمپ در این مورد «تبر پرتابشونده» را مثال میزند. در خیلی از بازیهای کسلوانیا، این سلاح با قوسی شلجمی پرتاب شده و از اجسام سخت عبور میکند. «در دد سلز نمیتونیم اجازه بدیم سلاحتون از دیوار رد بشه چون اینطوری بازی بیش از اندازه ساده میشه. و بازیکن رو تشویق میکنه پشت دیوار قایم بشه و دشمنا رو قبل از نزدیک شدن با پرتاب تبر از بین ببره. بنابراین، یه سری قواعد اضافه کردیم که به این سادگی نباشه.»
خلاصه، در این اقتباس جدید، بازیکنان میتوانند همانطوری که در کسلوانیا بود از تبر استفاده میکنند ولی چنانچه تبر با راس زاویه فرود بیاید صدمهی چند برابر به دشمن باور میکند. «با این مکانیسم مطمئن شدیم که بازیکن همونطوری از این سلاح استفاده میکنه که در کسلوانیا قبلا استفاده میکرد، و در عین حال اینطوری هویت خود دد سلز هم حفظ میشد. اینطور نیست که دد سلز رو بهم بریزیم فقط برای اینکه کسلوانیا رو جا بدیم، ولی همچنان به ادای احتراممون به کسلوانیا هم پایبندیم.»
البته، این ادای احترام بیش از مسائل ظاهری و بصری است. در ماجراجوییهای جدیدشان، Beheaded [کاراکتر اصلی] با ریشتر بلمونت، آلوکارد، دراکولا و دیگران هم روبهرو میشود. لالن میگوید در الهام از سری کسلوانیا «خیلی درهم و برهم» همهچیز را با هم مخلوط کردهاند. اینگونه فرصتهای استثنایی برایشان فراهم شد تا چیزهای مخفی و ارجاعات پنهان به کسلوانیا بدهند. هم لالن و هم دیکمپ اشاره کردند مثلا بسته به اینکه چه لباسی به تن داشته باشید در گفتوگو با NPCها هم دیالوگهای جدیدی ظاهر میشوند. ولی این تنها نوک کوه یخ است. «بیصبرانه منتظریم مردم همهی این جزییات مخفی رو پیدا کنن، که خیلی هم زیادن. امیدوارم طرفدارها سریعتر کشفشون کنن.»
دد سلز: بازگشت کسلوانیا در ششم مارس عرضه شد، و این سوال را ایجاد میکند که بعد از آن استودیوی سازنده سراغ چه خواهد رفت.
بعد از کسلوانیا
لالن و دیکمپ صرفا گفتند طرفداران باید منتظر باشند که همچنان محتواهای بیشتری در انتظار دد سلز است. این خود سرنخی است مبنی بر اینکه باید در آینده انتظار چه چیزی را داشته باشیم. «بازگشت به کسلوانیا» اولین کراساوری نیست که در این بازی میبینیم. در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم این تیم دو بهروزرسانی رایگان «همه اینجا هستند» را منتشر کرد که شامل سلاحها و اسکینهایی از بازیهای مستقل دیگر میشد؛ مثل Hollow Knight، Shovel Knight، و Hyper Light Drifter. این بهروزرسانیها از طرف جوامع هواداران با استقبال روبهرو شد، ولی تیم تشخیص داد فعلا بهتر است روی خود دد سلز تمرکز کند.
لالن گفت «دوست داریم همکاری کنیم، ولی نمیخوایم به فورتنایت بازیهای ایندی تبدیل بشیم. میخوایم هویت خودمون رو حفظ کنیم. اگر آیندهی دد سلز به معنی همکاری با سایر عنوانهاست، این اتفاق ممکنه باز هم بیافته، ولی فعلا چیزی نیست که سیستماتیک دنبالش باشیم یا دوباره سمتش برگردیم.»
به همین شکل، دیکمپ کلی در مورد بازیهای دیگری که علاقه دارد با آنها کراساور کند حرف زد — مثل سری زلدا، هاتلاین میامی، دووم، ویچر — ولی تاکید کرد اینها فعلا در حد یک ایده هستند و تیم در عمل برنامههای کاملا متفاوتی دارد. «هم از نظر بازاریابی و هم گیم دیزاین، بهتره بعد از دو بهروزرسانی (همه اینجا هستند) و دیالسی کسلوانیا یه نفس تازهای به بازی بدیم. این بازی بدون وامگیری از دیگر عناوین هم هنوز محتوا برای عرضه به طرفدارانش داره. پس خوبه یه مکثی بینش کنیم تا مطمئن شیم اونهایی که دد سلز رو بهخاطر دد سلز دوست دارن هم محتوای خاص خودشون رو دریافت میکنن.»
و این محتواها بسیار زیادند. این بازی از حالت ارلی اکسس/دسترسی اولیه در سال ۲۰۱۸ خارج شد، و تیم مداما بازی را قطرهچکانی آپدیت کرده است. آنطور که لالن توضیح میدهد، اویل امپایر از سازندهی اصلی یعنی موشن تویین/Motion Twin جدا شد چون میخواست عوض کار روی یک پروژهی جدید برای همان دد سلز محتوای جدید عرضه کند. اهداف اولیه ساده بود: تا یک سال عرضهی بهروزرسانیهای مختلف و سپس چند بستهی الحاقی در مقیاس کوچک. وقتی فروش مداوم به این برنامه کمک کرد، آنها هم به همین برنامه ادامه دادند و یکجور بازخورد دوجانبهی مثبت بین طرفداران و سازندگان شکل گرفت.
لالن گفت «ما کل سال محتوای رایگان برای بازی میدیم، و هر از گاهی هم بستههای الحاقی پولی منتشر میکنیم که طرفدارها حاضرن بابتش پول بدن چون بهمون میگن ‘ما برای بستهی الحاقی نیست که پول میدیم، برای بهروزرسانیهای رایگان سال آینده داریم پول میدیم.’ خیلی خوشحالیم که تونستیم چنین تعامل پویایی با جامعهی هواداری بازی برقرار کنیم.»
و به نظر میرسد تا وقتی این رابطه برقرار بماند، دد سلز هم به ماجراجوییهای پرسروصدایش ادامه خواهد داد.
منبع: Escapist Magazine
مشاهده همه