رقابت هیجانانگیزی که اخیرا میان فیلمهای «باربی» (Barbie) و «اوپنهایمر» (Oppenheimer) شکل گرفته است، دوستداران سینما را به یاد رقابتهای پرسروصدای دیگر فیلمهای سینمایی در باکسآفیس میاندازد. هیاهو برای این دو فیلم به حدی شدید است که حتی تام کروز هم پیشنهاد کرده مخاطبان هر دو فیلم را تماشا کنند. رقابت میان این دو فیلم و در کل رقابت فیلمهایی که در یک روز اکران میشوند بخشی از یک پروژهی تبلیغاتی بزرگ است که به ضدبرنامه شهرت دارد.
ضدبرنامه از گذشته میان استودیوهای تولید فیلم رایج بوده و یکی از استراتژیهای محبوب توزیع فیلم است. فرهنگ لغت کمبریج ضدبرنامه (counterprogramming) را اینگونه تعریف میکند: عمل پخش یا در دسترسقرار دادن دو اثر دارای تضاد، به امید جذب مخاطب بیشتر. به بیان سادهتر ضدبرنامه از رایجترین استراتژیهای یک استودیو است که راهحل جایگزینی برای رقابت با فیلم استودیوی رقیب ارائه دهد. به عنوان نمونهای کامل از برخورد متقابل میتوانیم به فیلمهای «ماما میا!» (Mamma mia) و «شوالیهی تاریکی» (The Dark Knight) که در سال ۲۰۰۸ بهطور همزمان منتشر شدند اشاره کنیم.
حالا پس از ماهها انتظار «اوپنهایمر» کریستوفر نولان و «باربی» گرتا گرویگ به عنوان بحثبرانگیزترین فیلمهای اکران تابستان جمعهی دو هفته پیش اکران شدند و ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ به عنوان روز «باربنهایمر» (Barbenheimer) – ترکیبی از اسم این دو پدیدهی اقتصادی و اجتماعی این روزها – در تاریخ هالیوود ثبت شد. این دو فیلم که در یک روز منتشر میشوند به نوعی اتحاد رابرت جی. اوپنهایمر با باربی است که پرحاشیهترین رویداد سینمایی دوران پس از کووید را ایجاد کردهاند. «باربنهایمر» نیز در یک اقدام ضدبرنامهریزی قابلتوجه عمدی یا تصادفی، دو فیلمی را که مطلقا هیچ وجه اشتراکی ندارند از طریق هجوم میمسازیهای اینترنتی بهطور جداییناپذیری به هم مرتبط کرده است. بازیگران، تونالیتهی رنگ و صدا، موسیقی و حتی استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی کاملا باهم متفاوتند. باربی را یک زن کارگردانی کرده و با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ در نقشهای اصلی، داستان محبوبترین عروسک جهان است که اولین بار توسط Mattel در سال ۱۹۵۹ عرضه شد. از سوی دیگر اوپنهایمر به کارگردانی یک مرد بر اساس سرگذشت رابرت جی. اوپنهایمر، پدر بمب اتمی و پروژهی منهتن ساخته شده است که در آن کیلیان مورفی نقش اصلی را بازی میکند و تیم بازیگری قوی و صاحبنامی متشکل از رابرت داونی جونیور، مت دیمون، امیلی بلانت، فلورانس پگ و رامی مالیک او را همراهی میکنند. اما نتیجه؟
نتیجه افزایش کنجکاویهای اینترنتی و عمومی نسبت به این دو فیلم است. بهطوری که تا هفتهی پیش از اکران ۴۰۰۰۰ نفر برای تماشای پشت سرهم هردو فیلم بلیت خریداری کرده بودند و این تعداد احتمالا پس از گذشت دو هفته از دوئل اکران بسیار بیشتر شده است. همانطور که میبینید میتوان ادعا کرد استراتژی ضدبرنامهریزی جواب داده است. اما این اولین باری نیست که دو فیلم برجستهی دو استودیوی معتبر در یک روز اکران میشوند. در حالی باربنهایمر پدیدهی جذاب این روزهاست که صنعت فیلم سابقهای طولانی در نمایش دوئل مگافیلمها دارد.
تمام این ماجراها ما را به یاد دفعات متعدد اکران دو فیلم بهصورت همزمان در طول تاریخ سینما انداخت. همانطور که گفتیم این اتفاق نادری نیست و بارها در تاریخ هالیوود رخ داده است. گاهی این همزمانی برای یک فیلم کوچک اما بیباک و نترس اتفاق میافتد که حاضر نمیشود بهخاطر اکران یک بلاکباستر، تاریخ اکرانش را تغییر دهد و گاهاً این همزمانی جنبهی رقابتی بین دو فیلم بزرگ را دارد که در نهایت، این تقابل بین فیلمها به وسیلهای برای سرگرم کردن مخاطبین و جذب بیشتر پول تبدیل میشود. در این مطلب، ما فهرست دقیقی از این فیلمها را در ۵۰ سال گذشته با توجه به زمان انتشارشان دراختیارتان قرار دادهایم.
- ۱۷. «جنگیر» در مقابل «نیش» (The Exorcist vs. The Sting)
- ۱۶. «اسموکی و بندیت» در مقابل «جنگ ستارگان» (Smokey And The Bandit vs. Star Wars)
- ۱۵. «بزرگ کردن آریزونا» در مقابل «مردهی شریر ۲» (Raising Arizona vs. Evil Dead II)
- ۱۴. «جانسخت» در مقابل «یک ماهی به نام وندا» (Die Hard vs. A Fish Called Wanda)
- ۱۳. «بتمن» در مقابل «عزیزم، بچهها را کوچک کردم» (Batman vs. Honey, I Shrunk The Kids)
- ۱۲. «تنها در خانه» در مقابل «راکی ۵» (Home Alone vs. Rocky V)
- ۱۱. «جانسخت ۳» در مقابل «پاریس را فراموش کن» (Die Hard With A Vengeance vs. Forget Paris)
- ۱۰. «مخمصه» در مقابل «جومانجی» (Heat vs. Jumanji)
- ۹. «مأموریت: غیرممکن» در مقابل «ضدجاسوس» (Mission: Impossible vs. Spy Hard)
- ۸. «ماتریکس» در مقابل «۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم» (The Matrix vs. 10 Things I Hate About You)
- ۷. «مرد عنکبوتی» در مقابل «پایان هالیوودی» (Spider-Man vs. Hollywood Ending)
- ۶. «جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت» در مقابل «قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر» (Star Wars: Episode III—Revenge Of The Sith vs. Dominion: Prequel To The Exorcist)
- ۵. «کازینو رویال» در مقابل «خوشقدم» (Casino Royale vs. Happy Feet)
- ۴. «شوالیهی تاریکی» در مقابل «ماما میا» (The Dark Knight vs. Mamma Mia)
- ۳. «آواتار» در مقابل «دربارهی مورگان شنیدی؟» (Avatar vs. Did You Hear About The Morgans)
- ۲. «مکس دیوانه: جادهی خشم» در مقابل «آوازخوان حرفهای ۲» (Mad Max: Fury Road vs. Pitch Perfect 2)
- ۱. «گربهها» در مقابل «جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر» (Cats vs. Star Wars: Episode IX—The Rise Of Skywalker)
۱۷. «جنگیر» در مقابل «نیش» (The Exorcist vs. The Sting)
- کارگردان: ویلیام فریدکین (جنگیر)، جورج روی هیل (نیش)
- بازیگران: الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لی جی کاب، لیندا بلر، آیلین دیتز (جنگیر)، پل نیومن، رابرت ردفورد، رابرت شاو، چارلز دورنینگ، رابرت ارل جونز (نیش)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۷۳
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۸۴ از ۱۰۰ (جنگیر)، ۹۳ از ۱۰۰ (نیش)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸.۱ از ۱۰ (جنگیر)، ۸.۳ از ۱۰ (نیش)
مردم معمولاً به فیلم «آروارهها» (Jaws) بهعنوان فیلم پرفروش OG (فیلمی اورجینال و باارزش که با یک موفقیت غیرمنتظره به محبوبیت گسترده و فروش بسیار زیادی دست پیدا میکند) در بلاکباستر نگاه میکنند، اما فیلم «جنگیر» محصول ۲۶ دسامبر ۱۹۷۳ مخاطبین خاص خود را داشت که در صفهای بسیار طولانی منتظر ورود به سینما برای دیدن اثری متفاوت بودند (واقعاً چه چیز از اکران یک فیلم ترسناک گرافیکی تکاندهنده دربارهی تسخیر یک دختر توسط شیطان آن هم نزدیک کریسمس بهتر هست؟!)، این فیلم بهخاطر اکران همزمان با فیلم کمدی پرانرژی «نیش» با بازی رابرت ردفورد و پل نیومن در نقشهای اصلی، مجبور به رقابت با آن در باکسآفیس شد.
این دو فیلم کاملاً از نظر ژانر و داستان متفاوت هستند، اگرچه هردوی آنها هم از لحاظ فنی و هم جذب مخاطب بسیار موفق بودند و توانستند نامزد دریافت ۱۰ جایزهی اسکار در آن سال شوند. فیلم کلاسیک «جنگیر» به کارگردانی ویلیام فریدکین تنها موفق به کسب دو جایزهی «بهترین فیلمنامهی اقتباسی» و «بهترین صدا» شد، در حالی که فیلم «نیش» هفت جایزه از جمله جایزهی «بهترین فیلم» و «بهترین بازیگر نقش اول مرد» و «بهترین کارگردانی» آن سال را از آن خود کرد. در نهایت اما، آیندهی خوبی در انتظار این دو فیلم نبود زیرا «جنگیر» با فروش بیش از ۴۴۱ میلیون دلاری که در سراسر جهان به آن دست یافت، طی سالهای بعد، دنبالههای بیشتری تولید کرد که اغلب کیفیت خوبی نداشتند و داستان فیلم «نیش» هم با فروش ۱۵۶ میلیون دلاری خود، پس از ساخت یک دنبالهی افتضاح به پایان رسید.
- بیشتر بخوانید؟ فیلم ترسناک جنگیر چطور در سال ۱۹۷۳ تماشاچیان سینما را زهرهترک کرد؟
۱۶. «اسموکی و بندیت» در مقابل «جنگ ستارگان» (Smokey And The Bandit vs. Star Wars)
- کارگردان: هل نیدهام (اسموکی و بندیت)، جرج لوکاس (جنگ ستارگان)
- بازیگران: برت رینولدز، سالی فیلد، جری رید، مایک هنری، پال ویلیامز(اسموکی و بندیت)، مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینک، الک گینس (جنگ ستارگان)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۷۷
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۷۶ از ۱۰۰ (اسموکی و بندیت)، – (جنگ ستارگان)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷ از ۱۰ (اسموکی و بندیت)، ۸.۶ از ۱۰ (جنگ ستارگان)
تاریخها و الگوهای اکران در دو فیلم «اسموکی و بندیت» و «جنگ ستارگان» کمی مبهم هستند، زیرا فیلم «اسموکی و بندیت» با اکران منطقهای و محدود در چند سینمای کوچک کار خود را آغاز کرد و «جنگ ستارگان» (زمانی که به تازگی نام جنگ ستارگان را برایش انتخاب کرده بودند) از همان ابتدای اکرانش، به صورت گسترده در چند ده سالن سینمای مجهز و بهطور همزمان روی پرده رفت. اما در «روز یادبود» (Memorial Day) – آخرین دوشنبهی ماه می، یکی از تعطیلات رسمی فدرال در ایالات متحدهی آمریکا که در آن یاد کشته شدگان جنگی ارتش را گرامی میدارند – سال ۱۹۷۷، این دو فیلم مقابل هم قرار گرفتند. اما چه فیلمی بیشترین فروش را داشت و تاج باکسآفیس آخر هفته را بر سر نهاد؟
اسمشآپ دربی – یا دربی تخریب، مسابقهای که در آن رانندگان با ماشینهای قدیمی از روی عمد به یکدیگر میکوبند و تا زمانی که فقط یک نفر باقی بماند مسابقه ادامه دارد فوقالعاده اکشن – فوقالعادهی برت رینولدز و سالی فیلد که در زانر اکشن و کمدی – رمانتیک ساخته شده بود با فروش ۱.۷ میلیون دلاری، جای فیلم کلاسیک علمی – تخیلی جورج لوکاس را که ۱.۵۵ میلیون دلار فروخته بود گرفت. در ادامه همچنین، فیلم «اسموکی و بندیت» با فروش ۱۲۷ میلیون دلاری در ایالات متحده و ۳۰۰ میلیون دلاری در سرتاسر جهان، ثابت کرد که فیلم پرفروش و پرمخاطبی است و ارزش تماشا دارد، هرچند که «جنگ ستارگان» با ۴۶۱ میلیون دلار در آمریکا و ۷۷۵ میلیون دلار در سراسر دنیا یک قدم فراتر گذاشت و تبدیل به یک پدیدهی فرهنگی و اجتماعی تمام عیار شد که هنوز هم اثرگذار و جریانساز است. علاوه بر این، جالب است بدانید که «جنگ ستارگان» نه تنها فیلم «اسموکی و بندیت» را در باکسآفیس شکست داد بلکه رقابت بر سر جایزهی اسکار بهترین تدوین را نیز از این فیلم برد.
- بیشتر بخوانید: ۱۱ فیلم جنگ ستارگان از بهترین تا بدترین
مشاهده همه
۱۵. «بزرگ کردن آریزونا» در مقابل «مردهی شریر ۲» (Raising Arizona vs. Evil Dead II)
- کارگردان: جوئل کوئن (بزرگ کردن آریزونا) ، سم ریمی (مرده شریر ۲)
- بازیگران: نیکولاس کیج، هالی هانتر (بزرگ کردن آریزونا) ، بروس کمبل (مرده شریر ۲)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۸۷
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۹۰ از ۱۰۰ (بزرگ کردن آریزونا)، ۸۸ از ۱۰۰ (مرده شریر ۲)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۳ از ۱۰ (بزرگ کردن آریزونا)، ۷.۷ از ۱۰ (مرده شریر ۲)
همانطور که گفتیم، گاهاً این همزمانی اکران و دوگانگی برای دو فیلمنامهی کاملاً متفاوت اتفاق میافتد، درست مانند انتشار فیلم «بزرگ کردن آریزونا» با فیلمنامهای هوشمندانه، کمدی و هیجانانگیز به کارگردانی برادران کوئن و با بازی نیکلاس کیج و هالی هانتر در نقشهای اصلی و فیلم «مردهی شریر ۲»، دنبالهای ترسناک و غافلگیر کننده از فیلم «مردهی شریر ۱» (Evil Dead I) به کارگردانی سم ریمی که همزمان در تاریخ ۱۳ مارس ۱۹۸۷ در سینماها پخش شدند. در نتیجه، فیلم «مردهی شریر ۲» (Evil Dead II) فروش زیادی نداشت و تنها در آن آخر هفته توانست ۸۰۰۰۰۰ دلار و در مجموع ۵.۹ میلیون دلار بفروشد؛ همچنین، این فیلم هرگز شانس اکران در سطح بین المللی را نداشت؛
در همین حال، با اینکه فیلم «بزرگ کردن آریزونا» به صورت محدود منتشر شد و مقایسهی این دو فیلم با هم آنقدرها هم منصفانه نیست، اما باز هم موفقیت بیشتری را با فروش ۲۲.۸ میلیون دلاری در ایالات متحده و ۲۹.۱ میلیون دلاری در سراسر جهان نسبت به فیلم «مردهی شریر ۲» کسب کرد. جالب اینجاست که دو کارگردان این فیلمها یعنی کوئن و ریمی با هم دوست بودند و نه تنها جوئل در تدوین فیلم «مردهی شریر ۲» به سم کمک کرد، بلکه این همکاری به چند سال قبل برای نوشتن فیلمنامهی فیلم دیگری از ریمی بهنام «موج جرم» (Crimewave) تولید سال ۱۹۸۵ برمیگردد. در نهایت، این دوستی و همکاری مداوم بین این دو کارگردان سالهای بعد هم ادامه داشت و آنها در کارهای مختلف دیگری، از ساخت فیلمهای کوتاه گرفته تا دیگر آثاری که شاید خیلی هم شناخته شده و موفق نباشند، مانند فیلم «وکیل هادساکر» (The Hudsucker Proxy) به کارگردانی برادران کوئن و نویسندگی ریمی، فیلم «مرد تاریکی» (Darkman) به کارگردانی ریمی و فیلم «تقاطع میلر» (Miller’s Crossing) به کارگردانی برادران کوئن با هم همکاری کردند.
مشاهده همه
۱۴. «جانسخت» در مقابل «یک ماهی به نام وندا» (Die Hard vs. A Fish Called Wanda)
- کارگردان: جان مکتیرنان (جانسخت)، چارلز کریچتون (ماهیای بهنام وندا)
- بازیگران: بروس ویلیس، آلن ریکمن، بانی بدیلیا، رجینالد ولجانسون (جانسخت)، جیمی لی کرتیس، کوین کلاین، مایکل پیلین، جان کلیز، ماریا آیتکن (ماهیای بهنام وندا)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۸۸
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۹۴ از ۱۰۰ (جانسخت)، ۹۶ از ۱۰۰ (ماهیای بهنام وندا)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸.۲ از ۱۰ (جانسخت)، ۷.۵ از ۱۰ (ماهیای بهنام وندا)
پخش فیلم «شبکاری» (Moonlighting) بروس ویلیس را به یک ستارهی تلویزیونی بزرگ و شناخته شده تبدیلکرد که کاملا آمادهی ورود به دنیای سینما بود. سپس او با بازیهای مسلط و قوی خود در فیلمهای جذاب دیگری مانند «قرار ملاقات دو ناشناس» (Blind Date) و «غروب» (Sunset) توانست تواناییاش را به کارگردانان و فیلمسازان آن زمان ثابت کند و نشان دهد بازیگر قابل اعتمادیست. اما چیزی که باعث دیده شدن و معروفیت بیش از اندازهی او شد، بازی در اولین قسمت از مجموعه فیلمهای «جانسخت» (Die Hard) بود که او را به یک بازیگر درجه یک و اصطلاحا بفروش سینمایی تبدیل کرد.
فیلم «ماهیای به نام واندا» که در آن دورهی اکران انگار سروکلهاش از ناکجاآباد پیدا شده بود، یک فیلم کمدی باطراوت از داستان یک سرقت عجیب و غریب است که برای رده سنی بزرگسالان ساخته شده بود و بازیگرانی مانند جان کلیس، جیمی لی کرتیس، کوین کلاین و مایکل پیلین در آن به ایفای نقش پرداختهاند. در نهایت، این فیلم موفقیت خیره کنندهای بهدست آورد و نه تنها توانست نظرات مثبت منتقدان و اکثریت تماشاگران را کسب کند، بلکه با فروش ۶۲.۵ میلیون دلاری در آمریکا و ۱۸۸.۶ میلیون دلاری در سطح بینالمللی، باکسآفیس را منفجر کرد. بیانصافی است که نتایج اولیهی باکسآفیس این دو فیلم را باهم مقایسه کنیم، زیرا هردو در ۱۵ ژوئیه ۱۹۸۸ بهطور محدود اکران شدند، اما فیلم «جانسخت» تنها موفق به فروش ۸۳.۸ میلیون دلاری در آمریکا و در کل ۱۴۱.۶ میلیون دلاری در سراسر جهان شد، عددی که اگرچه بسیار چشمگیر است، اما از میزان فروش فیلم «ماهی به نام واندا» (Fish Called Wanda) کمتر بود.
۱۳. «بتمن» در مقابل «عزیزم، بچهها را کوچک کردم» (Batman vs. Honey, I Shrunk The Kids)
- کارگردان: تیم برتون (بتمن)، جو جانستون (عزیزم، بچهها را کوچک کردم)
- بازیگران: جک نیکلسون، مایکل کیتون، کیم بیسینگر، رابرت وال، پت هینگل (بتمن)، ریک مورانیس، مت فروئر، مارشا استراسمن، کریستین سادرلند (عزیزم، بچهها را کوچک کردم)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۸۹
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۷۶ از ۱۰۰ (بتمن)، ۷۶ از ۱۰۰ (عزیزم، بچهها را کوچک کردم)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۵ از ۱۰ (بتمن)، ۶.۴ از ۱۰ (عزیزم، بچهها را کوچک کردم)
۲۳ ژوئن ۱۹۸۹، عجب روزی بود! بینندهها میتوانستند انتخاب کنند که چند ساعتی را با فیلم دیدنی کمپانی Caped Crusader وقت بگذرانند یا یا با اثر جذاب شرکت Wayne Szalinski همراه شوند؛ وقتی صحبت سر انتخاب بین عالی و عالیتر باشد، هرگز امکان ندارد که از انتخابتان پشیمان شوید. در آن سال تیم برتون با تولید نسخهی تاریک، مرموز و حتی بحثبرانگیز فیلم «بتمن» با بازی مایکل کیتون در نقش اصلی و جک نیکلسون در نقش جوکر، صحنه را به آتش کشید. در همین حال، ریک مورانیس نقش پدر دانشمند بازیگوشی را در فیلم «عزیزم، بچهها را کوچک کردم» بازی میکند که اختراعش باعث کوچک شدن فرزندانش میشود، یک فیلم کمدی و خندهدار همراه با ماجراجوییهای مخاطرهآمیز و رنگارنگی که آن را به یک فیلم خانوادگی عالی تبدیل میکند.
«بتمن» به راحتی و در همان آخر هفته، با فروش ۴۰.۵ میلیون دلار درمقابل ۱۴.۲ میلیون دلاری «عزیزم، بچهها را کوچک کردم» و فروش مجموعاً ۴۱۱ میلیون دلار درمقابل ۲۲۷ میلیون دلاری در سراسر جهان، برندهی این مبارزه شد. با وجود اینکه، هر دو این فیلمها در آینده تبدیل به فرنچایزهای پرطرفدار و محبوبی شدند، اما هرگز شاهد برخورد مستقیم شایستهای (یک مبارزهی واقعی و تمام عیار) بین فیلمهای «بتمن» و «عزیزم، بچهها را کوچک کردم» نبودیم.
۱۲. «تنها در خانه» در مقابل «راکی ۵» (Home Alone vs. Rocky V)
- کارگردان: کریس کلمبوس (تنها در خانه)، جان جی. آویلدسن (راکی ۵)
- بازیگران: مکالی کالکین، جو پشی، دنیل استرن، جان هرد (تنها در خانه)، سیلوستر استالونه، تالیا شایر، برت یانگ، سیج استالونه (راکی ۵)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۹۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۶۶ از ۱۰۰ (تنها در خانه)، ۳۱ از ۱۰۰ (راکی ۵)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۷ از ۱۰ (تنها در خانه)، ۵.۳ از ۱۰ (راکی ۵)
در این گوشهی رینگ راکی بالبوآی قدرتمند با آن بدن ورزیدهاش مشغول گرم کردن است و در گوشهای دیگر، کوین مک آلیستر نحیف و جوان نشسته! در نهایت اما، برندهی این نبرد کسی نیست جز… کوین؟ با نزدیک شدن به تاریخ اکران آخرین قسمت از سری فیلمهای محبوب «راکی» با بازی سیلوستر استالونه در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۰، کارشناسان صنعت سینما پیشبینی کرده بودند که اگر فیلم دیگری در این تاریخ روی پرده برود هیچ شانسی در مقابل آن نخواهد داشت، اما علیرغم تمام انتظارات، این فیلم که پس از نمایش با نقدهای کوبنده و منفی منتقدان روبرو شده بود، با فروش افتتاحیهی ناامید کنندهی ۱۴ میلیون دلاری و فروش کل حدود ۴۱ میلیون دلار در ایالات متحده و ۱۲۰ میلیون دلار در سراسر جهان، به یک شکست مطلق در باکسآفیس تبدیل شد.
همزمان با این فیلم یک اثر کمدی و خانوادگی به شدت جذاب با نام «تنها در خانه» اکران شد که فضای شاد و سرخوش آن نه تنها موفق شد با بچهها ارتباط برقرار کند، بلکه تمام اعضای خانواده نیز از تماشای آن لذت میبردند و همین استقبال بیسابقه بازیگر نقش اصلی آن مکالی کالکین را در همان سن پایین، به یک سوپراستار سینما تبدیل کرد. در نهایت، این فیلم موفق شد در اولین آخر هفتهی اکرانش ۱۷ میلیون دلار بفروشد و ۱۲ هفته، بهطور مداوم، در بالای جدول بهترین فیلمهای باکسآفیس قرار بگیرد، علاوه بر این، در مجموع ۲۵۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۴۷۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد که برای فیلمی در این سطح بیسابقه بود. واقعا چه کسی فکر میکرد که یک فیلم ناشناخته در مبارزه با «راکی» برنده از میدان بیرون بیاید و تبدیل به یکی از موفقترین و سودآورترین آثار تاریخ هالیوود شود که ۲۶ برابر! هزینهی تولیدش در گیشه فروش کرد؟
مشاهده همه
۱۱. «جانسخت ۳» در مقابل «پاریس را فراموش کن» (Die Hard With A Vengeance vs. Forget Paris)
- کارگردان: جان مکتیرنان (جانسخت ۳)، بیلی کریستال (پاریس را فراموش کن)
- بازیگران: بروس ویلیس، جرمی آیرونز، ساموئل ال. جکسون، لری بریگمن(جانسخت ۳)، بیلی کریستال، دبرا وینگر، جو مانتگنا، جولی کاونر(پاریس را فراموش کن)
- تاریخ انتشار هردو: ۱۹۹۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۵۸ از ۱۰۰ (جانسخت ۳)، ۵۰ از ۱۰۰ (پاریس را فراموش کن)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۶ از ۱۰ (جانسخت ۳)، ۶.۵ از ۱۰ (پاریس را فراموش کن)
کمپانیهای توزیع کنندهی فاکس و سونی تصور میکردند که فیلمهایشان مخاطبان خاص خودشان را خواهند داشت و احتمالا تماشاگران بسیار متفاوت و بیشتری جذب سومین فیلم از سری فیلمهای «جان سخت» و یک کمدی – رمانتیک کمخرج با بازی، نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی بیلی کریستال بهنام «پاریس را فراموش کن» شوند. فیلم «پاریس را فراموش کن» با بازی کریستال در نقش اصلی که به عنوان یک داور NBA به پاریس رفته اما در جذب مخاطب موفق نبود و حتی حضور چندین بارهی بسکتبالیستهای مشهور و گزارشگرهای شناخته شدهی این ورزش در دقایق مختلف و نمایش تصاویر سرسبز و نورانی از شهر عشاق نیز نتوانست کمکی به بیشتر شدن درآمد فیلم کند.
با این وجود، فروش «پاریس را فراموش کن» درابتدا به ۵.۸ میلیون دلار رسید و در نهایت، تنها ۳۳ میلیون دلار در ایالات متحده و ۵۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. از طرف دیگر، بروس ویلیس و ساموئل ال. جکسون در فیلم «جانسخت ۳» همبازیهای بهتری نسبت به کریستال و دبرا وینگر در فیلم «پاریس را فراموش کن» بودند که همین ترکیب قوی باعث فروش بیشتر آن شد؛ فیلم «جانسخت ۳» در اولین هفتهی نمایشش ۲۲ میلیون دلار فروخت و در نهایت به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری در ایالات متحده و ۳۶۶ میلیون دلاری در سراسر جهان رسید که آن را به دومین فیلم پرفروش تاریخ مجموعه بدل میکند. فیلمی که با وجود گذشت نزدیک ۳۰ سال از ساخته شدنش هنوز هم تازه و باطراوت است.
۱۰. «مخمصه» در مقابل «جومانجی» (Heat vs. Jumanji)
- کارگردان: مایکل مان (مخمصه)، جو جانستون (جومانجی)
- بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، وال کیلمر، تام سایزمور، ناتالی پورتمن، اشلی جاد (مخمصه)، رابین ویلیامز، بانی هانت، کیرستن دانست، برادلی پیرز (جومانجی)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۹۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۸۸ از ۱۰۰ (مخمصه)، ۵۲ از ۱۰۰ (جومانجی)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸.۳ از ۱۰ (مخمصه)، ۷.۱ از ۱۰ (جومانجی)
این یکی واقعا شبیه به یک برنامهریزی متقابل هوشمندانه و از پیش تعیین شده بود! در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۵، دو فیلم فوقالعادهی «مخمصه» و «جومانجی» همزمان در سینماها اکران شدند. تریلر شیک مایکل مان از فیلم «مخمصه» (Heat) با حضور آل پاچینو، رابرت دنیرو، وال کیلمر و دایان ونورا، با صحنهی غذاخوری تاریخی و پرهیاهوی پاچینو و دنیرو در میانهی فیلم آغاز شد و از طرف دیگر، در فیلم فانتزی و خانوادگی «جومانجی» شاهد نقشآفرینی رابین ویلیامز در کنار دیگر موجودات تخیلی و جلوههای ویژهی CGI بسیار دیدنی و پیشرو بودیم. در نهایت، با وجود اینکه فیلم «مخمصه» در همان اولین آخر هفتهی اکرانش توانست به فروش قابل توجه ۸.۴ میلیون دلاری برسد، اما همچنان از فیلم «جومانجی» (Jumanji) با فروش ۱۱ میلیون دلاریاش و اولین قسمت انیمیشن نوستالژیک «داستان اسباببازیها» (Toy Story) که اندکی قبل از آنها اکران شده بود عقب ماند. اگرچه «مخمصه» با آن ساختار درجه یک و بازیگران فوقالعادهاش یک فیلم نیمهکلاسیک موفق به حساب میآید، اما «جومانجی» با آن داستان نو و فضای عجیب و غریبش توانست با فروش ۲۶۲.۸ میلیون دلاری در سراسر جهان در مقابل فروش ۱۸۷ میلیون دلاری «مخمصه» موفقیت مالی بیشتری کسب کند.
مشاهده همه
۹. «مأموریت: غیرممکن» در مقابل «ضدجاسوس» (Mission: Impossible vs. Spy Hard)
- کارگردان: برایان دی پالما (مأموریت: غیرممکن)، ریک فریدبرگ (ضدجاسوس)
- بازیگران: تام کروز، وینگ ریمز (مأموریت: غیرممکن)، لسلی نیلسن، نیکولت شریدان، چارلز دارنینگ، مارسیا گی هاردن، بری باستویک (ضدجاسوس)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۹۶
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۶۶ از ۱۰۰ (مأموریت: غیرممکن)، ۷ از ۱۰۰ (ضدجاسوس)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۱ از ۱۰ (مأموریت: غیرممکن)، ۵.۳ از ۱۰ (ضدجاسوس)
دو فیلم «مأموریت: غیرممکن» و «ضدجاسوس» به فاصلهی دو روز از هم وارد سینماها شدند و ما شاهد اولین حضور تام کروز در نقش قهرمان نیروی ماموریت غیرممکن در ۲۲ مه ۱۹۹۶، و داستان طنز لزلی نیلسن که به هجو سری فیلمهای جیمز باند میپرداخت در ۲۴ مه همان سال بودیم. فیلم «ضدجاسوس» آغازی برای سری فیلمهای دنبالهدار کمدی، احمقانه و پرطرفدار، با بازی مردی بهنام دیک استیل در نقش اصلی با نام مستعار مأمور WD-40 بود، همچنین، نیکولت شریدان نقش مکمل فیلم را به عنوان یک مأمور جذاب روسی بازی میکند که حضورش شیمی فوقالعادهای را کنار استیل ایجاد کرده بود.
در نهایت، برندهی این همزمانی در اکران و رقابت ناخواسته فیلم «مأموریت: غیرممکن» با فروش ۴۵ میلیون دلاری در همان آخر هفته و فروش کل ۴۵۸ میلیون دلاری در سراسر جهان بود، در حالی که فیلم «ضدجاسوس» با فروش ۱۰.۴ میلیون دلاری آخر هفتهاش در جایگاه سوم قرار گرفت و در مجموع ۲۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی کسب درآمد کرد و هرگز در خارج از کشور اکران نشد. شاید از خود بپرسید، پس چه فیلمی میان این دو، جایگاه دوم را کسب کرد؟ فیلم «گردباد» (Twister)، آن هم در هفتهی سوم انتشارش.
- بیشتر بخوانید: ۶ فیلم ماموریت غیرممکن از بدترین تا بهترین
مشاهده همه
۸. «ماتریکس» در مقابل «۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم» (The Matrix vs. 10 Things I Hate About You)
- کارگردان: واچوفسکیها (ماتریکس)، گیل جانگر (۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم)
- بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ (ماتریکس)، جولیا استایلز، هیث لجر، جوزف گوردون لویت، لاریسا اولینیک، اندرو کیگان (۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۱۹۹۹
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۸۳ از ۱۰۰ (ماتریکس)، ۷۱ از ۱۰۰ (۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸.۷ از ۱۰ (ماتریکس)، ۷.۳ از ۱۰ (۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم)
ما شاهد نبرد باکسآفیس تنگاتنگی بین دو فیلم «ماتریکس» و «۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم» در ۳۱ مارس ۱۹۹۹ بودیم. در آن زمان، واچوفسکیها فیلمسازان تأثیرگذار و شناخته شدهای نبودند، اما بعد از ساخت فیلم پرفروش «ماتریکس» همه چیز تغییر برای آنها کرد و راه صد ساله را یک شبه پیمودند. این فیلم توانست در همان اولین هفتهی اکرانش به فروش ۲۷.۸ میلیون دلاری رسید و در نهایت موفق شد به فروش حدوداً ۱۷۲ میلیون دلاری در ایالات متحده و ۴۶۷ دلاری در سراسر جهان دست پیدا کند. در همین حال، فیلم «۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم» یک کمدی – رمانتیک سرگرم کننده برای ردهی سنی نوجوانان است که با الهام از نمایشنامهی قرن شانزدهم شکسپیر به نام «رام کردن زن سرکش» (The Taming Of The Shrew) ساخته شده است و کیفیت بالای آن نام بازیگران جوانش، جولیا استایلز، هیث لجر فقید و جوزف گوردون – لویت را سر زبانها انداخت.
این فیلم در اولین روزهای اکرانش به فروش ۸.۳ میلیون دلاری رسید و در نهایت، توانست ۳۸ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و ۵۳.۵ میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد. فیلم «۱۰ چیز دربارهی تو که ازشان متنفرم» هنوز هم یک جواهر ارزشمند و جذاب در تاریخ سینمای هالیوود به حساب میآید، اما تمام دنبالهها، اسپینآف و بازسازیها از فیلم «ماتریکس»، نه تنها بهاندازهی سری اول آن موفق نبود، بلکه حتی تا حدی شهرت نسخهی اصلی آن را هم خدشهدار کرد.
۷. «مرد عنکبوتی» در مقابل «پایان هالیوودی» (Spider-Man vs. Hollywood Ending)
- کارگردان: سم ریمی (مرد عنکبوتی)، وودی آلن (پایان هالیوودی)
- بازیگران: توبی مگوایر، ویلم دفو، کیرستن دانست، جیمز فرانکو، کلیف رابرتسون (مرد عنکبوتی)، وودی آلن، جرج همیلتون، تئا لئونی، دبرا مسینگ، مارک رایدل (پایان هالیوودی)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۰۲
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۹۰ از ۱۰۰ (مرد عنکبوتی)، ۴۷ از ۱۰۰ (پایان هالیوودی)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۴ از ۱۰ (مرد عنکبوتی)، ۶.۵ از ۱۰ (پایان هالیوودی)
اگرچه شاید بیشتر فیلمبازان و تماشاگران قدیمی سینما برای تماشای جدیدترین کمدی وودی آلن در سال ۲۰۰۲ یعنی «پایان هالیوودی» مشتاق بودند، اما نمیتوان طرفداران بیشمار فیلم «مرد عنکبوتی» که بیصبرانه منتظر اکران آن بودند را نادیده گرفت، فیلمی که به دلیل اکران همزمانش، ضربهی بزرگی به فیلم «پایان هالیوودی» زد. اگرچه DreamWorks به عنوان توزیع کننده تنها برای تخریب امتیاز و اثرگذاری منفی روی فروش داستان ابرقهرمانی سونی، آخرین فیلم وودی آلن را درست همزمان با این اثر در ۳ می ۲۰۰۲ اکران کرد، اما تیرش به سنگ خورد. (واقعا میخواستند جلوی فروش مرد عنکبوتی را بگیرند؟! آن هم با اثر روشنفکرانهی آلن؟)
وودی آلن دوباره داستانی بیبخار و بدون درخشش را به نمایش گذاشت که حتی حضور بازیگرانی همچون تی لئونی، تریت ویلیامز، جورج همیلتون و دبرا مسینگ هم نتوانست آن را نجات دهد، در حالی که، همکاری سم ریمی و کمپانی سونی برای ساخت داستانی ماجراجویانه و کمیک ابرقهرمانی بسیار موفق بود و تبدیل به یکی از آثار ماندگار تاریخ شد. در نهایت، فیلم «مرد عنکبوتی» توانست با فروش خیره کنندهی ۱۱۴.۸ میلیون دلار در آمریکا و ۸۲۵ میلیون دلار در سراسر جهان موفقیت مالی بسیار بیشتری نسبت به فروش ۴.۸ میلیون دلاری «پایان هالیوودی» در آمریکا و ۱۴.۵ میلیون دلاری آن در سراسر جهان کسب کند.
۶. «جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت» در مقابل «قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر» (Star Wars: Episode III—Revenge Of The Sith vs. Dominion: Prequel To The Exorcist)
- کارگردان: جرج لوکاس (جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت)، پل شریدر (قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر)
- بازیگران: ایوان مک گرگور، ناتالی پورتمن، هایدن کریستنسن، ایان مک دیارمید (جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت)، استلان اسکارسگارد، گابریل مان، کلارا بلار، بیلی کرفرد (قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۰۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۷۹ از ۱۰۰ (جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت)، ۲۹ از ۱۰۰ (قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۶ از ۱۰ (جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت)، ۵.۲ از ۱۰ (قلمرو: پیشدرآمدی بر جنگیر)
قبل از شروع صحبت دربارهی این دو فیلم، باید هشدار دهیم! اعداد و ارقامی که در اینجا خواهید دید، شما را شوکه میکند! در ۱۸ می ۲۰۰۵، آخرین فیلم در دومین سهگانهی «جنگ ستارگان» ۱۰۸.۴ میلیون دلار در اولین آخر هفتهی اکرانش فروش کرد. در حالی که، فیلم «قلمرو» (Dominion) که در ۲۲ می اکران شد، ۱۴۰,۷۰۳ دلار فروش داشت. در نهایت، «انتقام سیث» ۸۶۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و «قلمرو» (Dominion) در مجموع ۲۵۱,۴۹۵ دلار بهدست آورد، آن هم درحالی که هرگز در خارج از کشور اکران نشد. اگر منصفانه نگاه کنیم داستان پسزمینهی فیلم «قلمرو» بهتر از ساختار کلی آن است؛ با وجود اینکه، پل شریدر داستان پسزمینه را بر اساس فردی ظالم و متفکر نوشته بود که استودیو از آن متنفر بود و سعی در رد آن داشت. آنها ابتدا از رنی هارلین برای ساخت اولین فیلم «جنگیر: آغاز» (The Exorcist: The Beginning) در سال ۲۰۰۴ استفاده کردند که توانست با فروش ۱۸ میلیون دلاری در ابتدای اکرانش و ۷۸ میلیون دلاری در سرتاسر جهان، رتبهی اولین فیلم پرفروش در آن سال را کسب کند، البته استلان اسکارسگارد همچنان نقش اصلی را در آن بازی میکرد. اما در سال ۲۰۰۵، شرکت سازندهی آن یعنی Morgan Creek اجازه داد شریدر نسخهی خود را از این فیلم بسازد، البته این کاری بیهوده بود، زیرا علیرغم بهتر بودن فیلم «قلمرو» تماشاگران توجه زیادی به آن نکردند.
- بیشتر بخوانید: ۱۰ لحظهی تکان دهنده در فیلمهای جنگ ستارگان که همه را غافلگیر کرد
۵. «کازینو رویال» در مقابل «خوشقدم» (Casino Royale vs. Happy Feet)
- کارگردان: مارتین کمبل (کازینو رویال)، جرج میلر (خوشقدم)
- بازیگران: دنیل کریگ، اوا گرین، مس میکلسن، جفری رایت (کازینو رویال)، الیجاه وود، رابین ویلیامز، بریتانی مورفی، هیو جکمن (خوشقدم)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۰۶
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۹۴ از ۱۰۰ (کازینو رویال)، ۷۶ از ۱۰۰ (خوشقدم)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸ از ۱۰ (کازینو رویال)، ۶.۴ از ۱۰ (خوشقدم)
این یکی دیگر واقعا عجیب بود! زمانی که «کازینو رویال» و «خوشقدم» در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ مقابل هم قرار گرفتند، همه فکر میکردند که شخصیتهای فیلم «کازینو رویال» یعنی جیمز باند، وسپر لیند و لی شیفر پرطرفدارتر از شخصیتهای انیمیشن «خوشقدم» یعنی مامبل، گلوریا و رامون خواهند بود، اما اینطور نشد. پنگوئنهای خوشصدای این انیمیشن مفرح کمدی – موزیکال به کارگردانی جورج میلر توانستند در آن آخر هفته ۴۱.۵ میلیون دلار فروش داشته باشند که این رقم به میزان فروش ۴۰.۸ میلیون دلاری فیلم «کازینو رویال» با اولین حضور دنیل کریگ به عنوان ۰۰۷ بسیار نزدیک بود. این نبرد طولانی مدت بر سر پول هم در داخل و هم در خارج از کشور ادامه پیدا کرد و یک رقابت هیجانانگیز دوگانه را شکل داد. در نهایت، فیلم «کازینو رویال» ۱۶۷.۴ میلیون دلار در داخل کشور و ۶۱۶.۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، در حالی که انیمیشن خوشآبورنگ «خوشقدم» توانست فروش خود را به ۱۹۸ میلیون دلار در ایالات متحده و ۳۸۴.۳ میلیون دلار در سراسر جهان برساند. برندهی اصلی در این رقابت اما قطعا سالندارهای سینما بودند که در تمام این مدت، صندلیهایشان از طرفداران پرشمار این دو فیلم خوشساخت پر و خالی میشد.
۴. «شوالیهی تاریکی» در مقابل «ماما میا» (The Dark Knight vs. Mamma Mia)
- کارگردان: کریستوفر نولان (شوالیهی تاریکی)، فیلیدا لوید (ماما میا)
- بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت (شوالیهی تاریکی)، مریل استریپ، آماندا سیفرید، پیرس برازنان، کالین فرث (ماما میا)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۰۸
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰ (شوالیهی تاریکی)، ۵۵ از ۱۰۰ (ماما میا)
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰ (شوالیهی تاریکی)، ۶.۵ از ۱۰ (ماما میا)
کریستوفر نولان قبلاً هم از این ترفند اکران بدون برنامهریزی و از پیش تعیین نشده برای انتشار فیلمش استفاده کرده بود و خب، جواب هم گرفته بود. این اتفاق درست زمانی افتاد که فیلم «شوالیه تاریکی» همزمان با فیلم «ماما میا» منتشر شد! در ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۸ انتشار «مامای تاریکی» (Dark Mamma) یا «شوالیه میا» (Mia Knight) – ترکیبی از اسم دو فیلم، دقیقا مانند اوپنهایمر – یا هرچیزی که شما اسمش را میگذارید، به نفع همه تمام شد زیرا هردو فیلم نقدهای مثبت و رو به بالایی دریافت کردند. در نهایت، دومین سفر پرمعنای کریستین بیل به گاتهام در نقش بتمن، حدود یک میلیارد دلار در ایالات متحده و ۱۵۸ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت، در حالی که بازخوانی آهنگهای شاد ABBA توسط آماندا سیفرید، مریل استریپ، پیرس برازنان و دیگر همکارانشان ۲۷.۷ میلیون دلار در اولین آخر هفتهی اکران این فیلم در آمریکا و نهایتا ۶۱۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. پول، پول، پول، همه چیز به پول ختم میشود. همهچیز.
مشاهده همه
۳. «آواتار» در مقابل «دربارهی مورگان شنیدی؟» (Avatar vs. Did You Hear About The Morgans)
- کارگردان: جیمز کامرون (آواتار)، مارک لارنس (دربارهی مورگان شنیدی؟)
- بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز (آواتار)، هیو گرانت، سارا جسیکا پارکر، سام الیوت، مری استینبورگن (دربارهی مورگان شنیدی؟)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۰۹
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۸۲ از ۱۰۰ (آواتار)، ۱۲ از ۱۰۰ (دربارهی مورگان شنیدی؟)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۷.۹ از ۱۰ (آواتار)، ۴.۹ از ۱۰ (دربارهی مورگان شنیدی؟)
«درباره مورگان شنیدی؟» بله، چیزی که ما شنیدیم این بود که سارا جسیکا پارکر و هیو گرانت نقشهای اصلی یکی از ضعیفترین فیلمهای کمدی – رمانتیک سالهای اخیر را بازی کردهاند. اوضاع چقدر بد است؟ انقدر که انگار پارکر بیچاره باید از آب کره بگیرد و به زور تماشاگر را بخنداند. فیلم «درباره مورگان شنیدی؟» در اولین آخر هفتهی انتشارش در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹، توانست ۶.۶ میلیون دلار و درنهایت ۸۵ میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد. از سوی دیگر، فیلم مستقل کوچک جیمز کامرون یعنی «آواتار» (Avatar) که دو روز قبل از «درباره مورگان شنیدی؟» اکران شده بود، با فروش ۷۷ میلیون دلاریاش از همان ابتدا قدمهایش را محکم برداشت و ثابت کرد آمده است که ماندگار شود. همینطور هم شد و «آواتار» با فروش ۷۸۵ میلیون دلار در داخل کشور و ۲.۹۲ میلیارد دلار در سراسر جهان، به یک پدیدهی بینالمللی خوشساخت و پرفروش تبدیل شد که مرزهای زیادی را در دنیای سینما جابجا کرد.
۲. «مکس دیوانه: جادهی خشم» در مقابل «آوازخوان حرفهای ۲» (Mad Max: Fury Road vs. Pitch Perfect 2)
- کارگردان: جرج میلر (مکس دیوانه: جادهی خشم)، الیزابت بنکس (آوازخوان حرفهای ۲)
- بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، هیو کیز برن (مکس دیوانه: جادهی خشم)، آنا کندریک، ربل ویلسون، هیلی استاینفلد، بریتنی اسنو، اسکایلر آستین (آوازخوان حرفهای ۲)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۹۷ از ۱۰۰ (مکس دیوانه: جادهی خشم)، ۶۵ از ۱۰۰ (آوازخوان حرفهای ۲)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۸.۱ از ۱۰ (مکس دیوانه: جادهی خشم)، ۶.۴ از ۱۰ (آوازخوان حرفهای ۲)
در ۱۵ مه ۲۰۱۵، کمپانیهای «برادران وارنر» (Warner Bros) و «یونیورسال» (Universal) وارد یک نبرد تنگاتنگ شدند. اولی پس از دههها انتظار، آخرین فیلم از ماجراجوییهای «مکس دیوانه» را به کارگردانی خالق اصلی مجموعه جورج میلر منتشر کرد و دومی دنبالهی فیلم موزیکال و کمدی موفق «آوازخوان حرفهای» محصول سال ۲۰۱۲ را روی پردهی سینماها فرستاد. نبردی بین تام هاردی و آنا کندریک یا ژانر اکشن آخرالزمانی در برابر فیلمهای خوشحال پر از رقص و آواز.
به طرز تکان دهندهای، فیلم «آوازخوان حرفهای ۲» (Pitch Perfect 2) با فروش ۶۹.۲ میلیون دلاری در اولین آخر هفتهی بعد از اکرانش، توان مقابله را از فیلم «مکس دیوانه: جادهی خشم» با فروش ۴۵.۴ میلیون دلاری گرفت. با این حال، چون فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» جزو فیلمهای یک فرنچایز معروف و محبوب در سراسر دنیا و یک برند تجاری گسترده در خارج از کشور است، توانست به فروش بینالمللی ۴۱۵.۲ میلیون دلاری برسد و به موفقیت مالی بزرگتری در سطح جهانی درمقابل فروش ۲۸۷.۵ دلاری فیلم «آوازخوان حرفهای ۲» دست پیدا کند؛ فراموش نکنید که، ساخت «مکس دیوانه: جاده خشم» حدود پنج برابر بیشتر از «آوازخوان حرفهای ۲» هزینه داشت و جلوههای ویژهی فوقالعادهاش هنوز هم دیدنی و اثرگذارند.
۱. «گربهها» در مقابل «جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر» (Cats vs. Star Wars: Episode IX—The Rise Of Skywalker)
- کارگردان: تام هوپر (گربهها)، جی. جی. آبرامز (جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر)
- بازیگران: جنیفر هادسون، تیلور سوئیفت، جیمز کوردن، ایان مککلن (گربهها)، کری فیشر، مارک همیل، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا (جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر)
- تاریخ انتشار هردو فیلم: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلمها: ۱۹ از ۱۰۰ (گربهها)، ۵۲ از ۱۰۰ (جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر)
- امتیاز IMDb به فیلمها: ۲.۸ از ۱۰ (گربهها)، ۶.۵ از ۱۰ (جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر)
زمانیکه فیلم «جنگ ستارگان: قسمت نهم – خیزش اسکایواکر» در ۱۸ دسامبر و «گربهها» در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ اکران شدند، همه همنظر بودند که قطعاً فیلم «خیزش اسکای واکر» از همهی جهات نسبت به فیلم «گربهها» برتری خواهد داشت، اما هیچکس فکرش را هم نمیکرد که اقتباس تام هوپر از موزیکال برادوی اندرو لوید وبر تا این اندازه افتضاح و ناامید کننده باشد. آخر ایان مک کلن با سبیل گربهای؟! آن هم کنار دست انسانی کاملا توی چشم جودی دنچ! درمقابل بودجهی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلاری، این فیلم تنها ۶.۶ میلیون دلار در اولین روزهای اکرانش فروخت و مجموع فروشش در سرتاسر جهان تنها نزدیک به ۷۵ میلیون دلار رسید. یک مصیبت بزرگ.
تمام اینها در حالی بود که، فیلم «خیزش اسکای واکر» محصول لوکاس فیلم و شرکت والت دیزنی توانست در افتتاحیهی باشکوهش فروش ۱۷۷.۴ میلیون دلاری را تجربه کند و در نهایت به درآمد یک میلیارد دلار در سراسر دنیا دست پیدا کند؛ اگرچه این رقم عالی بهنظر میرسد، اما ۳۳۴ میلیون دلار کمتر از «آخرین جدای» (The Last Jedi) و تقریبا ۱ میلیارد دلار کمتر از «نیرو برمیخیزد» (The Force Awakens) بود.
منبع: avclub