کمتر کسی وجود دارد که با شرکت اپل (Apple) آشنایی نداشته باشد و نداند این غول تکنولوژی چه تأثیری روی دنیای موبایل داشته است. دستگاههای این شرکت همواره یک قدم از رقبای خود جلو بوده و اپل در زمینه نوآوری در گوشیهای خود در سطح متفاوتی قرار دارد. این شرکت به حدی محبوب است که همواره گوشیهایش در صدر جدول فروش سالانه موبایل قرار داشته و برای بیش از ۱۰ سال است که این رتبه را از دست نداده است.
حال اگر شما طرفدار اپل باشید یا نباشید نمیتوانید انکار کنید که پردازندههای موبایل این شرکت در سطح متفاوتی قرار دارد. به این شکل که این پردازندهها به شدت قدرتمند بوده و از طرفی بسیار هم بهینه هستند. در نتیجه پردازندههای آیفون به حدی زیاد است که اپل نیازی نمیبیند تا گوشیهای ساده (بدون پسوند پرو) خود را به جدیدترین پردازنده به روزرسانی کند.
چندی پیش رویداد معرفی آیفون ۱۵ بود و این شرکت از پردازنده جدید خود به نام ای ۱۷ پرو (A17 Pro) رونمایی کرد. این برای اولین بار است که اپل در پردازندههای موبایل خود از نام پرو استفاده کرده و اشاره به خاص بودن این پردازنده دارد. ای۱۷ پرو یک پردازنده بسیار قدرتمند و در عین حال بهینه است که دارای چندین بخش بسیار خاص است.
اول از همه این پردازنده دارای یک چیپ USB 3 است که با پورت USB C گوشی همکاری کرده و سرعت انتقال بسیار بالا را در اختیار کاربران قرار میدهد. دوم اینکه این پردازنده دارای قابلیتهای خاصی مثل پردازندههای انویدیا است. به این شکل که پردازنده ای ۱۷ پرو دارای DLSS و ری تریسینگ (Ray Tracing) است. البته سیستم DLSS به صورت مستقیم روی آیفون وجود ندارد ولی یک قابلیت مشابه در این پردازنده هم حضور دارد. همینطور اینکه این پردازنده دارای لیتوگرافیک ۳ نانومتری است که باعث شده تعداد ترانزیستورهای آن به شدت افزایش پیدا کند. در نتیجه این پردازنده در عین قدرتمند بودن به شدت هم بهینه است.
پردازنده گرافیکی قدرتمند در چیپست ای ۱۷ پرو
اگر بخواهیم دقیقتر شویم چیپست ای ۱۷ اپل دارای یک طراحی گرافیکی جدید است. به این شکل که این پردازنده گرافیکی بزرگتر و قدرتمندتر شده همینطور اینکه میتواند از ری تریسینگ پشتیبانی کند. تعداد هستههای این پردازنده گرافیکی نیز از ۵ به ۶ رسیده و اپل معتقد از نزدیک به ۲۰ درصد عملکرد بهترین نسبت به گذشته دارد.
یکی از نکات جالب این پردازنده توانایی ارتقاء تصویر است. این کار با استفاده از موتور عصبی (Neural Engine) پردازنده ای ۱۷ انجام شده که با پردازنده گرافیکی همکاری میکند. در نتیجه مانند سیستم DLSS بازیها در رزولوشن کمتر رندر شده و سپس با رزولوشن بالاتر به کاربر نمایش داده میشوند. کارتهای گرافیکی انویدیا نیز با استفاده از هستههای تنسور (Tensor) خود و هوش مصنوعی توانایی اجرای سیستم DLSS را دارند.
بحث پردازندههای گرافیکی آیفونهای جدید چه اهمیتی دارد؟
اپل همواره از نوآوریهای خود در زمینه موبایل در زمینه دسکتاپ و لپتاپ هم استفاده کرده است. به همین دلیل است که پردازندههای M1 و M2 قدرت بسیار زیادی داشته و در عین حال بسیار بهینه هستند. حال این موضوع نشان میدهد که اپل قصد دارد از این پردازنده گرافیکی خاص خود در دستگاههای دسکتاپ و لپتاپ خود نیز استفاده کند.
این روند کاری اپل است. به این شکل که پردازنده M3 قطعاً از سیستم طراحی و گرافیکی پردازنده ای ۱۷ پرو استفاده خواهد کرد. مانند پردازندههای قبلی M1 و M2 که هستههای گرافیکی و اصلی خود را از آیفون گرفته بودند. به نوعی اپل کارهای ریسکی خود را روی آیفون کرده و پس از اینکه آزمون خود را پس داد آن را به پلتفرمهای بزرگتر میآورد.
اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که سیستم دسکتاپ و لپتاپ اپل برای گیمینگ ساخته نشدهاند. با این حال اپل قصد دارد که به این زمینه وارد شود. مخصوصاً با این سیستمی که اخیراً برای گیمینگ معرفی کرده و کاری کرد که بتوان بازیهای ویندوزی را روی سیستمهای مک بدون نیاز به یک برنامه ثانویه تجربه کرد.
نکته جالب اینجاست که اپل هم از روند انویدیا استفاده کرده است. به این شکل که اگر شما بخواهید دو شاخصه مهم از پردازندههای گرافیکی انویدیا بگویید به سیستم ارتقاء تصویر و ری تریسینگ اشاره خواهید کرد. حال اینطور که به نظر میرسد این دو شاخصه به حدی مهم هستند که اپل نیز از آنها در آیفون استفاده کرده است.
ایا اپل قرار است یک دستگاه گیمینگ جدی بسازد؟
به احتمال زیاد نه. هر دو پردازنده M1 و M2 بخش گرافیکی نسبتاً قدرتمندی داشتند و با این حال هرگز نتوانستند در زمینه گیمینگ خوب عمل کنند. به این دلیل که اپل پشتیبانی چندانی از بازیها نکرده و عناوین زیادی روی سیستم مک وجود ندارند. به این شکل که حدود ۳ سال است ما شاهد حضور پردازندههای اختصاصی اپل هستیم و همچنان اپل در زمینه گیمینگ پیشرفت چندانی نکرده است.
نکته اصلی اینجاست که اپل قصد ندارد لپتاپ، دسکتاپ یا حتی کنسول مخصوص بازی بسازد. با این حال این دو سیستم معرفی شده نشان میدهد که پردازندههای اپل در زمینه گرافیکی پیشرفت بسیار زیادی خواهند کرد. همینطور اینکه دستگاههای اپل به زودی پتانسیل خوبی برای گیمینگ خواهند داشت. چیزی که طرفداران مک میتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند.
برای اینکه اپل در زمینه گیمینگ پیشرفت کند یک مورد اساسی لازم است. آن هم پشتیبانی نرم افزاری است. به این شکل که اپل باید با شرکتهای مختلف برای بازیها قرارداد بسته و محدودیتهای خود را کاهش دهد. اپل استور در زمینه موبایل و برنامههای مختلف در این پلتفرم پیشرو است اما در زمینه گیمینگ حتی نزدیک به استیم هم نیست.
استیم روی مک هم حضور دارد اما محتوای آن بسیار محدود است. به همین دلیل است که گیمرها برای یک تجربه خوب اصلاً به سیستمهای مک توجه نمیکنند. این در صورتی است که حتی دستگاه مک بوک ایر (Mac Book Air) توانایی گرافیکی نسبتاً خوبی داشته و میتواند بازیهای متعددی را راحت اجرا کند.
بحث اصلی بهینه بودن سیستمهای اپل است. این حجم از بهینه بودن یعنی شما میتوانید با استفاده از باتری دستگاه خود عناوین مختلف را تجربه کرده و به نوعی از لپتاپ خود به عنوان کنسول قابل حمل استفاده کنید. همانطور که میدانیم دستگاههای ویندوزی قدرت بسیار بالایی دارند ولی اصلاً از لحاظ باتری بهینه نیستند. در نتیجه اپل میتواند با سیستم جدید خود در این زمینه از رقبای خود پیشی بگیرد.
بحث اصلی اینجاست که برای آینده اپل باید کمی صبر کرد. این سیستم جدید آینده خوبی را برای دستگاههای اپل در دنیای گیمینگ نوید میدهد. با این حال باید دید که اپل از این قدرت به چه شکل استفاده کرده و چگونه در زمینه گیمینگ عمل خواهد کرد.
منبع: PCgamer