بازی بلسفموس (Blasphemous) در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک بازی مستقل (Indie) برای کامپیوتر عرضه شد. پس از آن باتوجه به استقبال گستردهای که از این بازی شد شرکت سازنده تصمیم گرفت تا بلسفموس را برای پلتفرمهای مختلف مثل نینتندو سوییچ و پلیاستیشن ۴ هم عرضه کند و این بازی توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند.
بلسفموس یک بازی در سبک اکشن دو بعدی بوده که دنیای بسیار عجیبی را نمایش میدهد. دنیایی که تحت تأثیر یک نیروی ماوراء الطبیعی به نام معجزه (Miracle) قرار گرفته و به نوعی تمامی افراد داخل این دنیا در عذاب هستند. بلسفموس زمانی که عرضه شد توانست با طراحی بسیار خاص و داستان عجیب خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.
در سال ۲۰۲۲ میلادی بود که شرکت سازنده یعنی تیم ۱۷ (Team 17) بلسفموس ۲ را معرفی کرد. در نتیجه این شرکت تصمیم گرفت تا این بازی را تبدیل به یک مجموعه کرده و شمارههای بیشتری را از آن منتشر کند. بلسفموس ۲ نزدیک به یک ماه پیش عرضه شد و توانست توجه منتقدین را به خود جلب کند.
نکته اصلی اینجاست که شرکت سازنده به حرفهای منتقدان گوش کرده است. در نتیجه اکثر ایرادات بازی بلسفموس در شماره ۲ برطرف شده و حال این بازی به یک عنوان کامل تبدیل شده است. عنوانی که تجربه بسیار خاصی را در اختیار طرفداران سبک دو بعدی قرار میدهد.
در این متن من قصد دارم بازی بلسفموس ۲ را بررسی کنم. از آنجایی که بازی بلسفموس ۱ را چند بار به اتمام رسانده و به طور کامل با آن آشنا هستم میان این دو بازی مقایسههای زیادی انجام خواهم داد. پس با بررسی بازی بلسفموس ۲ با من همراه باشید.
شروع کار با داستان بازی
داستان بازی بلسفموس ۲ چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی توضیح داد. اگر شما شماره ۱ را بازی کرده باشید میدانید که دنیای بازی درگیر نیرویی عجیب به نام معجزه (Miracle) است. معجزه به نوعی باعث شده تا افراد داخل دنیای بازی بلسفموس به روشهای مختلف مورد عذاب باشند و تبدیل به موجودات عجیبی شده باشند.
شما در نقش توبه کار (Penitent One) هستید. فردی که آخرین بازمانده از یک گروه است و قصد مقابله با معجزه را دارد. در نتیجه شما باید چالشهای مختلفی را به اتمام رسانده و مسیرهای مختلفی را طی کنید تا به منبع معجزه برسید. در میانه راه شما با فرزندان معجزه و افرادی که خدمتگذار آن هستند روبرو خواهید شد.
داستان بازی به راحتی برای شما توصیف نمیشود. در ابتدا یک توضیح کوچک در مورد روند کلی بازی به شما داده شده و پس از آن شما با شکست دادن غولآخر (Boss) و بدست آوردن آیتمهای مختلف میتوانید تا حدی داستان بازی را متوجه شوید. همین سبک بسیار خاص داستان سرایی بلسفموس یکی از نکات بسیار جذاب آن است.
نسبت به شماره ۲ داستان بازی تغییر چندانی نکرده و به طور کامل یک دنباله است. با این حال بازی به طور کلی عمیقتر شده و موارد مبهم در آن بسیار کمتر از شماره ۱ شده است. به این شکل که در شماره ۱ شما برای فهم کامل بازی و دنیای آن باید حتماً از منابع دیگر استفاده میکردید. این در صورتی است که در بلسفموس ۲ اگر شما توضیحات آیتمها را کامل خوانده و به دنیای بازی توجه کنید، داستان بازی را میفهمید.
بحث اصلی اینجاست که بلسفموس نسبت به بازیهای دیگر سبک دو بعدی و پیکسلی داستان چندان قدرتمندی ندارد. مخصوصاً اینکه روند داستانسرایی بازی بسیار خاص و دشوار است در نتیجه بسیار از افراد داستان اصلی را نمیفهمند. این موضوع باعث میشود تا این پتانسیل خوب بازی به از دست برود.
نکته اصلی داستان بازی اینجاست که هماهنگی بسیار خوبی با دنیای آن دارد. به این شکل که داستان بازی به طور کامل شرایط دنیا را توضیح داده و برای هر چیزی در بلسفموس ۲ دلیل وجود دارد. همینطور اینکه کرکترهای بازی باعث شدند تا بلسفموس از همیشه عمیقتر و جذابتر بشود.
یکی از شاخصههای اصلی بازیهای بلسفموس زبان آن است. به این شکل که در هر دو بازی شما با گویش قدیمی و بسیار خاصی روبرو هستید. این مدل گویش در اصل برای دوران رونسانس بوده و حالت قدیمی دارد. این حالت قدیمی باعث شده تا فهم دیالوگهای بلسفموس کمی دشوار باشد ولی همین موضوع بازی را جذاب کرده است. البته این موضوع در شماره ۲ شدتش کمتر شده است. به این شکل که در شماره ۲ دیالوگها روانتر و کمی معقولتر از شماره ۱ شده است.
به طور کلی در مورد داستان بازی باید گفت که شما باید بسیار کنجکاو باشید. به این شکل که متنهای مختلف بازی را مطالعه کرده و تمامی توضیحات آیتمها را بخوانید. در این صورت است که شما داستان بازی را به طور کامل متوجه شده و از آن لذت خواهید برد. در میانه راه ویدئوهای زیادی به شما از داستان و شرایط بازی ارائه میشود ولی این موارد تنها یک داستان سطحی را به شما نشان میدهند تا شما یک اطلاعات کلی از شرایط بازی داشته باشید. این در صورتی است که دنیا و داستان بازی بلسفموس بسیار عمیقتر از چیزی است که فقط در ویدئو نمایش داده میشود.
انیمیشنهای نقاشی گونه
این مورد یک ایراد نسبتاً بزرگ است که من از بازی بلسفموس ۲ میگیرم. به طور کلی عناوین بلسفموس بازیهای تاریک و پیکسلی هستند. در نتیجه روند داستان نیز باید به همین شکل به کاربران ارائه شود. در شماره ۱ تمامی قسمتهای بازی پیکسلی بود. همین موضوع بازی را بسیار جذاب و البته تاریک کرده بود. حال در شماره ۲ اینگونه نیست.
در بلسفموس ۲ طراحی کلی بازی و قسمت گیمپلی به طور کامل پیکسلی است. با این حال جایی که بازی حالت ویدئو گرفته و داستان را به شما نشان میدهد به طور کامل تغییر کرده و حالت نقاشیگونه به خود گرفته است. به حدی که این نقاشیها شما را به یاد کارتونهای قدیمی دیزنی میاندازد.
این حالت انیمیشن جدید باعث شده که بازی اصلاً تاریک بودن قبلی خود را نداشته باشد. به این شکل که داستان بازی همچنان بسیار ناراحت کننده و عجیب است. اینکه هر شخصیت در حال عذاب بوده و دنیای بازی رو به نابودی است چیزی نیست که شما بتوانید با یک نقاشی آن را نشان دهید. در نتیجه استفاده از این سبک ویدئو برای این بازی کمی غیر منطقی است.
نکته اصلی اینجاست که بازی بلسفموس ۲ به سبکی ساخته شده که برای اکثر مردم قابل تجربه باشد. شرکت سازنده تلاش کرده تا بازی را از حالت تاریک گذشته خود خارج کند و برای افراد بیشتری این بازی مناسب باشد. نکته جالب اینجاست که در برخی از قسمتهای بازی این موضوع اصلاً رعایت نشده پس شرکت سازنده هم نیازی نداشته تا این ویدئوها را به این شکل طراحی کند.
کرکترهای عجیب بازی بلسفموس
شخصیتهای داخل بازی بلسفموس سبک و سیاق مخصوص خود را دارند. با این حال بازی بلسفموس ۲ اشارههای زیادی به شماره ۱ دارد. به این شکل که در ابتدای کار شما کسی که در شماره ۱ کرکتر اصلی را راهنمایی میکرد را خواهید دید. در ادامه راه نیز اشارههای زیادی به بازی ۱ میشود که به نوبه خود جالب است.
کرکترهای بلسفموس همگی به یک دلیل خاصی به شما کمک میکنند. به نوعی همه این افراد مورد عذاب بوده و وظیفه خود میدانند که به شما کمک کنند تا به هدف خود برسید. شرکت تیم ۱۷ تمام تلاش خود را کرده تا کرکترهای بازی ارتباط تنگاتنگی با داستان آن داشته باشند. در نتیجه شما با صحبت با هرکدام بیشتر به داستان بازی پی خواهید برد.
نکته مثبت بلسفوس ۲ این است که اکثر کرکترها را در دو منطقه جمع کرده است. در نتیجه شما نیازی به گشتن در کل نقشه ندارید و به راحتی میتوانید این افراد را در دو قسمت از بازی پیدا کنید. هر کرکتر نیز کار خاصی انجام میدهد. یکی بار گناهان شما را کم میکند، دیگری کرکتر اصلی را ارتقاء میدهد و حتی یک دست هم در اینجا وجود دارد که به شما موارد مختلفی را میفروشد.
دنیای بازی بلسفموس تاریک ولی بینظیر
یکی از دلایلی که من به تجربه بازی بلسفموس ۱ ترغیب شدم دنیای بسیار خاص و تاریک آن بود. همین موضوع در شماره ۲ هم وجود دارد. به این شکل که دنیای بازی مانند شماره ۱ بسیار تاریک و عجیب بوده و از طرفی طراحی بسیار جذابی دارد. این سبک خاص بلسفموس باعث شده تا این بازی برای همه افراد مناسب نباشد.
در گوشه و کنار بازی شما موارد عجیب زیادی پیدا میکنید. برای مثال اینکه افراد زیادی به چوب بسته شده یا دشمنان شما ظاهر بسیار عجیبی دارند. دنیای بازی نیز هماهنگی بسیار خوبی با داستان دارد و به خوبی از آن پشتیبانی میکند. همه چیز در بازی حالت تاریک و عجیب داشته و برای هر موردی هم یک داستان خاص وجود دارد.
اولین چیزی که شما متوجه خواهید شد این است که بلسفموس ۲ نسبت به شماره ۱ بسیار بزرگتر شده است. به راحتی میتوان گفت که نقشه بلسفموس ۲ حدود ۲ برابر از شماره ۱ بزرگتر بوده و گشت و گذار هم در آن کار چندان راحتی نیست. به دلیل اینکه در این بازی موانع بسیار زیادی وجود دارد و شما برای رسیدن به هر قسمت با چالشهای زیادی روبرو خواهید شد.
نقشه بازی بلسفموس ۲ میتواند بسیار کارآمد باشد. به دلیل اینکه این نقشه بسیار کامل طراحی شده و از طرفی طراحی خوبی هم دارد. اکثر کرکترهای بازی در آن مشخص بوده و اگر چیزی در آن وجود نداشت شما خودتان میتوانید اضافه کنید. نقشه بازی راهنمایی خوبی در زمینههای مختلف به شما میکند. برای مثال اینکه برخی مناطق به یکدیگر راه داشته و شما متوجه آنها نشدید به طور کامل در نقشه مشخص بوده و میتوانید از آن استفاده کنید. نکته دیگر اینجاست که در بازی بلسفموس ۲ مقصد شما روی نقشه مشخص است. حتی امکان دارد شما تا به حال به آن قسمت نرسیده و آن بخش از بازی را کشف نکرده باشید ولی مقصد به صورت حدودی به شما نشان داده شده تا به سمت یک غولآخر یا یک مرحله جدید از بازی حرکت کنید.
دنیای بلسفموس از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. هر بخش دارای ویژگیهای مخصوص به خود است. شرکت سازنده در اصل تلاش کرده تا بازی بلسفموس دارای پلتفرمینگ (Platforming) قویای باشد در نتیجه هر قسمت از دنیای بازی دارای سکو و موانع مختص به خود است. همینطور اینکه هر بخش دشمنان مخصوص به خود را داشته که ظاهر منحصر به فرد و مرتبط با آن قسمت را دارند. البته بخش دشمنان مشکلات خاص خود را دارد که در قسمت گیمپلی به آن میپردازم.
پلتفرمینگ با استفاده از سلاح!
شرکت تیم ۱۷ در بازی بلسفموس ۲ تمرکز بسیار زیادی روی پلتفرمینگ و بحث گشت و گذار داشت. به همین دلیل بازی بلسفموس ۲ دارای یک محیط گسترده است که پتانسیل زیادی برای هر دو مورد دارد. در ابتدای کار شما به ۳ سلاح روبرو میشوید که باید یکی را انتخاب کنید. سپس با پیشرفت در بازی شما دو سلاح دیگر را نیز بدست خواهید آورد.
نکته اینجاست که برای رسیدن به مناطق مختلف و گشتن در بازی شما نیاز به هر سه سلاح دارید. به دلیل اینکه هرکدام برای مواقع خاصی استفاده شده و بدون این سه سلاح شما نمیتوانید تمام بازی را بگردید. قسمت جالب هم همینجا است. سلاحهای شما در اصل دو کار مختلف را انجام داده و هیچکدام بلا استفاده باقی نمیمانند.
موانع بازی هم طراحی بسیار خوبی داشته و شما از لحاظ عبور از موانع مشکل خاصی نخواهید داشت. نکته اینجاست که مکانیسمهای بسیار خوبی برای پلتفرمینگ در بازی بلسفموس در نظر گرفته شده که باعث شده شما با اعتماد به نفس زیادی به گشت و گذار بپردازید. همینطور اینکه طراحی سطوح بازی بسیار خوب و دقیق بوده که نسبت به قبل هم بهتر شده است.
نکته اینجاست که دشمنان هر بخش با قسمتی دیگری تفاوت دارند ولی اکثراً این تفاوت ظاهری است. درست است که برخی دشمنان فقط در مناطق خاص وجود دارند اما تعدادی هم هستند که تنها لباس عوض کرده و در چندین بخش حضور دارند. نکته اینجاست که حضور این دشمنان باعث شده تا بازی روند تکراری و کمی خسته کننده داشته باشد. همینطور اینکه پس از مدتی که شما روند مقابله با یک دشمن را آموخته باشید دیگر چالش خاصی برای روبرویی با آن نخواهید داشت.
دنیای بلسفموس بدون ایراد نیست!
طراحی دنیای بلسفموس پیشرفت بسیار خوبی نسبت به شماره ۱ داشته است. در نتیجه نمیتوان ایراد چندانی از آن گرفت. مخصوصاً اینکه دنیا از چند بخش مختلف تشکیل شده که به نوبه خود بسیار جالب و مهیج است. با این حال این دنیا بدون ایراد نیست. مخصوصاً اگر شما از دسته افرادی باشید که به گشت و گذار علاقه زیادی داشته باشید.
یکی از نکات مهم در مورد بازی حجم زیاد دشمنان موجود در آن است. در نتیجه شما برای رسیدن به یک قسمت از بازی باید دشمنان زیادی را از بین ببرید. حال اگر شما بخواهید یک آیتم را به یک کرکتر در شهر اصلی تحویل دهید چه کاری باید انجام دهید؟
در بازی بلسفموس سیستم سفر سریع (Fast Travel) وجود دارد. به این شکل که یک سری جایگاه که روی نقشه به شکل یک دست هستند، وجود دارند که کرکتر از آن قسمت میتواند به مکانهای دیگر جابجا شود. بحث اصلی اینجاست که این سیستم چندان کار آمد نیست. به این دلیل که نقشه بازی بسیار گسترده و بزرگ شده است، پس باید تعداد مکانهای سفر سریع هم بسیار زیاد باشد. در صورتی که اینگونه نیست.
برای هر منطقه یک جایگاه سفر سریع وجود دارد و این جایگاه معمولاً در مکان مناسبی نیست. شما با محل ذخیره بازی فاصله بسیار زیادی داشته و در نتیجه خطر اینکه بمیرید و به جایی که اول بودید بازگردید بسیار زیاد است. بخش سفر سریع به حالتی طراحی شده که کاربر حس میکند شرکت سازنده زمان زیادی برای آن نگذاشته است. دو عدد از این جایگاههای سفر سریع در مکان خوبی قرار دارند و موارد دیگر به صورت کاملاً رندوم در نقشه پخش شدهاند.
گیمپلی بازی؛ حضور عناصر نقش آفرینی به سبک بلسفموس
بازی بلسفموس در سبک دو بعدی و اکشن است. با این حال شرکت سازنده تلاش کرده که عناصر نقش آفرینی را در این بازی وارد کند. در نتیجه شما توانایی شخصیسازی ظاهر کرکتر اصلی را ندارید ولی میتوانید قابلیتهای خاصی را به آن بدهید. برای مثال سلاحها قابلیت خاصی داشته و شما میتوانید از موارد دیگر برای ارتقاء کرکتر استفاده کنید.
شرکت تیم ۱۷ برای اینکه تنوع در بازی بلسفموس ۲ زیاد شود، تلاش کرده تا سلاحهای آن را بیشتر کند. با این حال شما همچنان با محدودیت زیادی روبرو هستید. در ابتدای کار شما میتوانید از میان ۳ سلاح یکی را انتخاب کنید. یک شمشیر عادی به نام Ruego Al Alba، یک وسیله گرز مانند به نام Verdicto و یک خنجر و شمشیر تیز به نامهای Sarmiento & Centella.
بحث اینجاست که این سه سلاح به شدت در گیمپلی بازی مؤثر هستند. به این معنا که شما برای عبور از مناطق مختلف یا گشت و گذار در بازی نیاز به هر ۳ سلاح دارید. پس شما در ابتدا یک سلاح را انتخاب خواهید کرد ولی در ادامه دو مورد دیگر را نیز پیدا خواهید کرد. هر سلاح دارای ویژگیهای خاص خود است که باعث شده جذابیت بازی نسبت به شماره ۱ که شما فقط به یک سلاح یعنی Mea Culpa دسترسی داشتید، بیشتر شده باشد.
شما به راحتی و به سرعت میتوانید میان سلاحهای مختلف جابجا شوید. شرکت سازنده نیز از این موضوع به بهترین نحو استفاده کرده است. به این شکل که شما در مبارزات و در بخش پلتفرمینگ میتوانید از هر سه سلاح استفاده کرده و به راههای مختلفی در بازی پیش بروید. شرکت تیم ۱۷ از این سه سلاح در بخشهای مختلفی از بازی استفاده کرده است. برای مثال برخی از غولآخرها را تنها با یک نوع سلاح میتوان شکست داد که باعث شده شما مجبور شوید هر سه سلاح را ارتقاء دهید.
هر سه سلاح نیز قابل ارتقاء هستند. به این شکل که شما در بازی بلسفموس مکانیسم درخت توانایی (Skill Tree) را دارید ولی در غالب ارتقاء سلاحها است. انتخاب هر قابلیت به شما اجازه خواهد داد تا در مبارزات بهتر عمل کنید و تجربه جالبتری داشته باشید. مخصوصاً اینکه این تواناییها به شما اجازه میدهند تا شما از حرکات جدیدی استفاده کرده و بیشتر به دشمنان آسیب برسانید.
عناصر نقش آفرینی به صورت مشهود در بازی وجود دارند
در بلسفموس ۱ عناصر نقش آفرینی وجود داشتند اما چندان مشخص نبود. به این شکل که بازی روند خطی داشت و شما برای چند مورد باید در دنیای آن میگشتید. برای مثال برای اینکه انتهای اصلی بازی را ببینید باید چند مأموریت خاص را انجام میدادید با این حال قابلیت شخصیسازی در بازی وجود نداشت.
نکته اینجاست که ظاهر توبه کننده یکی از شاخصههای اصلی بازی بلسفموس است. به همین دلیل شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا این بخش را ثابت نگه دارد. قسمتهای دیگر بازی تا حد خوبی قابل تغییر است. اینکه سه سلاح وجود داشته و هر کدام توانایی ارتقاء دارند یک حرکت در جهت مثبت است.
از طرفی در بازی کرکترهای بسیار زیادی وجود دارند که شما اگر برای آنها موارد مختلف را بیاورید در مسیر به شما کمک خواهند کرد. در نتیجه میتوان گفت که تیم ۱۷ تلاش خود را کرده تا بازی حالت نقش آفرینی به خود بگیرد با این حال همچنان فاصله دارد. برای مثال در این بازی قدرت ضربات کرکتر اصلی ثابت است. چیزی که در گذر زمان بسیار عذاب دهنده میشود. مخصوصاً زمانی که مبارزه با دشمنان دشوار شده و ضربات آنها بسیار سهمگین میشود. در نتیجه بهتر بود که شرکت سازنده قابلیت ارتقاء خود کرکتر را در اختیار کاربران قرار میداد.
دشواری بیمنطق
این قسمت از بازی جایی است که مرا تا حد زیادی ناامید کرد. به طور کلی بازیهای دو بعدی به اندازه بازیهای سه بعدی دشوار نیستند. دلیل آن هم منطقی است؛ چونکه طرف مقابل تنوع حرکات کمتری نسبت به حالت سه بعدی دارد. برای اینکه یک بازی دو بعدی دشوار شود شرکتهای سازنده دست به کارهای غیر منطقی و عجیب میزنند. برای مثال بازیهای بسیار دشوار همگی دو بعدی هستند اما دلیل سختی آنها بیمنطق بودن مبارزات و عجیب بودن حرکات دشمنان است.
در مورد بلسفموس مبارزات تا این حد غیر منطقی نیست اما عجیب است. در قسمت غولآخرهای بیشتر توضیح خواهم داد که بازی تمام تلاش خود را میکند که شما را از بین ببرد. در نتیجه شما دو راهکار دارید. اول اینکه شخصیت اصلی بازی را تا حدی ارتقاء دهید که دیگر هیچ دشمنی نتواند آن را از بین ببرد. دوم اینکه به حدی در حرکات مهارت پیدا کنید که دیگر هیچ کار دشمن نتواند شما را شگفتزده کند.
در مورد غولآخرها هرچه این بخش سختتر باشد بازی جالبتر است ولی در طول مسیر این حجم از دشواری منطقی نیست. به شکلی که بازی تلاش نمیکند تا با تنوع دشمنان شما را به چالش بکشد بلکه همان موارد تکراری را ارتقاء داده و فقط ضربات آنها را قویتر و تعداد آنها را بیشتر میکند.
در طول مسیر امکان دارد که شما وارد یک منطقه شوید و به طور ناگهانی مسیر مسدود شود. سپس چند دشمن ظاهر شده که شما باید آنها را از بین ببرید. این حالت برای چالشی کردن بازی جالب است. معمولاً هم در طول بلسفموس این بخش سه فاز بیشتر ندارد. دقیقاً در همین قسمت است که بازی بسیار بیمنطق میشود.
بسیاری از دشمنان در بازی نیاز به فضای زیادی برای مبارزه دارند. برای اینکه شما بتوانید از دست آنها فرار کرده یا اینکه کاری کنید که ضربات به شما برخورد نکند. حتی برخی دشمنان هم هستند که اگر ضربهی آنها را دفع کنید شما را به یک سمت پرتاب خواهند کرد. در نتیجه شما نیاز به فضای زیاد برای مبارزه دارید.
حال این فضای کم با دشمنان سرسخت و فازهای زیاد ترکیبی کاملاً عجیب و غیر منطقی است. من بیشتر از اینکه در قسمت غولآخرها بمیرم در این قسمت مردم و برایم خیلی عجیب است که بازی چگونه در این قسمت کاملاً از تعادل خارج میشود. مخصوصاً اینکه این بخش کاری به مهارت شما ندارد و چالشی بودن آن صرفاً به ایراد طراحی برمیگردد.
در کنار این موضوع فاصله میان مکانهای ذخیره در بازی بسیار زیاد است. مانند اکثر عناوین سولز لایک شما به صورت دستی نمیتوانید بازی را ذخیره کنید. در اصل شما باید به جایگاههای خاصی در بازی رفته و آنجا بازی را ذخیره کنید. این سیستم در بازی بلسفموس هم وجود دارد ولی مشکل اینجاست که فاصله میان این جایگاهها بسیار زیاد است.
نکته جالب اینجاست که شرکت فرام سافتور که مخترع این سیستم ذخیره است تعداد آنها را افزایش داده تا کاربران ضرر چندانی در روند بازی نکنند. این موضوع در بلسفموس ۲ کاملاً برعکس شده است. به این شکل که تعداد این جایگاهها بسیار کم شده و فاصله میان آنها هم بسیار زیاد شده است. شما این موضوع را با تعداد زیاد دشمنان در بازی ترکیب کنید تا متوجه شوید که گشت و گذار در بلسفموس تا چه حد دشوار میشود!
طراحی جالب غولآخرها
طراحی غولآخر جایی است که بلسفموس ۲ در آن میدرخشد. شرکت سازنده تلاش خود را کرده تا این مبارزات چالش برانگیز و جذاب باشد و در نتیجه عملکرد بسیار خوبی داشته است. هر غولآخر روند کار خود را دارد و هر مبارزه به سبک خاصی انجام میشود که به نوبه خود جالب است. مخصوصاً اینکه طراحی هر غولآخر بسیار خاص بوده که به جذابیت بازی اضافه میکند.
نکته جالب اینجاست که هر مبارزه یک دلیل در این بازی دارد. به این شکل که با کشتن یک غولآخر شما وارد دنیای خاصی شده و در آن داستان این غولآخر به شما نمایان میشود. همینطور این غولآخرها از لحاظ بصری به طرز عجیبی زیبا طراحی شدهاند که توجه شما را جلب خواهد کرد.
برای اینکه مبارزات دشوار شوند تیم ۱۷ حرکات غولآخرها را بسیار رندوم کرده است. هر غولآخر معمولاً چندین فاز مختلف دارد و این فازها ثابت هستند ولی حرکاتی که در این فازها انجام میدهند کاملاً رندوم است. به همین دلیل شما نمیتوانید غولآخر را پیش بینی کرده و بازی را به راحتی پیش ببرید. بلکه بر خلاف تصور این رندوم شدن حرکات بازی را بسیار دشوار کرده است.
نکته اصلی اینجاست که آن سختی بی منطق در بلسموس ۲، در قسمت غولآخرها از بین میرود. به این شکل که شما دیگر با اشکال طراحی روبرو نیستید بلکه مبارزات بسیار لذت بخش و جالب هستند. هر غولآخر در این بازی از شما میخواهد که روی هر کار خود فکر کنید و تلاش کنید بهترین سبک مبارزه را انتخاب کنید.
تنوع غولآخرها نیز بسیار زیاد است. شما با تعداد زیادی از دشمنان مختلف روبرو شده که هرکدام سبک خاصی از مبارزه را دارند. یکی حمله از راه دور میکند، یکی حرکات بسیار سریع دارد و حتی امکان دارد یکی از غولآخرها شما را مجبور کند تا به طور دائم سلاح خود را تغییر دهید. همین موارد باعث شدند که تجربه بلسفموس ۲ در قسمت مبارزه با غولآخرها به اوج خود برسد.
یکی از بخشهای عجیب در مبارزات با غولآخرها طولانی بودن آن است. این طولانی شدن هم از همان موضوع عدم ارتقاء قدرت کرکتر اصلی منشأ میگیرد. به این شکل که شما ممکن است روند کار با یک غولآخر را آموخته و دیگر از آن ضربه خاصی نخورید ولی به علت اینکه آسیب کمی به آن وارد میکنید، یک مبارزه با غولآخر نزدیک به ۱۰ دقیقه طول میکشد که برای یک بازی دو بعدی بسیار زیاد است.
سیستم ارتقاء عجیب در بازی بلسفموس ۲
سیستم ارتقاء در بازی بلسفموس به نوبه خود هم جالب و هم کمی ناکارآمد است. با این حال در روند بازی تأثیر گذاشته و آن را کمی راحتتر میکند. نکته جالب اینجاست که سیستم ارتقاء در این بازی به چندین چیز بستگی دارد که شما باید آنها را در طول مسیر بدست بیاورید. همینطور اینکه مبارزه برای شما امتیاز زیادی داشته و کشتن دشمنان به شما ارز داخل بازی میدهد.
شما با ارز داخل بازی میتوانید آیتمهای مختلف خریداری کنید. با این حال واحد ارتقاء شما در بازی چیزی مثل Ability Point در بازیهای دیگر است که نام آن Marks of Martyrdom است. با استفاده از این موارد شما میتوانید حرکات جدیدی برای سلاحهای خود بدست بیاورید و به نوعی آنها را ارتقاء دهید. همینطور اینکه از آنها برای خرید جایگاه مجسمه هم میتوانید استفاده کنید.
در ابتدای کار گفتیم که شما نمیتوانید قدرت ضربات کرکتر اصلی را ارتقاء دهید و این حرف درست است. با این حال شما کمی میتوانید کرکتر اصلی را ارتقاء دهید ولی روند آن بسیار متفاوت است. در طول بازی شما مجسمههای مختلفی را بدست میآورید که باید به یک مجسمه ساز تحویل دهید. او نیز این موارد را در جایگاه خاصی قرار داده تا قابلیتهای خاصی به کرکتر اصلی شما بدهد.
برای مثال یک مجسمه قدرت ضربات شما را ۱۵ درصد بیشتر میکند که مقدار خاصی نیست. یک مورد دیگر به شما مقاومت در برابر آتش یا رعد و برق میدهد و موارد دیگر در این دسته که تا حد خوبی کرکتر شما را ارتقاء میدهند. نکته اصلی اینجاست که این ارتقاءها تا حد خوبی عمل میکنند ولی آنقدر نیست که کاربر متقاعد شود زمان زیادی را برای یافتن این مجسمهها صرف کند.
یک سیستم ارتقاء دیگر هم در بازی به نام Rosary Beads وجود دارد. آیتمهای این قسمت نیز در دنیای بازی پراکنده شده و کاربر باید تلاش کند آنها را پیدا کند. Rosary Beads کرکتر اصلی را چندان ارتقاء نمیدهند ولی قابلیتهای خاصی را به کاربر داده تا بتوانند در مبارزات بهتر عمل کنند یا اینکه مسیرهای خاصی را طی کنند.
پلتفرمینگ یکی از شاخصههای اصلی بازی بلسفموس
در قسمت دنیای بازی توضیح دادم که پلتفرمینگ در بازی بلسفموس ۲ ارتقاء زیادی داشته است. در بلسفموس ۱ نیز حرکت کرکتر بسیار خوب و دقیق بود ولی این موضوع در شماره ۲ بهتر هم شده است. به این شکل که هر حرکت شما کاملاً قابل اطمینان بوده و میتوانید به کرکتر خود اعتماد کنید. در کنار آن تنوع هم در زمینه پلتفرمینگ بیشتر شده است.
اولین نکته اینجاست که اگر کرکتر اصلی بازی از جایی به پایین پرت شود یا روی نیزه بیافتد نمیمیرد بلکه قسمتی از جان آن کم میشود. در نتیجه شما دیگر نگران بحث پلتفرمینگ نخواهید بود و به راحتی از موانع مختلف عبور خواهید کرد. همینطور اینکه توانایی موانع به لطف مکانیسم سلاح جدید بسیار بیشتر شده و پلتفرمینگ حالت پازلی به خود گرفته است.
شما با استفاده از سه سلاح موجود در بلسفموس میتوانید از موانع مختلف عبور کنید. از طرفی تعدادی قابلیت خاص هم در بازی وجود دارد که با گشتن در محیط بلسفموس میتوانید آنها را پیدا کرده و به آنها دسترسی پیدا کنید. برای مثال یکی از کلیدیترین حرکات در بازی بلسفموس پرش دوگانه است که شما برای عبور از موانع و راحتتر شدن روند بازی به شدت به آن نیاز خواهید داشت.
یکی از نکات جالب گیمپلی بلسفموس ۲ این است که شما باید مکانیسمهای جدید را در بازی پیدا کرده و آنها را بدست بیاورید. شرکت سازنده در ابتدا یک بازی ساده و تکراری را به شما تحویل میدهد و این شما هستید که با گشت و گذار در دنیای بازی و یافتن موارد مختلف بلسفموس ۲ حقیقی را کشف میکنید. این حالت بسیار جذاب باعث شده که شما بر هر سختی در بازی غلبه کرده و به دنبال پیشرفت در آن باشید. به دلیل اینکه میدانید قرار است چیز جدیدی را در بلسفموس ۲ تجربه کنید.
موسیقی بازی بلسفموس تاریک و زیبا
قطعاً شما از یک بازی مستقل مثل بلسفموس انتظار یک موسیقی شاهکار و بزرگ را ندارید ولی این بازی شما را شگفتزده خواهد کرد. بلسفموس ۱ به نوبه خود موسیقی بسیار خوبی داشت و شرایط به بهترین نحو تغییر میداد. حال در شماره ۲ این وضعیت بهتر شده و تنوع آهنگهای بازی نیز بیشتر شده است.
قطعاً برای ساخت موسیقی این بازی از یک ارکستر بزرگ استفاده نشده ولی بحث اینجاست که موسیقی با دنیای بازی سازگار است. همینطور اینکه هیچ وقت این موسیقی قطع نشده تا شما احساس خالی بودن بازی را نداشته باشید. از طرفی موسیقی هر قسمت میتواند به نوعی شرایط آن منطقه را به شما شرح دهد که به نوبه خود جالب است.
عملکرد بازی بلسفموس ۲
بازی بلسفموس ۲ یک عنوان دو بعدی، اکشن و پلتفرمر است. حجم این بازی بسیار کم بوده و در نتیجه روی اکثر دستگاههای موجود قابل تجربه است. نکته جالب اینجاست که این بازی جزو معدود مواردی بود که من به راحتی روی باتری لپتاپ آن را اجرا کرده و در کافه و مکانهای مختلف آن را تجربه کردم.
بازی بلسفموس ۲ بازی سنگینی نیست و طراحی آن نیز بهینه است. در نتیجه به راحتی روی کامپیوتر شما اجرا شده و از همه مهمتر اگر پردازنده شما جدید باشد، نیازی به پردازنده گرافیکی مجزا ندارد. البته این بحث عملکرد بازی بدون ایراد نیست و نکاتی دارد که باید به آن توجه کرد.
اول اینکه من هیچ دلیلی نمیبینم که نرخ فریم بازی بلسفموس نیاز به محدودیت داشته باشد. مثلاً بازیهای بزرگ مثل استارفیلد (Starfield) به این دلیل محدود هستند که بسیار گسترده بوده و در نتیجه برای اینکه دستگاه توانایی اجرای آن را داشته باشد نرخ فریم این عناوین محدود میشود. این موضوع برای بازی بلسفموس صدق نمیکند، با این حال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا نرخ فریم بازی را به ۷۲ محدود کند.
لپتاپ من جزو قویترین دستگاههای بازار نیست و یک زفیروس ام ۱۶ (Zephyrus M16) ایسوس است. از طرفی این لپتاپ ضعیف هم نیست و توانایی اجرای اکثر بازیهای بزرگ را با نرخ فریم ۶۰ دارد. در نتیجه بحث این نیست که دستگاه توانایی اجرای بازی را نرخ فریم بالا را نداشته باشد بلکه بازی به طور کامل محدود شده است.
نکته مثبت اینجاست که بلسفموس ۲ نیاز به نرخ فریم بالا برای تجربه خوب ندارد ولی هرچه بالاتر باشه صفحه روانتر بوده و تجربه بازی بهتر خواهد بود. در نتیجه این محدود بودن از طرف شرکت سازنده چندان موضوع جالبی نیست ولی قابل اصلاح است. به این شکل که شرکت تیم ۱۷ میتواند با یک به روزرسانی این محدودیت را برداشته و بگذارد کاربران با بیشترین نرخ فریم بلسفموس ۲ را تجربه کنند.
جمع بندی
بازی بلسفموس ۲ یک بازی بسیار خاص و منحصر به فرد است. بازیای که نمیتوان آن را به همه افراد پیشنهاد کرد. شرکت تیم ۱۷ همچنان روی روند خاص خود در بلسفموس ۱ پایبند بوده و قصد ندارد مجموعه بلسفموس را یک مجموعه عامه پسند کند. به همین دلیل است که این دو بازی جایگاه خاصی در دنیای گیمینگ و سبک دو بعدی دارند.
دنیای بازی بلسفموس ۲ به شدت تاریک است. داستان آن تفکر برانگیز بوده و سؤالهای زیادی را برای شما مطرح میکند. از طرفی داستان بازی در عین پیچیدگی عمق بسیار زیادی داشته و هماهنگی بسیار خوبی میان داستان و دنیای بازی وجود دارد. دیالوگهای بلسفموس با وجود دشوار بودن بسیار زیبا طراحی شده و شرکت سازنده به بهترین نحو داستان را به کاربر ارائه میدهد.
گیمپلی بازی ارتقاء بسیار زیادی داشته و بلسفموس ۲ یک بازی کامل از لحاظ گیمپلی است. شما میتوانید کارهای بسیار زیادی در بازی انجام دهید و سلاحهای مختلف را انتخاب کنید. قابلیت ارتقاء در بلسفموس ۲ پیشرفت بسیار زیادی داشته که باعث شده این بازی حالت نقش آفرینی به خود بگیرد. پلتفرمینگ و سکوبازی نیز در بازی بلسفموس پیشرفت عجیبی داشته است. به حدی که سلاحهای شما به ابزار مختلف برای عبور از موانع تبدیل شدند و روند بازی را بسیار جالب و مهیج کردهاند.
طراحی دنیای بازی به شدت زیبا و با جزئیات بوده که باعث شده شما به گشتن در دنیای بازی علاقه داشته باشید. طراحی هر غولآخر هم در بلسفموس ۲ خاص بوده که باعث شده شما مشتاق باشید تا با این موجودات سرسخت روبرو شوید. ظاهر خاص بازی داستان و سبک کلی آن هماهنگی داشته که باعث شده بلسفموس ۲ یک تجربه بسیار جالب باشد.
مانند بازیهای دیگر بلسفموس نیز بدون ایراد نیست. این بازی دارای مشکلات عملکردی است و نیاز به اصلاح دارد. سختی بیش از حد بازی در برخی مواقع باعث میشود روند آن کند شده و کاربر از برخی مراحل خسته شود. گویش و طرز ارائه داستان بازی در عین خاص بودن بسیار دشوار بوده و برای افرادی که در زبان انگلیسی تسلط زیادی دارند مناسب نیست.
اگر شما شماره ۱ این بازی را تجربه کردید و دوست داشتید، قطعاً بازی بلسفموس ۲ را نیز بازی کنید. اگر هم تا به حال این مجموعه را تجربه نکردید و برای اولین بار وارد آن میشوید، بازی بلسفموس ۲ از لحاظ تجربه و گیمپلی بازی کاملتری است ولی از لحاظ داستانی و فهم آن بهتر است شماره ۱ را ابتدا تجربه کنید.
بازی بلسفموس ۲ یک دنباله و پیشرفت بسیار خوب برای بازی بلسفموس ۱ است. عنوانی که با عرضه خود توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و یک داستان جالب را توضیح دهد، حال با شماره ۲ بهتر شده و یک قدم به جلو رفته است. تجربه بلسفموس ۲ یک تجربه بسیار لذت بخش و جالب برای افرادی است که به بازیهای خاص و عجیب علاقه دارند. تجربهای که تا مدت زیادی در یاد آنها خواهد ماند.
- مبارزات نسبت به بازی نخست بسیار پیشرفت کردهاند
- سکوبازی و حرکت در محیط بهخوبی از سلاحهای مختلف بازی استفاده میکند
- طراحی هنری و بصری بازی عالی است
- میانپردههای قبل از مبارزه با غولآخرها که قرار است بارها تکرارشان کنید را نمیتوان رد کرد
نام لاتین بازی: Blasphemous 2
تهیهکننده: Team17
سازنده: The Game Kitchen
سبک: نقشآفرینی اکشن دوبعدی / مترویدوانیا
پلتفرمها: پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری، نینتندو سوییچ، کامپیوتر