جان ریکیتیلو (John Riccitiello)، مدیرعامل یونیتی، شرکت یونیتی را ترک میکند. این شرکت اعلام کرده است که این مدیر اجرایی قدیمی صنعت بازی از سمت خود به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت توسعهدهنده موتور بازی سازی یونیتی کنارهگیری میکند. به گفته یونیتی، جیمز ام. وایتهرست (James M. Whitehurst) نقش مدیرعامل موقت و رئیس شرکت را بر عهده خواهد گرفت.
این خبر یک ماه پس از آن منتشر شد که یونیتی دو هفته واکنش شدید نسبت به تصمیم جنجالی آنها مبنی به دریافت هزینه از توسعهدهندگان طبق تعداد دفعات نصب بازی آنها را تحمل کرده بود. پس از استقبال ضعیف (و درک اینکه برخی از جزئیات این سیاست جدید میتواند بعضی از توسعهدهندگان را ورشکست کند)، این شرکت از تصمیم اولیهی خود تا حدودی عقبنشینی کرد و سیستم جدیدی را اعلام کرد که از توسعهدهندگان میخواهد یا ۲.۵ درصد از درآمد خود را پرداخت کنند یا براساس تعداد «مشارکتهای اولیه» که بازی آنها دریافت میکند، هزینهای به یونیتی پرداخت کنند.
وقتی ماه پیش یونیتی این طرح جدید را اعلام کرد، ریکیتیلو در انظار عمومی غایب بود و واکنش خاصی را نشان نداد. او در سال ۲۰۲۲ به چهره عمومی این شرکت تبدیل شد که قصد داشت همکاری با شرکت ارائهدهنده خدمات پولی اسرائیلی IronSource ادغام شود؛ موضعی که خشم توسعهدهندگان بازی را نیز بهشدت برانگیخت. پس از آن واکنشها، ریکیتیلو در مصاحبه ای با وب سایت گیم اینفورمر، بعضی از توسعهدهندگان بازی را احمقهای عوضی خطاب کرد. مدت کوتاهی پس از آن به خاطر نظرات و تصمیمهای جنجالیاش به چهرهای منزویتر در تعامل یونیتی با مطبوعات تبدیل شد.
او در سال ۲۰۱۹ هم توسط آنه ایوانز (Anne Evans)، مدیر سابق جذب یونیتی، به آزار جنسی متهم شده بود.
وقتی به دوران مدیرعاملی او در EA Games نگاه میکنید، این نظرات جنجالی ریکیتیلو چندان از سوی فردی مثل او عجیب به نظر نمیرسند. او در آن دوران مرتباً با صدای بلند دربارهی نیاز صنعت بازی برای تغییر مدلهای انتشار بازی صحبت میکرد و گاهی اوقات میگفت که توسعه دهندگان «افرادی خستهکننده تا حد مرگ» با بازیهای ۶۰ دلاری دشوار هستند.
صحبت های این مدیر اجرایی قدیمی دربارهی شیوههای کسبوکار بازیهای ویدئویی در جریان سقوط و افتضاح یونیتی در سپتامبر ۲۰۲۳ مورد توجه بیشتری قرار گرفت چراکه ناظران صنعت نقلقولهای قدیمی از جلسه سهامداران EA در سال ۲۰۱۱ را کشف کردند که ریکیتیلو در آن به پتانسیل شارژ کردن پرداخت درون برنامهای بتلفیلد در هر بار بارگذاری مجدد آن فکر کرده بود که در نوع خود ایدهی فاجعهباری است.
دوران مدیریت او در EA نیز با مشکلات متعددی همراه بود که از جمله آنها می توان به مشکلات پلتفرم اوریجین، افتضاح به وجود آمده به خاطر همیشه آنلاین شدن سیم سیتی و خرید متعدد استودیوهای بازیسازی اشاره کرد که به سرعت منجر به تعطیلی آن استودیوی مذکور میشد.
بسته به دیدگاه شما، هنوز هم ممکن است در دوران مدیرعاملی ریکیتیلو در یونیتی نکات مثبتی را مشاهده کنید. او این شرکت را به یک شروع موفق در بازار سهام در سال ۲۰۲۰ هدایت کرد و این شرکت همچنین توسعهدهنده ابزار گرافیکی سهبعدی یعنی Weta Digital را تصاحب کرد که یک زیرشاخهی فرعی از یک کمپانی VFX به همین نام است.
- بیشتر بخوانید: آیا مرگ موتور بازیسازی یونیتی در راه است؟
- بیشتر بخوانید: یونیتی از تصمیم جنجالی خود تا حدودی عقبنشینی کرد
با این حال، هیچ شکی نیست که جدایی او از یونیتی پس از ضربههای پیاپی واردشده به یکی از بزرگترین ستون های تکنولوژیک صنعت بازیهای یعنی موتور بازیسازی یونیتی صورت میگیرد.
منبع: Game Developer
مشاهده همه