تقریباً همهٔ خوانندگان این مقاله بازیهای ویدئویی مختلفی را تجربه کردهاند که یک حالت بازی دیگر را شامل میشود و تجربهٔ بازی را بهتر میکند ولی گاهی اوقات یک بازی از این مرز فراتر رفته و حاوی یک بازی کاملاً متفاوت میشود. این بازیها اتلافکنندهٔ وقت بازیکنان نیستند، بلکه ایدههایی هستند که بازی را سرگرمکنندهتر میکنند یا ایدههایی هستند که دوست داشتید بیشتر از آن ببینید. تمامی این بازیها مینی گیم نیستند و در واقع بازیهایی هستند که قابل بازیاند یا چیزهایی هستند که دربارهشان صحبت شده و شما میتوانید به آنها نگاه کنید. قوانینی که من برای نوشتن این مقاله دنبال کردم را در ادامه میتوانید مطالعه کنید:
- یک فرنچایز میتواند هر تعداد بازی در این لیست داشته باشد زیرا من بازی درونی را بررسی میکنم نه عنوان بازی. به عنوان مثال Gold Saucer در فاینال فانتزی ۷
- بازی میتواند بدون نیاز به بازی اصلی روی پای خودش بایستد چه مینی گیم باشد چه نباشد
- بازی میتواند به بازی دیگری بازسازی شود اگر قبلاً منتشر شده باشد
- کلکسیون بازیها در این لیست مدنظر نخواهند بود (مثل کلکسیون مگامن)
- ۱۰- Fantasy Zone Level در بازی Bayonetta
- ۹- Pitfall در بازی Marvel: Ultimate Alliance
- ۸- The Mercenaries در بازی Resident Evil 3: Nemesis
- ۷- Fairy Village در بازی Breath of Fire III
- ۶- Chocobo Racing در بازی Final Fantasy VII
- ۵- Mini-game Coaster در بازی Mario Party 2
- ۴- Triple Triad در بازی Final Fantasy VIII
- ۳- Blitzball در بازی Final Fantasy X
- ۲- Xenocard در بازی Xenosaga Episode I: DerWille zur Macht
- ۱- Blue Sphere در بازی Sonic & Knuckles
۱۰- Fantasy Zone Level در بازی Bayonetta
استودیو سازنده: PlatinumGames / ناشر: Sega
سال انتشار: ۲۰۰۹
پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰، وی یو (Wii U)، کامپیوتر، نینتندو سوییچ، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان
هرکسی که هر یک از این بازیها را انجام داده باشد میداند چقدر این بخش از بازی از سایر بخشها متفاوت است. بایونتا خودش یکی از بازیهای اکشن افراطی تاریخ بازیهای ویدئویی است و از طرف دیگر Fantasy Zone یکی از عجیبترین بازیهای ریل شوتری است که میتوان شاهد آن بود. دلیل قرارگرفتن این بازی در لیست در تضاد کاملبودن آن با بازی اصلی است؛ یک تغییر مناسب از سیستم مبارزه هکاند اسلش بازی به سبک شوتم آپ. این مرحله یادآور Star Fox اما با سرعت بیشتر است. درست مثل Fantasy Zone اورجینال دشمنان دائماً به شما حملهور میشوند. تنها نکته منفی این است که آن مرحله بسیار تاریکتر بود اما وقتی شما بایونتا را سوار بر موشک که مستقیم بهسوی قلعهٔ بالدر میرود همهٔ نکات منفی بازی را فراموش میکنید.
۹- Pitfall در بازی Marvel: Ultimate Alliance
استودیو سازنده: Raven Software / ناشر: Activision
سال انتشار: ۲۰۰۶
پلتفرمها: کامپیوتر، ایکسباکس، پلیاستیشن ۲، ایکسباکس ۳۶۰، گیم بوی ادونس، پلیاستیشن پورتابل، نینتندو وی، پلیاستیشن ۳، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان
شما احتمالاً این بازی را بر روی آتاری ۲۶۰۰ بازی کرده اید یا حداقل اسمش را شنیده اید. با اینکه Marvel: Ultimate Alliance به خودی خود بازی خوبی است من همیشه اشاره به دیگر بازیها برایم جالب بوده است ولی قرار دادن این اشارات در یک بازی کلاسیک حرکتی فوقالعاده بود. این رویداد در میانهٔ Murderworld رخ میدهد. جانی آرکید وقتی دارد گروه را تهدید میکند نیز به آن اشاره میکند. با رفتن به آرکید این بازی که قابل انجام است را مشاهده خواهید کرد.
شما بازی را درست همانطور که پیت فال بر روی آتاری ۲۶۰۰ بود بازی میکنید که در همان زمان نیز بازی خوبی بود. پیت فال یک بازی سکوبازی بود که شبیه سری دانکی کانگ بود و شما در آن باید از روی تلههای مختلف پرش میکردید، روی طناب تاب میخوردید تا از اشیای مختلف عبور کنید و در تعداد قابل توجهی صفحه بالا و پایین میرفتید. هرکسی که حتی یک بازی ماریو در طول عمرش انجام داده باشد از تجربهٔ این بازی لذت میبرد. اکتیویژن که سازنده هر دو بازی است بازی را طوری طراحی کرده که آواتار هر شخصیتی که در بازی اصلی کنترل آن را برعهده دارید در بازی پیت فال مورد استفاده قرار بگیرد. ترکیبی شگفت انگیز از قدیم و جدید.
۸- The Mercenaries در بازی Resident Evil 3: Nemesis
استودیو سازنده: Capcom / ناشر: Capcom
سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرمها: پلیاستیشن ۱، کامپیوتر، دریمکست، گیمکیوب
فرنچایزی قدیمی و محبوب مانند رزیدنت اویل را انتخاب کنید و ساختار آن را بهگونهای تغییر دهید که دیگر وحشت و بقا نباشد بلکه کاملاً یک بازی اکشن شوتم آپ باشد. دیگر خبری از جامپ اسکیرهای گذشته نیست و ما اکنون فقط سعی میکنیم از هر موج حمله جان سالم به در ببریم و بیشترین تعداد دشمنان ممکن را از پای در بیاوریم. بخش آغازین این بازی شما را در کنترل یکی از مبارز استخدام شده توسط آمبرلا که در بازی با آنها دیدار میکنید قرار میدهد. هر یک از این مبارزان سلاحهای خودشان را دارند که بازی را ساده یا دشوار میکند و هدف شما این است که بدون کشتهشدن به آخر بازی برسید.
در طول راه شما میتوانید دیگر بازماندگان را نجات دهید تا زمان باقیمانده را افزایش داده و در کنار آن آیتمهای بیشتری برای استفاده به دست بیاورید. هر دشمنی که با آن روبهرو میشوید مدت زمانی که در اختیار دارید را افزایش میدهد و به شما ارزی میدهد که با آن میتوانید سلاحهای جدیدی را در بازی اصلی باز کنید مانند موشکانداز با گلولههای بینهایت. این حالت پس از اتمام بازی اصلی در دسترس قرار میگیرد و کاملاً ارزش انجامدادن را دارد.
۷- Fairy Village در بازی Breath of Fire III
استودیو سازنده: Capcom / ناشر: Capcom
سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرمها: پلیاستیشن، پلیاستیشن پورتابل، پلیاستیشن نتورک
اگر به دنبال بازیهای جانبی هستید ژانر بازیهای نقشآفرینی بهترین گزینه برای شماست و میبینید که در این لیست چند بار به آنها اشاره میشود. بله مینی گیمهای زیادی در بازیهای نقشآفرینی وجود دارند اما همهشان بهاندازه این مورد ارزشمند نیستند. Fairy Village یک بازی ساده استراتژی است که در نهایت به شما کمک زیادی میکند. شما باید به پریها نقشی برای اجرا بدهید چه این نقش جمعآوری غذا باشد چه ساخت اتاقهای بیشتر در روستا چه مغازه داری. بهترین چیز درباره این مغازهها این است که آنها تعدادی از بهترین و کاربردیترین آیتمها در بازی را دارند، بهترین سلاحهایی که میتوانید درجا به دست بیاورد. همین مسئله بهتنهایی ارزش وقتگذاشتن بر روی این بازی را دارد اما نگران نباشد از این بهتر هم میشود.
یک کازینو وجود دارد که میتوانید در آن بازی کنید و یک پری در اختیارتان است که میتواند آیتمهایی که نمیخواهید خریداری کنید را کپی کند. تمرکز اصلی بازی بر روی این است که هر پری چطور مهارت به خصوصی را انجام میدهد. وظیفهٔ شماست که شکارچیان خوبی را برای گردآوری غذا راهی کنید و مغازهداران خوبی را در مغازههایتان قرار دهید. نحوه اداره این مکان میتواند در بازی اصلی به شما کمک شایانی کند.
۶- Chocobo Racing در بازی Final Fantasy VII
استودیو سازنده: Square / ناشر: Square
سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرمها: پلیاستیشن
Gold Saucer همانطور که قبلاً به آن اشاره کردم چیزهایی زیادی در خود دارد که میتوان بهصورت جدا آنها را در این لیست قرار داد. از نظر منطقی من باید آرنا را کنار بگذارم زیرا این بازی فقط تعداد زیاد و طولانی از نبردهاست حتی اگر جوایز آن عالی باشند. از طرف دیگر مسابقه چوکوبوسواری یکی دیگر از بخشهای بازی است که تجربه بازی را راحتتر میکند.
- چرا کلیسای فاینال فانتزی ۷ ریمیک فراموشنشدنی است؟ (و نحوهی بررسی آن)
من این دو مورد را با هم در یک جایگاه قرار میدهم چراکه شما باید چوکوبوهایی که در لوکیشنهای مختلف بازی وجود دارند را پیدا کنید و به اینجا بیاورد. نیمی از بازی صرف پرورش آنها و تبدیلشان به چوکوبوی طلایی میشود. برای انجام این کار شما باید آجیل از هیولاها به دست بیاورید و آن را به چوکوبوها بدهید اما این فقط نیمی از کار است. چوکوبوهایی که میتوانند در بومهای مختلف حرکت کنند معمولاً شانس بهتری در زاده شدن دارند اگر رتبهٔ بالاتری در مسابقات چوکوبو به دست بیاورند. به این معنی که هرچه در مسابقات بهتر عمل کنید شانس بهتری در بهدستآوردن چوکوبوی طلایی خواهید داشت. البته من نحوهٔ کارکرد این بازی را خیلی خلاصه کردم و بهدستآوردن چوکوبوی درست با آجیلها و هیولاهای درست کمی کار میبرد ولی احضار Knights of the Round ارزشش را دارد.
۵- Mini-game Coaster در بازی Mario Party 2
استودیو سازنده: Hudson Soft / ناشر: Nintendo
سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرمها: نینتندو ۶۴
ماریو پارتی ۲ به احتمال زیاد یکی از بهترین بازیهای گروهی تاریخ است. این بازی مشکلاتی که در عنوان نخست وجود داشت را رفع کرد، مینی گیمهای بهتر را حفظ کرد و مینی گیمهایی که خوب نبودند را حذف کرد و آنها را با بازیهای جدید بهتر جایگزین کرد و البته نباید فراموش کنیم که نقشههای جدید فوقالعاده ای نیز به بازی اضافه کرد. اگر شما بخواهید فقط مینی گیمها را بازی کنید میتوانید از طریق Mini-game Coaster این کار را انجام دهید.
در این حالت شما در برابر تمامی بازیهایی که در ماریو پارتی ۲ وجود دارند قرار خواهید گرفت. هیچ ستاره ای برای گردآوری وجود ندارد هیچ آیتمی در طول حرکت در صفحهٔ بازی وجود ندارد. شما فقط باید با همه بازیها مقابله کنید. شما مینی گیمهای ۴ نفره، مینی گیمهای دو نفر در برابر دو نفر و حتی یک نفر در برابر سه نفر را بازی میکنید تا همه چیز را در بازی باز کنید. این حالت آسان نیست. شما سه جان در آغاز خواهید (۱۰۰ سکه به شما یک جان اضافه میدهد) و اگر ببازید یک جان از دست میدهید.
هدف این است که بازی را بدون اینکه تمام جانهایتان را از دست بدهید به پایان برسانید. شما بازیهایی مانند Bombs Away و Shy Guy Says تا بتوانید خودتان را به Bowser’s Big Blast و Shock, Drop or Roll برسانید. در انتها مبارزهٔ تانکها بین شما و سه دشمن رخ میدهد. برخلاف نبرد تانکهای معمولی، شما باید هر سه تانک را شکست دهید و دعا کنید آسیب جدی به تانکتان وارد نشود.
۴- Triple Triad در بازی Final Fantasy VIII
استودیو سازنده: Square / ناشر: Square
سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرمها: پلیاستیشن، کامپیوتر، نینتندو سوییچ، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، اندروید، iOS
در نقد بازی فاینال فانتزی ۸ گفته بودم که این بازی یکی از بهترین وقت تلف کن ترین ها در یک بازی ویدئویی است و همین بازی ساده اما سرگرمکننده نشان میدهد چرا اکثر بازیها در این لیست از بازیهای فاینال فانتزی نشئت گرفته اند. من دوست داشتم این بازی نسخه ورق بازی واقعی داشت اما نسخه موجود در فاینال فانتزی ۱۴ برایم کافی است. ایده بازی ساده است. در یک جعبهٔ ۳ در ۳ که در هر سمت آن (بالا، پایین، چپ، راست بدون هیچ اریبی) یک شماره بر روی ورق دارد. شماره ورق نشان دهنده قدرت آن در آن سمت جعبه است. رتبهٔ A قدرتمندترین ورق موجود و رتبهٔ ۱ ضعیفترین است. شما باید تعداد ورقهای بیشتر از حریفتان را شکست دهید. این بهتنهایی خودش بازی سرگرمکننده ای خواهد بود اما قوانین بسیاری وجود دارند که وضعیت بازی را تغییر میدهند. به عنوان مثال اگر شما شماره مشابه در هر طرفین داشته باشید مثلاً یک ۷ در بالا و یک ۷ در پایین با یک ۵ در سمت چپ و یک ۵ در سمت راست شما هر دو ورقی را به مصافشان میرفتید میچرخانید. پس داشتن قدرتمندترین ورقها بهتنهایی همیشه به معنای پیروزی نیست. داشتن استراتژی برای به موفقیت رسیدن لازم است.
۳- Blitzball در بازی Final Fantasy X
استودیو سازنده: Square / ناشر: Square
سال انتشار: ۲۰۰۱
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲
این ایده چطور است: فوتبال را در نظر بگیرید، آن را در زیر آب انجام دهید و شخصیت اصلیتان را به ابرستارهٔ این ورزش تبدیل کنید. من نمیدانم چطور ممکن است اما در فاینال فانتزی این ایده نتیجه داد. در حقیقت به نظر من این بازی بهتر از فوتبال طراحی شده است. شما کنترل Besaid Aurochs را در اختیار میگیرد که تا پیش از سررسیدن تیدوس هرگز یک بازی را نبردهاند. با پیوستن تیدوس همه چیز تغییر میکند زیرا شما میتوانید با جذب بازیکنان برای تیمتان وضعیت آن را بهبود ببخشید. وقتی بازی را انجام میدهید متأسفانه بهندرت میتوانید خط دفاع را کنترل کنید اما میتوانید خط حمله را در صورت بهدستآوردن توپ کنترل کنید.
کنترلکردن بازیکن در این بازی اهمیت زیادی ندارد زیرا هر بار که با تیم دیگر درگیر میشوید میتوانید حرکات مختلفی انجام دهید تا status effects بر روی تیم حریف اعمال کنید مثل گرفتن HP یا خواب کردن مدافعان برای مدتی کوتاه. البته تیدوس را نمیتوانید از تیم حذف کنید اما باقی بازیکنان در صورت بهپایانرسیدن قراردادشان قابلتعویض هستند.
۲- Xenocard در بازی Xenosaga Episode I: DerWille zur Macht
استودیو سازنده: Monolith Soft / ناشر: Namco
سال انتشار: ۲۰۰۲
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲
خلق یک بازی جمعآوری کارت (CCG) خیلی دشوار است. بازی باید قوانین زیادی داشته باشد، وریانت های مختلف درون بازی با این قوانین همخوانی داشته باشند و باید از دیگر بازیهای مشابه متمایز باشد. با اینکه نامکو گزینههای زیادی برای ساخت این نوع بازی داشته است آنها فقط یکبار این کار را انجام دادند و این بازی بهاندازه بازی اصلی سرگرمکننده از آب در آمد: زنوکارد
- داستان زنوگیرز به لطف خالق جاهطلب آن به زندگی ادامه میدهد
بازی ترکیبی از Pokemon CCG و Yu-Gi-Oh! است بهگونهای که هر کارت آمار خودش را دارد و گزینه حمله و عقبنشینی تا از نابودشدن آنها جلوگیری شود ولی برخلاف دو بازی مذکور شما میتوانید کارتها در یک صفحهٔ ۲ در ۲ استفاده کنید که از مورد حمله مستقیم قرارگرفتن ورقهایتان جلوگیری میکند. هدف این است که با آسیب رساندن مستقیم به دست حریف آن را به صفر ورق برسانید. انجام این کار نیازمند رسیدن به جبهه دیگر بازی و ضربهزدن به ورقهاست. شما نمیتوانید در صورت خالی بودن زمین به طور اتوماتیک به ورقها آسیب بزنید. کارتهای به خصوصی فقط میتوانند به خط مقدم آسیب بزنند درحالیکه کارتهای دیگر میتوانند بهصورت دوربرد آسیب وارد کنند.
۱- Blue Sphere در بازی Sonic & Knuckles
استودیو سازنده: Sega / ناشر: Sega
سال انتشار: ۱۹۹۴
پلتفرمها: سگا جنسیس، کامپیوتر
Blue Sphere در اصل مراحل خاص Sonic 3 و Sonic & Knuckles است اما این بازی نهتنها در جایگاه اول قرار دارد زیرا یک بازی درون بازی دیگر است بلکه شما میتوانید مدعی شوید که یکی از بهترین ایستراگ ها در تاریخ بازیهای ویدئویی است. با اینکه این دو مورد بهتنهایی جایگاه نخست بازی را مستحکم میکند اما فقط این دو مورد نیستند که عامل فوقالعاده بودن بازی میشوند. شما باید کارتریج اورجینال Sonic the Hedgehog را درون Sonic & Knuckles قرار میدادید و دکمههای A,B,C را نگه داشته و سپس دکمه شروع را میزدید. تا اینجا کار ساده است. حال شما بازی را برای مدتی انجام میدهید.
درست است که شما میتوانید کارتریج هر بازی دیگری را در Sonic and Knuckles قرار دهید و استیج کاملاً متفاوتی را بازی کنید. به این معنی که شما میتوانید این بازی را هر چند بار که دلتان میخواست بازی کنید اما این فقط یک بخش داستان است. وقتی که شما سونیک ۱ را در کارتریج Sonic & Knuckles قرار دهید با ۱۳۴۲۱۷۷۲۸ مرحله روبهرو خواهید شد. این بازی تنها بازی در لیست است که نمیتوان آن را تمام کرد حتی اگر ده مرحله به جلو بپرید. بله شما میتوانید پسورد برای آخرین مرحلهای که انجام دادید داشته باشید اما باید روزها وقت بگذارید تا وقت به مراحل هزاری بازی برسید چه برسد به مراحل بالاتر. این بازی شما را تا آخر عمرتان مشغول نگه خواهد داشت.
منبع: Gamefaqs
مشاهده همه