عطر نیش عطری منحصر به فرد با دسترسی محدود است. این نوع عطر در مقادیر کم تولید میشود اما میزان محبوبیت و تمایل به آن رو به افزایش است. مقاومت در برابر یک رایحه خاص و ماندگار کار آسانی نیست. طی سالهای اخیر، افزایش محبوبیت عطرهای نیش منجر به ظهور برندهای مختلف در این حوزه شده است. اگر عطرباز هستید، احتمالاً چند نمونه از عطرهای نیش را تجربه کرده باشید. با این حال، اگر تازه با این اصطلاح آشنا شدهاید، چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد. در این مقاله، قصد داریم همه چیز در مورد عطرهای نیش را بررسی کنیم و با بهترین برندهای تولید کننده عطرهای نیش بیشتر آشنا شویم.
عطر نیش چیست؟
اصطلاح «نیش» (Niche Fragrance) در صنعت عطر برای توصیف یک عطر متمایز، عموماً گران قیمت و بدون تبلیغات انبوه استفاده میشود. اگرچه ممکن است چند نمونه از عطرهای نیش در فروشگاههای مختلف عطر به فروش برسد، اما به طور کلی دسترسی به این عطرها به سادگی برندهای معروف نیست. عطرهای نیش با نام عطرهای بوتیک، آرتیزان یا رایحههای مستقل هم شناخته میشوند.
تاریخچهی ظهور عطرهای نیش
در اواخر دهه ۹۰ میلادی، بازار عطرهای دیزاینر (Designer) یا همان عطرهای ساخته شده توسط طراحان خانههای مد، تا حدودی اشباع شد. برندهای بزرگ و شناخته شده در تلاش برای راضی نگه داشتن اغلب مردم، شروع به محدود کردن ریسک در کار خود کرده بودند. صنعت جهانی عطر شروع به استفاده از قدرت تبلیغات و نفوذ افراد مشهور برای تأیید محصولات خود و جذب بازار هدف کرد. برندها به تمرکز کمتر روی عطر و توجه بیشتر بر جنبههای داستان سرایی کمپینهای تبلیغاتی روی آوردند. خیلی زود عدم خلاقیت و اصالت باعث شد اکثر عطرها روایح یکسانی داشته باشند.
کم کم بسیاری از مصرفکنندگان علاقه خود را به انواع مختلف عطرهای پرفروش که در فروشگاههای بزرگ سراسر جهان یافت میشد از دست دادند. آنها شروع به جستجوی عطرهای منحصر به فرد و اصیل کردند تا بتوانند به شکل خاصتری شخصیت خود را نشان دهند. با افزایش تمایل مصرفکنندگان برای خلاقیت و تنوع، راه برای عطرهای نوآورانه در صنعت عطرسازی هموار شد.
- راهنمای انتخاب بهترین عطرهای زنانه برای زمستان
تفاوتهای عطر نیش در مقایسه با عطرهای دیزاینر
یک عطر دیزاینر دارای نام تجاری معروف با سابقه طولانی است. این عطرها به راحتی قابل تشخیص هستند و به طور گسترده در بین مردم استفاده میشوند. عطرهای دیزاینر به گونهای عامه پسند ساخته شدهاند و معمولاً تحت کمپانیهایی مانند کوتی (Coty)، ال ام وی اچ (LVMH) و استی لادر (Estee Lauder) در مقیاس بزرگ به فروش میرسند. پیدا کردن آنها در هر بازار و فروشگاهی آسان است و میتوان آنها را با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کرد. از آنجا که همه جا در دسترس هستند، توسط اکثریت استفاده و دائماً در رسانهها تبلیغ میشوند، تقریباً حس خاص بودن القا نمیکنند.
این در حالی است که عطرهای نیش روایح کمیاب و خاصی دارند تا تجربهای چندحسی را ارائه دهند. آنها بیشتر شبیه یک اثر هنری هستند که با دقت و ظرافت ساخته شده است تا عطرهایی عمیقا منحصر به فرد و به یاد ماندنی ایجاد کنند. در صنعت عطرهای نیش، لازم نیست روایح برای میلیونها نفر جذاب باشد. این احتمال هم وجود دارد که شما هرگز در مورد یک برند معروف عطر نیش، چیزی نشنیده باشید. روایح فریبنده عطرهای نیش به خودی خود کار یک کمپین تبلیغاتی را انجام میدهند.
عطرهای نیش به طور مستقل ساخته میشوند و متعلق به یک برند بزرگ نیستند. خصوصی بودن مالکیت آنها باعث میشود تولید کننده ریسکهایی را بپذیرد که شرکتهای بزرگتر نمیتوانند. برخلاف خانههای مد، خانههای عطر نیش مشاغلی هستند که به جای تولید انواع محصولات، غالبا فقط بر ساخت عطر تمرکز دارند. همچنین اغلب در طراحی شیشه عطر و نحوهی بستهبندی صرفهجویی میکنند. هم برای سازندهی یک عطر نیش و هم برای دوستدار آن، نام برند یا طراحی شیشه مهم نیست، بلکه خاص بودن عطرها و احساساتی که میتوانند برانگیزند اهمیت دارد.
چه چیزی عطر نیش را متمایز میکند؟
صنعت عطرسازی به سمت خلاقیت، اصالت و ابراز وجود تمایل دارد. به همین دلیل عطرسازان خلق عطر را به عنوان یک هنر میبینند. آنها به دقت وسواسگونهی خود در انتخاب مواد تشکیلدهنده افتخار میکنند و به ساخت عطرهای گرانبها با نتهای متمایز و پیچیده که تأثیری خاص باقی میگذارند، اهمیت میدهند. عطرهای نیش، غنی، پیچیده و چند لایه هستند و هر کدام داستان خود را که اغلب از یک مکان، زمان یا احساسی خاص الهام گرفته شده، از طریق روایح بیان میکنند. آنها حس رمز و راز، پیچیدگی و تجمل را برمی انگیزند.
در صنعت عطرهای نیش، هر یک از عطرسازان حرفهای و آموزش دیده، سبک خاص خود را دارد. هر عطر بر اساس اصول سختگیرانه تولید میشود. روایح عمدتاً از مواد طبیعی برگرفته شدهاند و از استانداردهای کیفی بسیار بالایی برخوردارند. بنابراین بر خلاف عطرهای تولید انبوه، در عطر نیش رایحهای بسیار منحصر به فرد و شخصی دریافت میکنید که در هیچ جای دیگری نمیتوان آن را پیدا کرد و این ویژگی بسیار متمایزکننده است.
- رایحهی عطر مورد علاقهی شما دربارهی شخصیتتان چه میگوید؟
معروفترین برندهای نیش
در بین شرکتهای مختلف سازندهی عطرهای نیش، چند برند از شهرت بالاتری برخوردار است:
آمواژ (Amouage)
آمواژ یک خانهی عطر لوکس عمانی است که به خاطر خلق برخی از ظریفترین عطرها در جهان مشهور است. این برند، هنر عطرسازی عربی را بازتعریف کرد و نتهای پیچیده عطرهایش تلفیقی بینظیر از شرق و غرب هستند. آمواژ به خاطر عطرهای نوآورانه و گنجاندن هنر واقعی در همه آثارش، شهرت و محبوبیتی جهانی دارد.
کرید (Creed)
کرید یک خانهی عطر اصیل و لوکس است که تمرکز خود را به خلق بهترین عطرهای نیش مردانه و زنانه اختصاص داده است. روایح تمام عطرهای کرید از بهترین مواد عطری که جهان ارائه میدهد ساخته شده است. خانه کرید که توسط جیمز هنری کرید تأسیس شد، سفر خود را به عنوان یک خیاط حرفهای مستقر در لندن آغاز کرد و اکنون میراث خیاطی او به یکی از خانههای عطر برجسته در جهان تبدیل شده است.
مزون فرانسیس کرکجیان (Maison Francis Kurkdjian)
خانهی عطر فرانسیس کرکجیان یکی از معروفترین برندهای عطر نیش در دنیاست. این برند از رویارویی فرانسیس کرکجیان، عطرساز مشهور با دهها خلاقیت موفق و مارک چایا، بنیانگذار این خانه عطر، متولد شد. آنها با هم آرزوی خود را برای یک چشم انداز احساسی، سخاوتمندانه و چندوجهی از بیان آزاد بویایی برآورده کردند و نماد جدیدی از دانش و سبک زندگی فرانسوی را ایجاد کردند.
عطرهای نیش فرانسیس کرکجیان جنبههای بیشماری از احساسات را در خود گنجاندهاند. آنها اگرچه بهگونهای ساخته میشوند که برای استفاده مشترک آقایان و بانوان باشد، اما برخی از عطرهای مزون فرانسیس کرکجیان مانند باکارات رژ (Baccarat rouge) به عنوان بهترین عطر نیش زنانه شناخته میشود.
زرجف (Xerjoff)
برند بسیار مجلل ایتالیایی زرجف، با هدف ترکیب لوکسترین مواد برای تکمیل مرفهترین سبک زندگی جهانی راهاندازی شد. هر بطری عطر زرجف مانند جواهری است که باید مورد توجه قرار گیرد. عطرهای زرجف درون ظروف شیشهای هنری و خیرهکننده و در بستهبندی لوکس که حاوی مواد کمیاب و تصفیه شده است، ارائه میشوند.
نیشان (Nishane)
نیشان اولین و تنها برند عطری مستقر در استانبول است که در سطح جهانی با دیدگاهی استثنایی در مورد عطرسازی هنری شناخته میشود. این را میتوان به راحتی با منحصر به فرد بودن روایح نیش این برند تشخیص داد. نیشان عطرهایی منحصر به فرد و پیچیده را با نهایت دقت طراحی میکند و ظرافت هنر عطر را با تلفیق سنت و مدرنیته به نمایش میگذارد.
سایر برندهای سازنده عطر نیش
در دنیا بیش از ۵ برند تولیدکننده عطرهای نیش وجود دارد؛ ناسوماتو (Nasomatto)، جومالون (Jo Malone)، سرژ لونتز (Serge Lutens)، د مارلی (De Marly)، فردریک مال (Frederic Malle)، بایردو (Byredo) و لو لابو (Le Labo) دیگر برندهای مطرح دنیای عطرهای نیش هستند و هر کدام داستان و تاریخچهی شگفتانگیزی دارند که نمیتوان در یک مقاله جای داد.
سخن پایانی
خرید عطر نیش فرصتی برای داشتن عطری خاص و تجربه بویایی غنیتری است. محصولی که با اشتیاق ساخته شود، ماندگاری بیشتری خواهد داشت و به دلایلی کافی توجهات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. عطرهای نیش مهیج و خلاقانه هستند و با عشق و تخصص خلق شدهاند تا تجربه حسی عمیق و لذت بخشی را ارائه دهند.
همانطور که به آینده نگاه میکنیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که افراد بیشتری به دلیل ترجیح کیفیت بالاتر، دسترسی محدود و تجربه حسی برتر، عطرهای نیش را به جای عطرهای برندهای معروف انتخاب کنند. اگر میخواهید یک مصرفکنندهی آگاه باشید، همیشه در مورد برندی که میخواهید از آن خرید کنید، تحقیق کنید تا مطمئن شوید که ارزشهای آنها با ارزشهای شما مطابقت دارد.
- آیا باید در طول شبانهروز از عطرهای متفاوتی استفاده کنیم؟
منابع: scentgrail, pairfum