بحث اخراج کارمندان و تعدیل نیرو حدود چند ماه است که در دنیای گیمینگ جاری شده است. مشکلات اقتصادی و عدم استقبال گیمرها از برخی بازیها باعث شده تا ما شاهد تضعیف شرکتهای مختلف بشویم و در نتیجه افراد زیادی از این شرکتها خارج شوند. حال این موضوع به شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) نیز راه پیدا کرده و این شرکت نیز قصد دارد ۵ درصد از کارمندان خود را اخراج کند.
در سال ۲۰۲۳ این شرکت اعلام کرد که حدود ۱۳۴۰۰ نفر کارمند داشته است. در نتیجه ۵ درصد این افراد معادل ۶۷۰ نفر است که باعث میشود سهم زیادی از کارمندان شرکت الکترونیک آرتز از این شرکت جدا شوند. طبق چیزی که اعلام شده شرکت الکترونیک آرتز قرار است از ساخت عناوینی که برای آنها موفقیتی در آینده نمیبیند فاصله بگیرد. به همین دلیل روند این شرکت کمی تغییر کرده است.
طبق چیزی که رسانههای مختلف اعلام کردهاند چند بازی از مجموعههای مختلف الکترونیک آرتز منحل شده و کارمندان آن نیز به قسمتهای دیگر این شرکت منتقل شدهاند. نکته اینجاست که هنوز دو بازی بلک پنتر (Black Panther) و مرد آهنی (Iron Man) در حال ساخت هستند و در این دو پروژه تغییری ایجاد نشده است.
در سال ۲۰۲۲ شرکت الکترونیک آرتز و ریسپاون (Respawn) اعلام کردند که در حال ساخت دو بازی مختلف از دنیای جنگ ستارگان هستند. یکی از این عناوین در سبک استراتژی بوده و مورد دیگر در سبک اول شخص است. حال اینطور که به نظر میرسد یکی از بازیهای منحل شده همین عنوان اول شخص جنگ ستارگان بوده و کارمندان آن به بخشهای دیگر انتقال پیدا کردهاند.
این جنبش و تغییرات در شرکت الکترونیک آرتز باعث شده تا این شرکت تمرکز بیشتری روی پروژههای ارزشمند خود داشته باشد. در اصل این شرکت قصد دارد تا بازیهای ورزشی خود را بیشتر گسترش داده و تمرکز زیادی روی عناوین آنلاین داشته باشد. همینطور اینکه الکترونیک آرتز بیشتر به نظر کاربران توجه خواهد کرد تا طرفداران خود را راضی نگه دارد.
تغییرات شرکت الکترونیک آرتز
رئیس شرکت الکترونیک آرتز به نام اندرو ویلسون (Andrew Wilson) در یک نامه اعلام کرده که تمام تلاش خود را کرده تا کمترین آسیب را به تیم شرکت وارد کند. با این حال برخی افراد از این تغییرات در شرکت الکترونیک آرتز آسیب دیده و همین موضوع باعث شده که یک تعدیل نیروی گسترده در شرکت الکترونیک آرتز ایجاد شود.
در نامه ویلسون ذکر شده که برنامههای شرکت الکترونیک آرتز به طور کامل تغییر کرده است. در اصل برای پیشرفت این شرکت نیاز دارد تا به نظر کاربران توجه کند و در حال حاضر دنیای گیمینگ بیشتر به سمت عناوین سرویس آنلاین و جهان باز است. در نتیجه این شرکت نیز تصمیم گرفته تا کمتر به بازیهایی که مورد استقبال نیستند توجه کند و بیشتر به سمت ساخت عناوینی حرکت کند که بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.
تغییر در شرکت ریسپاون
زمانی که شرکت الکترونیک آرتز به وضعیت شرکت ریسپاون توجه کرده متوجه شده که اکثر عناوینی که مورد استقبال قرار میگیرند عناوین جدای (Jedi) و بازیهای خود شرکت ریسپاون است. در نتیجه الکترونیک آرتز تصمیم گرفته تا ساخت بازی اول شخص جنگ ستارگان را منحل کرده تا تمرکز شرکت بیشتر روی بازیهای حال حاضر و پروژههای دیگر باشد. نکته اینجاست که منحل کردن یک پروژه آسیب زیادی به یک شرکت میزند. بسیاری از افراد ناامید شده و حتی انرژی بسیاری از آنها نیز از دست میرود.
با این حال اینطور که به نظر میرسد تمرکز شرکت الکترونیک آرتز روی این بازی نیست. نکته اینجاست که دو عنوان اول شخص جنگ ستارگان قبلی سری بتل فرانت (Battlefront) بودند که به دلیل سیاستهای اشتباه الکترونیک آرتز از بین رفتند. مگرنه شرکت سازنده این دو بازی یعنی دایس (Dice) عملکرد خوبی در زمینه طراحی اینن عناوین داشت.
تغییرات استودیوی بتلفیلد
مجموعه بتلفیلد برای شرکت الکترونیک آرتز اهمیت بسیار زیادی دارد. مخصوصاً اینکه عناوین این شرکت قالباً با استقباال بسیار خوبی مواجه شده و تنها مورد آخر بود که اصلاً عملکرد جالبی نداشت. حال با توجه به اینکه مدیران این بخش تغییر کرده و وینس زمپلا (Vince Zampella) و بایرون بید (Byron Beede) اداره این بخش را در دست گرفتهاند، بتلفیلد قرار است دوباره به دوران اوج خود بازگردد.
نکته جالب اینجاست که الکترونیک آرتز تمام تمرکز خود را روی این بخش گذاشته و تصمیم گرفته بزرگترین تیم تاریخ بتلفیلد را بسازد. پس از اینکه مدیر قبلی بتلفیلد از این پروژه جدا شد، شرکت الکترونیک آرتز به سرعت آن را با مدیر بخش کرایتریون (Criterion) جایگزین رده تا بخش تک نفره بتلفیلد نیز نسبت به قبل بهبود داشته باشد. نکته جالب اینجاست که سه بخش دایس، ریپل و کرایتریون با یکدیگر برای ساخت بازی بعدی بتلفیلد همکاری خواهند کرد.
تغییرات بخش موبایل
بخش موبایل بتلفیلد همواره اهمیت بسیار زیادی دارد. به دلیل اینکه موبایل همچنان پرمخاطبترین پلتفرم گیمینگ بوده و فرصت زیادی برای رشد در آن وجود دارد. حال با این تغییرات جدید در الکترونیک آرتز تیم سازنده به شدت روی این بخش متمرکز بوده و اولویتهای مشخصتری دارد. در ۶ ماه گذشته الکترونیک آرتز بخش HD و موبایل را با یکدیگر ادغام کرده تا کیفیت عناوین موبایل الکترونیک آرتز بیشتر بشود.
در ادامه این شرکت قصد دارد تا یک رزومه قدرتمند برای خود در دنیای گیمینگ روی موبایل طراحی کند. در نتیجه بسیاری از عناوین قبلی این شرکت مثل F1 موبایل و ارباب حلقهها (Lord of the Rings) قرار است متوقف شده و تنها به شکل رزومه در تاریخچه شرکت الکترونیک آرتز باقی بمانند.
تغییرات دیگری نیز در این شرکت ایجاد شده که باعث میشود الکترونیک آرتز از همیشه متمرکزتر باشد. در این چند سال اخیر این غول دنیای گیمینگ اصلاً عملکرد خوبی نداشت و به ندرت بازیهای با کیفیت عرضه میکرد. همین موضوع باعث عدم استقبال کاربران و مشکلات داخلی در شرکت شد. در نتیجه الکترونیک آرتز نیز تصمیم به تغییر کامل گرفته و این موضوع یک نکته مثبت است.
البته مشکل اینجاست که به بهانه تغییر دیدگاه و موارد دیگر چندین شرکت گیمینگ در حال اخراج کارمندان خود هستند. این تعدیل نیرو باعث شده که این شرکتهای بزرگ ضعیف شده و البته فرصت برای شرکتهای مستقل ایجاد شود. امکان دارد که در آینده و به زودی ما شاهد قوی شدن شرکتهای مستقل باشیم که از نیروهای قدیمی و با تجربهی شرکتهای بزرگ مثل الکترونیک آرتز و مایکروسافت یا حتی سونی استفاده میکنند.
منبع: Gematsu