هر کسی در زندگی خود حداقل یک بار به این فکر کرده است که داشتن قدرت خواندن ذهن افراد چگونه است. اما آیا واقعا ارزشش را دارد؟ انسانها موجوداتی هستند با مرزی باریک بین غرایز و عقل که آنها را از سایر گونهها جدا میکند. هر یک از ما میتوانیم قدرت خواندن ذهن را در ترکیبهای مختلفی از این دو قرار دهیم که منجر به افکار درونی و گاهی تاریک میشود که ترجیح میدهیم آنها را دور از بقیهی جامعه و در درون خود پنهان کنیم. سایکو مانتیس (Psycho Mantis) تاثیری که این توانایی میتواند بر ذهن داشته باشد را میدانست.
پیشینه
هر ذهنی که به درون آن نگاه میکردم، روی یک چیز متمرکز بود. آن اشتیاق خودخواهانه و نیاسانی برای انتقال بذر (تولید مثل)… این برای بیمار کردن من کافی بود.
سایکو منیس، متال گیر سالید ۱
متال گیر سالید (Metal Gear Solid)، اثری از هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) و نمونهی بارزی از هنر است. اغلب اوقات، این مفهوم به دلیل قضاوت ما در مورد زیبایی یا زشتی، خوبی یا بدی، پسندیدن یا نپسندیدن اشتباه توضیح داده میشود، اما در واقع، هنر چیزی بین این دو حالت افراطی بوده و رسانهای است که بدون نیاز به استفاده از زبان استاندارد، در خدمت ایجاد احساس چیزی در مخاطب است. در هر صورت ما موجوداتی پیچیده با ذهنهای پیچیده و حواسی چند منظوره هستیم.
مواجهه با سایکو منتیس برای اولین بار باعث ترس شده و شما به عنوان بازیکن را در نقطهای آسیبپذیر قرار میدهد. جریان از این قرار است که ما در جزیرهی Shadow Moses در حالی که سالید اسنیک (Solid Snake) را کنترل میکنیم تا گروه تروریستی FOXHOUND را از شلیک موشک هستهای از متال گیر رکس جلوگیری کنیم. توصیف عمیقتر و طولانیتر از متال گیر رکس خالی از لطف نیست اما در این مقاله نمیگنجد.
گفتنی است که قبل از پیوستن به FOXHOUND و بدست آوردن نام رمز خود، سایکو منتیس با نام مستعار دیگر خود، Tretij Rebenok شناخته میشد. با این حال، او هرگز یک سرباز معمولی نبود، زیرا یکی از قویترین روانشناسهای جهان در نظر گرفته میشد. قدرتهای او برای اولین بار در سنین پایین ظاهر شد، در حالی که او با موفقیت افکار پدرش را خواند و متوجه شد که پدرش از او متنفر است، زیرا فکر میکرد که سایکو منتیس جوان دلیل مرگ همسرش هنگام زایمان بوده است.
مادرم هنگام زایمان مرد و او من را به خاطر آن تحقیر کرد. فکر میکردم پدرم من را میکشد. آن زمان بود که آیندهی من ناپدید شد. گذشتهام را هم از دست دادم وقتی به خودم آمدم، روستا در آتش سوخت…
منتیس مریض، ترسیده و در حالی که هنوز کنترلی بر قدرتهای خود نداشت و تحت تاثیر احساسات شدید بود، همه را شامل پدرش کشت. او که توسط دولت روسیه گرفته شد، به اجبار حرفهی نظامی خود را آغاز کرد که شامل کار در سازمانهایی مانند XOF ،KGB و CIA میشد. برای پیشینهی بیشتر که متال گیر سالید ۵ ارائه میشود، توصیه میشود که به این نشانی مراجعه کنید، با این حال اکنون بیایید در مورد آنچه که او را به یک باس عالی تبدیل کرده صحبت کنیم.
قدرتها
اولین چیزی که میتوانیم در مورد تواناییهای سایکو منتیس بگوییم این است که او نه تنها ترسناکترین عضو FOXHOUND، بلکه قویترین آن نیز است. اعضای این گروه همه فوقالعاده قوی هستند، اما آنها به غیر از Vulkan Raven، اساسا انسانهایی با تواناییهای علمی هستند. سایکو منتیس حکم پروفسور ایکس از مردان ایکس را دارد اما در دنیایی که او تنها جهش یافتهی موجود است. نماد مشخص او یک ماسک گازی است که او همیشه برای محدود کردن افکار دیگران به ذهنش میزند که در واقع با توجه به زمینه، مسالهی بزرگی است. در واقع داشتن این قدرت مستلزم پذیرش و حساسیت شدید نسبت به ذهن دیگران است که ممکن است روی خودش تاثیر بگذارد.
به عبارتی هیچ لذتی از به خطر انداختن افکار تاریک مردم که به روان او راه مییابند، وجود ندارد. این همان چیزی است که در سال ۲۰۰۰ نیز اتفاق افتاد. در آن زمان در حالی که برای افبیآی کار میکرد تا جنایات قاتلان را کشف کند، در نهایت ویژگی روان پریشی یکی از آنها را به خود گرفت و در نتیجه لقب روانی را به همین دلیل دریافت کرد.
شکستن دیوار چهارم
در نقش سالید اسنیک، شما توسط مریل، سربازی که پس از امتناع از تصاحب تاسیسات با بقیهی FOXHOUND، در Shadow Moses اسیر شده است، به دفتر سایکو منتیس هدایت میشوید. یک تغییر ناگهانی در صدای او، باعث میشود ما متوجه شویم که چیزی عجیب در مورد او در حال رخ دادن است. او در واقع توسط سایکو مانتیس کنترل میشود، که به زودی ظاهر میشود تا با ما صحبت کند تا به ما نشان دهد تواناییهای روانی او چقدر قوی است. قبل از کنسولهایی با حافظهی SSD، زمانی کارتهای حافظه وجود داشت که به پلیاستیشن وصل میشدند تا حالتهای مختلف بازی را در فضای ذخیرهسازی عظیم ۱۲۸ کیلوبایتی خود ذخیره کنند.
در واقع در آنها بازیها به صورت بلوک ذخیره میشدند و سایکو منتیس به آن دسترسی داشت. او سپس با ذکر نام چند بازی، به شما میگفت که چه بازیای را تجربه کردهاید. او حتی ما را مسخره خواهد کرد که قبل از این برخورد بارها کشته شدهایم. این تازه شروع کار است زیرا منتیس به شما خواهد گفت که کنترل را به لرزش در میآورد. این در آن زمان موضوع مهمی بود. در سال ۲۰۲۳ ما به اینکه بازیها دیوار چهارم را به روشهای غیرعادی بشکنند از جمله بازیهایی که فایلهایی مخفی را در پوشههای بازی ایجاد میکنند، عادت کردهایم، اما در سال ۱۹۹۸ این موضوع هنجارشکن بود.
بخوانید: ۱۰ روش خلاقانه که بازیها دیوار چهارم را شکستند
در این میان سایکو منتیس این قدرت را دارد که صفحه نمایش ما را خاموش کند و همه چیز را سیاه میکند و نوشتهی سبز رنگی با محوریت هیدئو دیده میشود. از طرفی بازیکن نه تنها با یک باس، بلکه با کل اتاق میجنگد. سایکو منتیس اشیاء مختلفی را در آنجا کنترل میکند، از جمله نقاشیها و مجسمههای نیم تنه که در چندین الگو به سمت بازیکن پرتاب میشود و در ادامه پرتابههای انرژی نیز روانه میکند. در حالی که این به خودی خود چالش برانگیز است، برای اجتناب از این حملات و شکست دادن او باید تمرین کرده و مهارت خود را نشان دهیم، اما به معنای واقعی کلمه نمیتوانیم. سایکو منتیس از قبل گفته که میتواند هر حرکت ما را بخواند. او موفق میشود از هر چیزی که ما به سمت او پرتاب میکنیم طفره برود و هیچ کاری برای جلوگیری از شکستش نمیتوانیم انجام دهیم. البته پس از مدتی صحبت از طریق ارتباط رادیویی با روی کمبل به عنوان راهنمای ما برای عملیات راه شکست او آشکار میشود.
بدون توجه به هر چیزی، تنها یک کار وجود داشت که باید انجام میدادیم. جالب است بدانید که برای شکست او باید به صورت دستی پورت دسته را تغییر دهید. با انجام این کار، شما قدرت سایکو منتیس را بر ذهن خود نفی کرده و او دیگر نمیتواند حرکات شما را پیشبینی کند. این لحظه بخشی از تاریخ بازیهای ویدیویی را ساخت. تا آن زمان، بازیهای ویدیویی به عنوان یک رسانه به نوعی کنترلر وابسته بود و شما باید از آن برای انجام هر کاری در داخل بازی استفاده میکردید. اما در اینجا ما مجبور شدیم که چیزی را در زندگی واقعی تغییر دهیم و اقدامی انجام دهیم که در سادگی خود پیوند عمیقتری را بین ما و خود بازی ایجاد میکند. این لحظه بدون شک از ذهن بازیکنان فراموش نخواهد شد.
با انجام کار ذکر شده، ادامهی نبرد چندان سخت نخواهد بود و پس از آخرین تلاش برای وادار کردن مریل به شلیک به خود که ما به سرعت جلوی آن را میگیریم، سایکو منتیس ماسک خود را از دست میدهد و شکست خورده روی زمین افتاده است. در آن لحظه گذشتهی غمانگیز او از زبان خودش برای ما آشکار میشود. سپس او دری را باز میکند که اسنیک را به گام بعدی خود در ماموریتش هدایت میکند و ما شاهد عملی هستیم که در زمینهی جنگ نادر است یعنی بخشش.
اسنیک طبق درخواست منتیس، ماسک را روی صورتش میگذارد تا آخرین لحظات خود را در تنهایی بگذراند و افکار دیگران در ذهن او دخالتی نکنند. گفتنی است که آنها از یکدیگر متنفر نیستند و تنها سربازانی بودند که دستورات مختلفی را دنبال میکردند. در هر صورت، همانطور که یکی دیگر از قهرمانان دنیای متال گیر میگوید:
دشمنان همگام با زمان و جریان عصرها تغییر میکنند و ما سربازان مجبوریم که با آن کنار بیاییم.
منبع: The Analytical Geek