کمپانی اتلوس (ATLUS) و استودیوی زیرو (Zero) به تازگی اطلاعات و تصاویری جدیدی از بازی Metaphor: ReFantazio منتشر کردهاند که به سیستم نبرد Fast & Squad، سیاهچالهها، پارتیها، مکانها و موارد دیگر میپردازد.
این بازی نقشآفرینی توسط ذهنهای خلاق پشت بازیهایی نظیر پرسونا ۳ و ۴ ساخته شده است و در آن شما در نقش شخصیتی قرار خواهید گرفت که در کنار یک پری، برای شکستن نفرین یک شاهزادهی گمشده، پا به ماجراجویی میگذارد. در این قلمروی وسیع، حیوانات خطرناک و هیولاهای مرموزی معروف به انسانها (Humans) بیداد میکنند و زمینهای خارج از دیوارهای شهر را ناامن میکنند. در این میان ترور شاهزاده و پادشاه Euchronia، هرج و مرج و ناآرامی بیشتری را در این پادشاهی بدون حاکم ایجاد کرده است.
مبارزات
سیستم نبرد Fast & Squad به بازیکنان اجازه میدهد تا در سیاهچالهها به گونهای مبارزه کنند که تا به امروز در نبردهای نوبتی امکانپذیر نبوده است. در واقع بازیکنان میتوانند بین اکشن ریل تایم و هنگام حرکت در سیاهچالهها که مستقیما به دشمن حمله میکنند، نبردهای نوبتی نوبتی جابهجا شوند.
در این میان Fae Sight نوعی توانایی است که توسط همراه قهرمان داستان، پری گالیکا، استفاده میشود. او با این قابلیت میتواند محیط اطراف خود را تشخیص دهد و سطح خطر دشمنان را درک کند. در واقع این به شما امکان میدهد قدرت هیولاهایی را که در سیاهچالههای خطرناک منتظر شما هستند، درک کرده و راه مبارزهی خود را با آنها انتخاب کنید.
سیستم Fast یک راه موثر برای مبارزه با دشمنی است که در رده پایینتر بوده و از قبل با آنها مبارزه کردهاید. در نبرد، میتوانید از عملکرد قفل، دش و فرار نیز استفاده کنید. اگر دشمنان را با سیستم فست از بین ببرید در حالی که مراقب حملات آنها هستید، میتوانید به راحتی به کاوش سیاهچاله ادامه دهید. علاوهبر این، از آنجایی که سبک حملهی فست به آرکیتایپهای مجهز بازیکن بستگی دارد، یافتن یک سبک مبارزهی فست خاص که مناسب شما باشد نیز در مسیریابی در سیاهچالهها مهم خواهد بود.
دشمنانی که از طریق قابلیت Fae Sight به رنگ زرد یا قرمز نشان داده شدهاند، هیولاهایی هستند که برای قهرمان داستان خطرناک هستند. دشمنان قوی را نمی توان از طریق نبرد فست شکست داد، بنابراین انتقال به نبرد اسکواد (Squad) موثرتر است. همچنین ادامهی حمله در نبرد فست به شما این امکان را میدهد که دشمن را بیهوش کرده و نبرد با اسکواد را با مزیت ببشتری آغاز کنید.
در این بازی، جنگهای گروهی را میتوان با تنظیم یک پارتی حداکثر چهار نفره انجام داد. البته با پیشروی در داستان، تعداد اعضای گروه شما به هفت نفر افزایش مییابد و این امکان ایجاد انواع پارتی را فراهم میکند که به طور کامل از هر شخصیت استفاده میکند. در حالی که مبارزه در حالت نوبتی معمولا شامل انتخاب اقدامات از چندین دستور مختلف است، در این بازی میتوان دستورات را با لمس یک دکمه انتخاب کرد و این به نوبهی خود به نبرد اجازه میدهد با سرعت بیشتری پیش رود.
در طول نبردهای گروهی، قهرمانان میتوانند به آرکیتایپهای بیدار تبدیل شوند. هر آرکیتایپ مهارتهای خاص خود را دارد و تجهیز آنها به مهارتهایی که به نقاط ضعف دشمن ضربه میزند، به شما امکان میدهد در نبرد از مزیتهای بیشتری استفاده کنید. در عین حال، هر آرکیتایپ منحصر به فرد است و دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی است.
در نبردهای گروهی، تنظیم صحیح پارتی کلید اکتشاف سیاهچالهها است. علاوهبر این، در طول نبردهای پروهی، بازیکنان میتوانند انتخابهای مختلفی مانند واگذاری نوبت خود به عضو بعدی، جابجایی بین ردیفهای جلو و عقب و تعویض اعضای گروه را داشته باشند. همچنین بازیکنان باید وضعیت نبرد را ارزیابی کنند و از انواع تاکتیکها برای مبارزه استفاده کنند. از طرفی درجهی سختی نبردها در این بازی به طور عمدی دشوار ساخته شده است که برای تاکید بر مشورت و انتخاب دستورات با برنامهریزی طراحی شده است تا حس عالی موفقیت را که با پیروزی در نبرد همراه است، به بازیکن القا کند.
در سفر خود به عنوان پروتاگونیست داستان به سمت ادعای تاج و تخت، با سیاهچالههای خطرناک متعددی روبرو خواهید شد. سیاهچالهها پر از دشمنان قدرتمند و موانع متعددی هستند که در سر راه شما قرار میگیرند. با این حال، گنجینههای ارزشمند و تسلیحات قدرتمندی که بدست میآورید، ارزش این چالش را دارد. دو نوع سیاهچاله در این اثر وجود دارد: سیاهچالههای اصلی که به عنوان بخشی از خط داستانی اصلی از آن عبور خواهید کرد و سیاهچالههای فرعی که در ماموریتهای جانبی و چالشهای دیگر ظاهر میشوند.
پروتاگونیست داستان با ترسهای خود روبرو میشود و با پیروان حامی خود پیوندهایی ایجاد می کند تا با ایجاد یک رابطه بر پایهی اعتماد، قدرت آرکیتایپها را بیدار کند. با بیدار کردن آرکیتایپها، قهرمانهای داستان میتوانند در در طول نبردهای فرماندهی تبدیل شوند. آرکیتایپها متنوع هستند و هر کدام دارای تواناییها و شخصیتهای متفاوتی هستند. انواع مختلفی از آرکیتایپها وجود دارد. به عنوان مثال سیکر یک همه کاره در نبرد است، میج نقاط ضعف را با جادوی تهاجمی برطرف کرده و دزد میتواند منابع را غارت کند. بازیکنان باید تصمیم بگیرند که کدام آرکیتایپها را بیدار کنند و چگونه اعضای گروه خود را برای ایجاد یک پارتی قویتر تنظیم کنند.
اعضای گروه دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند. در این میان آرکیتایپهایی که اعضای گروه در اختیار دارند و ترکیب آنها، استراتژی را در نبردهای نوبتی تغییر میدهد. شما باید با تجزیه و تحلیل سیاهچالهای که به سمت آن میروید و دشمنانی که در آنجا زندگی میکنند، اعضای پارتی را با آرکیتایپهای مناسب متناسب با موقعیت تجهیز کنید و این به شما امکان میدهد حتی با دشمنان قویتری روبرو شوید.
قهرمان داستان در طول سفر خود با افراد مختلفی آشنا میشود و با آنها دوست میشود. همانطور که او به تعمیق این پیوندها ادامه میدهد، این پیروان قویترین حامیان او خواهند شد. تعامل با این پیروان نیز بخش مهمی از سفر است، زیرا تقویت این دوستیها میتواند به بیداری آرکیتایپها و همچنین کسب تواناییهای مختلف دیگر منجر شود. تعامل با همراهان همچنین قفل داستانهای جانبی آنها را باز میکند و امکان داستانسرایی عمیقتری را فراهم میکند.
هر همراه داستان و پیشینهی منحصر به فرد خود را دارد و دنبال کردن داستان آنها علاوه بر داستان اصلی بخشی از جذابیت این بازی است. این به بازیکن بستگی دارد که تصمیم بگیرد که تعامل با کدام همراهان را در اولویت قرار دهد. از طرفی نحوهی گذراندن سفر تاثیر زیادی بر توسعهی گروه و داستان خواهد داشت.
گانتلت رانر
هیچ کس نمیتواند با خیال راحت در منطقهی خطرناک بین مناطق بزرگ که به آن Wastelands گفته میشود، سفر کند، زیرا راهزنان و هیولاها در آنجا پرسه میزنند. گانتلت رانر (Gauntlet Runner) یک وسیلهی نقلیهی زرهی بزرگ است که برای حرکت ایمن در چنین محیطی طراحی شده است. این وسیله از مکانیزم خاص خود که توسط توسط جادو نیرو میگیرد، بهره میبرد. شخصیتها با گانتلت رانر خود در سراسر کشور سفر خواهند کرد تا حمایت از خود را بدست آورند.
در حالی که با گانتلت رانر خود در جاده هستید، میتوانید اقدامات مختلفی را در وسیلهی نقلیه انجام دهید. شما میتوانید آشپزی کنید، کتاب بخوانید، با دوستان خود صحبت کنید یا اگر کاری ندارید چرت بزنید. در داخل وسیلهی نقلیه، قهرمانهای داستان میتوانند از چندین قسمت مانند اتاق جنگ، آشپزخانه، سالن و سایر امکانات استفاده کنند و با بیرون آمدن از بخشها، میتوانند وسعت دنیایی را که در آن سفر کرده، مشاهده کنند. به طور کلی تنوع فعالیتها و رویدادهایی که با گانتلت رانرها رخ میدهد، از ویژگیهای منحصر به فرد این بازی است.
مناطق مختلف
مارتیرا، شهر قلعهی قدیمی، منطقهای است که به طور کامل از پایتختی سلطنتی تغییر کرده است. این شهر به خاطر غذاهای محلی خود با استفاده از نوع خاصی از لاروها که برای پذیرایی از گردشگران سرو میشود، مشهور است. در نگاه اول، شهر آرام به نظر میرسد، اما صحرای اطراف، خانهی هیولایی به نام کرم شنی غول پیکر است که ترس را در دل ساکنان القا میکند. البته ناگفته نماند که در این میان حادثه خاصی نیز آنها را به خطر میاندازد. قهرمانان داستان با اتفاقاتی که در این شهر رخ میدهد، مواجه میشوند.
در هر شهری که شخصیتها از آن بازدید میکنند، تاسیساتی به نام مرکز استخدام وجود دارد که در آن درخواستهایی مانند شکست دادن هیولاهایی که شهر را تهدید میکنند، دیده میشود. با تکمیل این ماموریتها، شانس دریافت آیتمهای با ارزش و همچنین جوایز مختلف وجود دارد. با این حال، هشدار داده میشود که این ماموریتها خطرناک خواهند بود، بنابراین مهم است که مراقب باشید که کدام یک از آنها را بپذیرید. هر یک از شهرهایی که قهرمانهای داستان از آن بازدید میکنند، یک میخانه دارند، به عنوان مکانی که مردم شهر در آن استراحت میکنند. شخصیتها در طول اقامت خود در مناطق مختلف برای صرف غذا در میخانه توقف خواهند کرد. در این میخانهها خبرچینهایی هم هستند که اطلاعات متنوعی را میفروشند. اطلاعات موجود از موارد محلی گرفته تا اطلاعات شیاطینی که منطقه را اشغال کردهاند، متغیر است.
اگرچه این اطلاعات ممکن است گاهی گران باشد، اما مهم است که از خبرچینها برای کشف ویژگیهای دشمن در آمادهسازی خود برای اکتشاف سیاهچالهها استفاده کنید و از این اطلاعات برای تشکیل یک گروه مؤثرتر استفاده کنید. در این میان علاوهبر بدست آوردن آیتمها در سیاهچالهها، آنها را میتوان از فروشگاههای سلاح و زره در شهر نیز تهیه کرد. همچنین در کنار خرید و فروش زره، شما همچنین میتوانید غنیمتهای غیرقابل شناسایی ر سیاهچاله را پیدا کنید. در این میان شما میتوانید پس از یک سفر خستهکننده در مسافرخانهها استراحت کنید و به استقبال روز بعدی بروید.
باز کردن نقشه به شما امکان میدهد که مکانهایی را که قبلا بازدید کردهاید، بررسی کنید. بازیکن میتواند با انتخاب یک مکان ثبتشده در شهری که در حال حاضر در آن است، فورا به سمت مکان مورد نظر حرکت کند. این عملکرد امکان سفر راحت در شهرهای بزرگ فراهم میکند.
سفری به دور دنیا
برای نجات شاهزادهی نفرین شدهای که به نظر میرسید مرده است، قهرمانان تصمیم میگیرند در نوعی مسابقهی سلطتنتی شرکت کنند. برای تبدیل شدن به پادشاه، آنها باید محبوبترین افراد در کشور باشند و برای جلب اعتماد مردم کشور نسبت به رقبای قدرتمند، قهرمان داستان سفری به دور دنیا را آغاز میکند.
محدودیت زمانی برای تصمیمگیری برای پادشاه بعدی حدود شش ماه است. آیا قهرمانان داستان قادر خواهند بود اعتماد مردم را در زمان معین جلب کنند؟ در این دوره چه کاری میتوانند انجام دهند؟ اینها سوالاتی است که بازیکن باید پاسخ آنها را کشف کند.
در این بازی مفهوم تاریخ وجود دارد تا بازیکنان بتوانند در سفر از تجربهی واقعی زندگی روزمره لذت ببرند. در دنیای امروزی، سفر اغلب دارای یک برنامهی ثابت است، مانند سه روز و دو شب. به طور مشابه، بازیکنان میتوانند از گذراندن زمان در هر مکان در این بازی به گونهای لذت ببرند که گویی سفری در دنیای واقعی است.
در طول سفر، قهرمانان از مکانهای مختلفی از جمله شهرهای شلوغ و توسعهیافته مانند پایتخت سلطنتی، شهرهای نه چندان توسعه یافته و شهرهای ساحلی دیدن خواهند کرد و در هر مکان اقامت، برخوردها و حوادث مختلفی در انتظار است. اینکه به کجا رفت و در هر مکان چقدر اقامت داشت، برعهدهی بازیکن است.
پایتخت پادشاهی Euchronia که بازی در آن جریان دارد، شهری است که افراد زیادی در آن رفت و آمد کرده و قبایل مختلفی در آن زندگی میکنند. در این میان خیابانهای بهخوبی نگهداری شده و بازارهای شلوغ، جلوهای از شکوه را به نمایش میگذارند. از طرفی در کوچه پس کوچههای شهر محل اعدام است و مردمی که جایی برای رفتن ندارند، در کنار جادهها سکونت میکنند. در واقع در دنیای این بازی، شکاف بین فقیر و غنی و به طور کلی تبعیض گسترده است و این موضوعات حتی در پایتخت سلطنتی دیده میشوند.
بازی Metaphor: ReFantazio در ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) سال جاری برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس، پلیاستیشن ۴ و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
منبع: Gematsu