no-img
فورکیا فایل

پژوهش اختلالات شخصیتی و رفتاری اجتماعی


فورکیا فایل

ادامه مطلب

پژوهش اختلالات شخصیتی و رفتاری اجتماعی
zip
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۸

پژوهش اختلالات شخصیتی و رفتاری اجتماعی


فرمت ورد ۵۲ صفحه

اختلالات شخصیتی

اختلال رفتاری

نظریه یادگیری رفتاری اجتماعی در روانشناسی

مفهوم
کلی یادگیری این است که اختلات دوران کودکی به همان طریقی به کودک می رسد
که سایر رفتار ها ، انتشار مقاله واتسون به نام روانشناسی از دید رفتارگرا (
۱۹۳۱) چشم اندازی را عرضه کرد که با نظریه قلیل روانی به رقابت برخاست از
نظریه یادگیری رفتاری و اجتماعی ، یادگیری در سرتاسر طول عمر ادامه داشت و
از این رو نمی توانست این تصور که شکل گیری شخصیت تا سن بخصوص صورت گیرد .
معنی داشته باشد . سرانجام بر عکس نظر یه قلیل روانی کلاسیک ، دیدگاه
رفتاری حکم نظریه ای جامع و واجد را نداشت که بتواند تمام رفتارها را توجیه
کند بلکه بر عکس نظریه های گوناگون پیشنهاد شده بود که اغلب از زبان
مشابهی استفاده می کرد . اما هر کدام از آنها جنبه متفاوتی از روند یادگیری
را شرح می داد ( ترجمه منشی طوسی ، ۱۳۷۲ )

یادگیری مشاهده ای

پژوهشگری که بیش از همه یادگیری مشاهده ای یا سرمشق مدل سازی می پردازد … بندورا[۱]
که در کنار پیوندش با این موضوع مطالعات بسیار روی پیدایش و درمان
اختلالات رفتاری کودکان داشته است . کودکان نشان داده اند که با مشاهده
کارهای دیگران می توانند رفتارهای گوناگون ، پرخاشگری ، همکاری ، تأخیر در
احساس رضایتمندی ، سهیم شدن کسب این مطالعات نشان می دهند که چگونه یادگیری
مشاهده ای باعث شود مشکلی رفتاری آموخته شود یا از بین برود چشم انداز
یادگیری اجتماعی که از نگرش باندورا و سایر مطالعات گرفته شده است بر
فرایندهای شناخت مانند توجه ، حا فظه و حل مسائل تأکید فزاینده ای دارد.(
ترجمه منشی طوسی ، ۱۳۷۲)

نظریه یادگیری رفتاری اجتماعی

یادگیری مشاهده ای

شناخت گرایان ( Cogninvsm )

دیدگاه شناختی رفتاری:

نگرش روانی تربیتی:

نظریه متقابل :

تشخیص و طبقه بندی

۶- گروهبندی بر اساس  سن

۷- گروهبندی بر اساس رفتارهای اولیه و ثانویه [۱]

۹- گروهبندی از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش :

نشانه شناسی اختلالات رفتاری کودکان

* سبب شناسی اختلالات رفتاری

  1. عوامل مربوط به خانواده و والدین

الف – ساخت خانواده :

ب) فضای عاطفی و روابط خانوادگی :

ج) اندازه خانواده :

د) موقعیت اقتصادی اجتماعی خانواده :

  1. عوامل اجتماعی – فرهنگی :
  2. عوامل زیستی :

 عوامل زمینه ساز۴[۲] و عوامل آشکار ساز۵۲ :

الف ) عوامل زمانه ساز

ب ) عوامل آشکار ساز

۴- عوامل برون زاد :

۵– محرومیتها و کمبودها :

نقش مدرسه در اختلالات رفتاری دانش آموزان :

ب) سازگاری اجتماعی دانش آموزان در مدرسه  

ج) نقش وضعیت تحصیلی در سازگاری دانش آموزان :

تعریف سلامت روان۳

پیشینه نظری

بنابر تحقیقات « انجمن ملی بهداشت روانی[۳] » :

دیدگاه روانپزشکی

دیدگاه روان تحلیلی

۴- هدف نهایی او رشد خلاقیت و تحقق خویشتن است ( خدارحیمی ۱۳۷۴) .

دیدگاه رفتار گرایان : ۳  

دیدگاه انسان گرایی

دیدگاه هستی گرایی

دیدگاه شناختی  

دیدگاه بوم شناسی

منابع :

۱- میلانی فر ( ۱۳۵۶)

۴- predisposing factor

۵-  precipiting factor

۳

[۳] – Mental Health National Association

[۱] – Bandura



دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *